• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Lämna hund i husbil?

F

F.d. 55665

Guest
På fredag tar vi första steget genom att hyra en husbil för oss två och vår hund. Har läst och läst om detta med att ha med hund i husbil och är övertygad om att detta blir bra. Om allt funkar blir det säkert en egen vagn till nästa höst (hyra tre gånger olika typer har vi lovat varandra, så en tripp nu till Skåne/Blekinge, en till Tyskland till våren och kanske Norge till sommaren).

En (av många) funderingar är att hur gör ni med hund när ni "går hemifrån". Huvudtanken är ju att vi skall vara tillsammans med hunden, men det finns ju lägen när man kan behöva vara bara tvåbeningar tillsammans, tråkiga pizzerian i Mellerud som inte tillåter hund, fina museet i Stockholm, Ica Maxi osv. Livet blir ju lättare om man kan lämna hunden en timme eller två. I personbil skulle jag nog inte överväga det, framför allt naturligtvis inte när det är eller riskerar bli soligt. Men vad jag kan förstå så är det många av er som lämnar hunden i husbilen. Jag antar att detta beror på att volymen luft är större, att ventilation är bättre osv.

Hur ser ni på detta? Är husbil ett fordon man kan lämna en hund ensam en stund, och hur skall vi tänka?

King är en liten mellanpudel på 6 kilo som älskar att vara med i bilen, och är van att vara ensam hemma 3-4 timmar åt gången.

När man tänker efter så känns det som om det var billigare med barn än hund :). Att köpa valp för 15000 var vara första steget, sedan alla leksaker bord/agilityprylar/kurser/trimutrustning, trästaket runt hela tomten, jobba mindre för att livet är roligare hemma, och kanske kröna det hela med en husbil för halvmiljonen :). Nåväl det har varit värt varenda krona och mer än det!
Martin, som uppskattar eventuella kommentarer och tips
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Lämna hund i husbil?

Det är nog inte så fysiskt farligt för hunden att vara i bilen men man kan ju dra upp persiennerna på den sidan som solen skiner på samt öppna takluckorna lite och se till så vatten finns tillgängligt .
Vi har en sådan bortskämd hund (eller hispig husse) att vi lämnar inte hunden själv kanske max 1 timme men han (hunden) tycker inte om det .
 
G

GunDogs

Guest
Sv: Lämna hund i husbil?

Vi åker runt med tre Flatcoated retrievers och de älskar att vara i husbilen.

En husbil är ju isolerad, vilket gör att den inte blir så varm (eller kall) som en personbil. Ett större problem (i synnerhet som ni hyr) är att en del hundar kan "ge sig på" inredningen när de är ensamma och blir rastlösa. Jag har sett hundar som hysteriskt sprungit runt på instrumentbrädan och skällt på allt och alla.

Jag skulle rekommendera att ha hunden i en bur de få timmar ni behöver lämna den. Drar man för fönster och öppnar takluckor så är min erfarenhet att hunden kopplar av och sover mesta tiden. De flesta hundar trivs bättre på en liten yta när de ska koppla av.

Är hunden inte van vid bur så får man träna korta stunder i början. Lycka till med hund- och husbilslivet.
 
F

F.d. 55665

Guest
Sv: Lämna hund i husbil?

Tack för kommentarerna, det känns vettigt. Nej i hyrda bilen skulle vi inte lämna honom ensam, skulle vara tillräckligt illa om han av misstag eller rädsla kissade. När man själv tittar på husbilar inser man vilka pärlor de är för ägarna. Den vi hyr ägs av en hundägare, annars är det mest "rök och djurfritt". Ett sånt förtroende att tillåta hund får vi inte missbruka genom att riskera inredningen.

Vi har haft stor tur med vår hund, han har aldrig någonsin bitit sönder något annat än enstaka egna leksaker. Inte en sko, inte ens en strumpa. Men man vet ju aldrig vad som kan hända i en ny och oväntat stressig situation. Vi har några gånger filmat honom när vi lämnat honom hemma, ett bra sätt att se hur det går. Att "stå tyst" 2,5 eller 20 meter från dörren fungerar inte med en hund, det hör och luktar dom.

Lite kul att jämföra Sverige och Tyskland. I Sverige finns det enstaka uthyrare som tillåter hund (nästan inga av "proffsen"). I Tyskland (ADAC) är det vissa specifika stationer som inte tillåter hund och det är dessa som är markerade. med stor respekt för allergiker (vi väljer att ha hund, dom kan ju inte välja bort allergin) så känns det vettigt att hundägare söderöver kan ta större del i stadslivet än i Sverige.

Martin
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: Lämna hund i husbil?

Inga problem för oss att lämna vår pappillon kvar i bilen. Vi försöker att parkera i skugga, öppnar takluckor, drar för gardiner på solsidan, ställer fram vatten och mat och säger god natt till jycken. Han ligger och sover till vi är tillbaka. Detta har vi kollat flera gånger genom att kika in genom föstret. Vi är aldrig borta mer än någon timma.
Ha de bra o hälsa pudeln.
 
F

F.d. 30064

Guest
Sv: Lämna hund i husbil?

Hej
Vi ska iväg snart på vår 4;e Europa resa med hunden och han älskar sin husbil, stannar gärna där och förmiddags vilar om vi är ute en sväng. Om det är varmt kör vi en fläkt i ena takluckan, har alla takluckor öppna och mörklägger så att solen inte lyser direkt in. Förutom att vi vet att Fritz har det bra så har vi ju dessutom någon som vaktar bilen om vi är ute en stund.

Sylvia & Micke
 

Bilagor

  • Fritz i husbil.jpg
    Fritz i husbil.jpg
    117,1 KB · Visningar: 17

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.983
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: Lämna hund i husbil?

När man tänker efter så känns det som om det var billigare med barn än hund :). Att köpa valp för 15000 var vara första steget, sedan alla leksaker bord/agilityprylar/kurser/trimutrustning, trästaket runt hela tomten, jobba mindre för att livet är roligare hemma, och kanske kröna det hela med en husbil för halvmiljonen :). Nåväl det har varit värt varenda krona och mer än det!
Martin, som uppskattar eventuella kommentarer och tips

Frågar man min kusin är varje barn ett plus på sparkontot, barnbidraget räcker till allt!!! Hund är absolut dyrare enl honom.. Nu har ni en pudel och den hårar inte, annars hade det gjort kusinen galen.. hahaha

Hundar är klokare än min kusin.....:yes:
 
C

cheetah1

Guest
Sv: Lämna hund i husbil?

Ja, har man bil med AC i bodelen kan man ju tänka sig att man investerar i ett litet, helst tyst, elverk, som klarar att driva AC:n.
 
F

F.d. 263

Guest
Sv: Lämna hund i husbil?

Pga mitt jobb har jag den här sommaren köpt och fått uppleva min livs första husbil! Måste först säga att jag är överlycklig att det blivit som det blivit. Vilken frihet det är med husbil!! :)

Jag reser nämligen runt i jobbet hela sommaren. Jag funderade både länge och väl om jag skulle våga ta med mig min hund, eller om jag som året innan då jag bodde på hotell/vandrarhem skulle få lämna bort henne hela sommaren. Mitt problem var ju att jag var tvungen att lämna henne i bilen flera timmar varje dag, inte i sträck utan jag hade möte en timme eller två och sedan körde till nästa ställe 2-4 möten per dag, men är man på semester kan man ju ta med sig hunden ut på varma sommardagar. Fast trots vår väldigt fina sommar var det inte problem en enda gång! Som andra redan har skrivit: försökte parkera i skuggan, drar ner rullgardinerna, öppnar takluckan och de riktigt varma dagarna drar igång fläkten i takluckan.

Köpte även galler från Biltema som man satte fast i rutorna i hytten så man kunde ha dem lite öppna men vet inte hur mycket de gjorde.

En riktigt varm och solig sommardag fanns den ingen skuggig plats på parkeringen, men då satte jag upp isoleringskyddet (eller vad det heter, har inte lärt mig alla termer än) för rutorna i hytten vilket gjorde väldig skillnad!

Och även hunden gillade det! Så fort jag öppnar dörren till husbilen flyger hon in så jag inte ska råka "glömma" henne ;)
 
F

F.d. 55665

Guest
Sv: Lämna hund i husbil?

Tack Alexandra och alla andra!
Era kommentarer gör att det känns bättre på alla sätt det här med husbil.
Martin
 
Toppen