• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Läkemedelsrester i renat avloppsvatten

F

F.d. 29827

Guest
Vi har en komposttoa, när vi tömmer den följer två års blodtrycksmediciner med. Ca 700 tabletter som vi tömmer i vår trädgård.
Bättre alternativ än att de skulle ha gått i Finska viken.
Redan nu påvisas läkemedelsrester i kommunala dricksvatten, vi har egen brunn.

F

F.d. 29827

Guest
Sv: Läkemedelsrester i avloppsvatten

Rubriken skulle vara läkemedel i RENAT avloppsvatten.

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Läkemedelsrester i renat avloppsvatten

För ordningens skull. Det är få läkemedel som går ut i oförändrad form i urin eller avföring, för jag utgår från att du inte matar komposten med oanvänd blodtrycksmedicin?

De flesta läkemedelssubstanser förändras och bryts i vilket fall till del i levern, men vissa läkemedel kan passera i sådana koncentrationer att de kan ge upphov till miljöproblem. Hormonpreparat, vissa inflammationshämmande preparat (NSAID, och särskilt då diklofenak) och antibiotika är exempel på sådana läkemedel. Vissa veterinärmedicinska preparat (mot parasiter) är extremt giftiga för vattenlevande organismer.

aake

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Vissa veterinärmedicinska preparat (mot parasiter) är extremt giftiga för vattenlevande organismer.
aake

Vad är det för parasiter? Finns det en koppling här till de kemiska medlen mot fästingar?

Jappe

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Flere av midlene mot innvollsorm stiller i denne klassen om jeg husker rett.
Skal ikke her trekke frem noe spesiellt, men husker fra kjemikalie skjemaene at det var trukket frem at en skulle holde dyrene vekk fra områder med rennende vatn når en behandlet med disse. Var litt om dette når jeg tok mitt certificat for bruk av jordbrukskjemikalier i Australia :D

Men aake nevnte de viktigste av human-medisin som gikk gjennom systemet med stor konsentrasjon. Selv hadde jeg glemt NSAID gruppe, og det til tross for at jeg i noen år gikk på Voltaren og andre Diklofenac preparater.

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Jappe. Det handlar främst om avmaskningsmedel och då ssk substansen ivermektin, vilken är giftig för vissa vattenlevande djur redan i extremt låg koncentration. Jag finner även en referens rörande risken för vattenlevande djur vid läkemedelsbehandling mot yttre parasiter på får, men här torde säkert Knut veta mycket mer.

Och Knut, det är för väl att du inte blev gamföda då när du behandlades med diklofenak! Substansen är extremt giftig för vissa gamarter och vissa gampopulationer i Indien var nära att utrotas till föjd av att kreatur hade behandlats med diklofenak innan de dog. Enligt uppgift så är diklofenak nu förbjudet för veterinärmedicinsk användning i denna region.
Men diklofenak är vanligt för humant bruk och går numera även köpa receptfritt, så vi får tänka på var vi lägger oss när vi känner att orken tagit slut.

aake

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Jeg fikk selv presset igjennom uttesting av mildere preparater etter en kondisjonstest under legekontroll. Hjerterytmen gikk helt amok når belastningen økte så testen måtte avbrytes etter 60% av tiden. Med et preparat som ikke er et NSAID preparat - men som gir meg nesten like bra demping av plagene fra postpolio så kommer jeg gjennom testene uten forstyrret hjerterytme. Det tok nesten ett år før virkningene av 5 år med Diklofenac var helt borte. Det er bra å kunne gå en tur uten å holde ett øye på pulsklokka nesten hele tiden, en maksgrense på 120 i puls var ikke enkel å holde.

Jeg blir skremt av måten Voltaren markedsføres, selv om det er lavdose preparater og jeg gikk på maksdose pr. døgn. Noe annet som skremmer er bruken av disse preparat bland aktive sportsutøvere for å kunne fortsette aktivt til tross for leddsakader - er dette årsaken til hjertestans på banen for fotballspillere og andre?

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Vad det kan tänkas ha handlat om ditt fall vill jag inte spekulera om, men alla NSAID (särskilt i högre doser) är riskabla för patienter med högt blodtryck och/eller manifest eller latent hjärtsvikt. Detta pga av att dessa preparat medför tendens till vätskeansamling och förhöjt motstånd i de perifera blodkärlen. Däremot brukar inte preparaten primärt ge upphov till hjärtrytmrubbningar, så jag har svårt att tänka mig ett kausalt samband när det gäller plötsliga dödsfall hos unga och i övrigt friska idrottare.

Som gammal magsårspatient törs jag för egen del inte ens titta på diklofenaktabletter!

aake

F

F.d. 51386

Guest

Jag har varit "försökskanin" på Astra Zeneca i tre omgångar och testat olika preparat. Under dessa tillfällen (eftersom man är inlagd) får man gott om tid att tala med både läkare och forskare. Intressant just nu är forskningen att via vårt DNA så kan man ge exakta doser istället för så som det är idag då man ofta överdoserar, man höftar till lite. Med hjälp av en patients DNA kan läkaren skräddarsy vilka preparat och mängd som exakt behövs. Enligt forskarna på AZ så återstår det dock ett antal år innan man är där......Möjligen ett sätt att minska läkemedel i våra vatten. Och glöm inte bort att apoteken tar emot medicinrester som inte används.....

Toppen