• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Läkemedel

F

F.d. 29804

Guest
Finns det någon som vet hur man gör om man äter narkotika klassade läkemedel v.b och ska vara borta 3 mån? Schengenintyget räcker bara 30 dagar. Någon som har varit med om liknande?

MVH/Agneta

kjelka

HBK Medlem
Kommun
Örebro
HBK-Nr
6650
Medlemskap
2025
Sv: Läkemedel

Du måste få ett intyg från apoteket att du har recept på medicinen.
För att du skall få intyget måste du ha passet med eftersom passnummret
registreras på intyget
Trevlig resa

framsidan

FD HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
3691
Medlemskap
2023

Jag skulle ringa läkemedelsvrket och fråga där för från början fick man därifrån intyget.

F

F.d. 52927

Guest

Hej!
Jag hade kontakt med Läkemedelverket (tror jag kan leta efter adressen) när vi var i Spanien hösten 2010. Jag skrev en lista på den medicin som jag hade behov av för en tid av 90 dagar. Intyget kom och jag fick ut allt på apoteket.
Hör av dig om du behöver mera specat.

F

F.d. 29804

Guest

Tack för alla svar. Jag har kontaktat läkemedelsverket och ambassader i berörda länder. De bara bollar tillbaka frågan mellan varandra. Det är tydligen inte så vanligt att man är borta mer än 30 dagar. Det är så dåligt att ma inte kan få ett ordentligt svar .......:mad:

Maria Englund

HBK Medlem
Kommun
Skurup
HBK-Nr
1992
Medlemskap
2025

Hejsan
På läkemedelsverkets egen hemsida http://www.lakemedelsverket.se/malgrupp/Allmanhet/Att-resa-med-lakemedel/ kan man läsa om detta.

Vi har fått ett Schengenintyg och därefter uppsökt läkare i detta fall Spanien. Haft med
förpackningen så att denne kunnat se vilket aktiv substans man behöver. Det kanske inte finns samma namn på läkemedlet men oftast med den substansen man behöver, t.ex morfin eller opium. Det har aldrig varit några problem att få hjälp med mediciner.
Med vänliga hälsningar
Maria

framsidan

FD HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
3691
Medlemskap
2023

Maria det sa man till mig också på apoteket. Men då gäller det att hitta en läkare man kan prata med

Och i andra länder finns andra mediciner och även om det verksamma ämne är detsamma så finns ju alltid olika tillsatser där också som kan ställer till det.

Agneta kolla upp om din medicin är narkotikaklassad i landet du åker till

framsidan

F

F.d. 29804

Guest

När det gäller narkotikaklassade läkemedel verkar ingen kunna ta ansvar. De säger bara att det är 30 dagar som gäller. Man måste sedan söka upp läkare i det land man är. Det är ju inte det lättaste och vad gör man om man har medicin kvar .....Ingen kan svara. Det blir att åka på chans då....

/Agneta

Ö

örjan o irene

Guest

De orginal läkemedel som är godkända inom EU är identiska i alla EU-länder. Det euorpeiska läkemedelsverket godkänner preparaten och sedan har varje enskilt land 90 dagar på sig att godkänna preparatet. Sedan finns det "billigare " kopior av dessa preparat som godkänns efter det att patentet gått ut. Och dessa preparat behöver inte innehålla exakt samma ingredienser som orginal läkemedlet (förutom den aktiva substansen)

Toppen