• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Lägesrapport!

H

hianders

Guest
hianders 145 har nu påbörjat sin Norrlandsresa och vi befinner oss just nu utanför Sveg. Vi skulle igår ta oss till ställplatsen vid Svegsjön men koordinaterna i GPS:n tog oss inte till den plats vi hade sett på Forumet. Vi åkte längs en skoterled och kunde ställa oss på en liten vägsnutt och vi såg ingen likhet med den bild som finns under ställplatserna! Vi har dock sovit gott inatt. Koordinaterna på platsen skall kollas gentemot ställplatslistan och HBK-forumet.
:swoon:

Om några timmar åker vi mot Vemdalen och Jämtland och målet så småningom är Vildmarksvägen. Vi tar dagen som den kommer - Carpe Diem. Hoppas få lite sol under tiden vi är i Norrland.
Ha det bra på Elmia ni som är där eller ska dit. Håll i plånboken.

Hasse o Inger o Grabbarna

H

hianders

Guest
Sv: Lägesrapport!

Måste bara skriva och berätta om skogens röda guld! Hasse var utanför bilen i 10-15 minuter och kom hem med en skål med stora fina röda lingen och han sa att lingonbuskarna var så stora och det finns massor av dessa underbara bär. Så, det blir nog en hel del bär- och svampplock under vår resa.

fru hianders/Inger

Tortor

FD HBK Medlem
Kommun
Ale
HBK-Nr
1029
Medlemskap
2023

Hej
Kan bara instämma med detta om "skogens röda guld".
Jag var också ute och plockade lite lingon i dikeskanten där vi övernattade första natten i "riktiga" Norrland.

Skymningen började falla men jag kunde ändå inte motstå att plocka en kopp lingon att användas till morgongröten.
Verkligen så stora och fina lingon och så många!

Chocken kom på morgonen. Vissa av lingonen hade en ganska stor och hård kärna!
Disseketrade ett par sådana och hustrun, som kan det mesta, påpekade att det inte alls var lingon, utan lingon blandade med ekorrbär.

Är det så att ekorrar är så lömska i Norrland att de odlar egna bär i lingonsnåren?
Som västsvensk trodde jag mig veta att ekorrar håller sig till nötter och liknande.
Tänk vad man får lära sig.

För övrigt, se upp med älgar, björnar och jägare. Jakten började när vi var norrut förra veckan

Ha de!
Tore

F

F.d. 24718

Guest

Hianders,
Välkomna till mina hemtrakter.
Vädret just nu är mulet men uppehåll. Enligt SMHI (i P1) beräknas uppehåll och hydase temperaturer i natt.
Hoppas er resa blir till belåtenhet.

F

F.d. 3067

Guest

Men Inger!!!

Vet du inte att man måste ansöka hos JRA för att som Dalmas få plocka bär i Jämtland och Härjedalen??? JRA= Jämtlands Republikanska Arme...

/Gunnar

Jamtlad jamtlad jamt å ständut....

H

hianders

Guest

Måste bara få tala om att vi haft en trevlig kväll i Järpen hos Gunnar o Kersti, Gristrollen (2 st Cairnterrier) samt kattorna (5 st) = HBK 1100. Tack! och tack HBK för att vi lärt känna dessa folk och fä :) Gunnar - sorry, vi missade att ansöka om visum hos JRA,
men kan det kanske räknas att man har jämtländska anor som "försvar"??

Imorgon fortsätter vi norrut, kanske en sväng i vårt grannland för att tanka "raketdiesel" = diesel med mer "sprutt" i!!

Godnatt/Inger o Hasse o Grabbarna
:yes:

F

F.d. 4754

Guest

Hej.

Jag måste fråga vilken Internetleverantör Ni använder för att koppla upp er mobilt?

Själv använde vi Telia när vi körde norrut. Telenor-telefonerna var mest tysta utan täckning...

En undrande Knausen

F

F.d. 3067

Guest

Vill tacka Inger och Hasse och grabbarna grus för besöket, alltid trevligt med besökare.

Kör försiktigt när ni far vidare och ta inte alla kantareller med Er!!!

/Gunnar & Kersti

F

F.d. 297

Guest

Hej på Er jasså Ni är uppe i Norrland och härjar bland bär. Låter underbart ju. Har Ni inte fint väder med sol? För Norrland har ju haft soligt väder medans vi här nere i södern har haft en regnig vecka samt kyligt ryggit. För tidig höst säger jag bara. Vi ska ner till Mässan på lördag då ska solen lysa sa dom väderleksrapporten i går kväll. Jo vi ska nog hålla i blånboken hårt det blir inget för vi har redan tömt plånboken i våras på Caravanhallen i Upplands Väsby där vi ramlade snubblade över en helt ny helintregread Dethleff Esprit i6840 08 så nu gäller det att hålla i blånboken på lördag men som vanligt så suger tarmen när man kommer in på mässor. Kanske är bra att lämna plånboken hemma bara ta med körkortet skrattar. Ha det så skönt på Eran Norrlandsresa plocka mycket bär nu så Ni har över vintern.

Anita o Risto i Täby

H

hianders

Guest

Vi är nu åter i Sverige, kom till Gäddede för en stund sedan efter att ha kört E6 i Norge (Verdal och Steinkjaer och sedan väg 74). Vi har förgäves letat ställplatser kring Gäddede, dock svårt att se i mörkret :) Ställplatserna är bara markerade med Sp och ett nummer, "tanten" försökte få in oss på konstiga ställen hela tiden. Nu står vi utanför campingen i Gäddede.

Intressant med täckningen. Internet fungerar, dock ingen täckning på mobilerna (Tele2).
I Norge ingen förbindelse med Internet!

Imorgon bär det av mot Vildmarksvägen-

fru och herr hianders/Inger o Hasse o Grabbarna

Egil 84

HBK Medlem
Kommun
Vallentuna
HBK-Nr
84
Medlemskap
2026

Vi åkte Vildmarksvägen i somrast och det var mycket fint.
Skulle gärna åka den igen. Ni får rapportera om höstfärgerna
har kommit . Jag skulle vilja se fjällvärden en solig och fin
höstdag med alla dom fina höstfärgerna.

Ha`en fin resa över Stekenjock och njut av naturen.
Hälsningar Gunilla & Egil

H

hianders

Guest

Kl 14 fred em, solen skiner och ett besök har precis gjorts i Ankarede och samebyn med renkåtor. Kaffe och tunnbröd med getmese har inmundigats och nu drar vi mot Stekenjokk.

Inger o Hasse o Grabbarna

Ja Egil, underbara höstfärger och rallarrosorna är så vackra i olika rosa nyanser och alldeles röda blad. Har inte sett sådan färgprakt på dessa hemma.
:yes:

H

hianders

Guest

Stekenjokk fred kväll, alldeles ensamma så när som på en bil då och då på vägen. Fortfarande lite sol men lite kallt. Ett tips, om ni inte har Telia så se till att ni har Skype och då Skypekontot laddat (har inte vi just nu) så kan ni ringa t vanliga telefoner och sms:a. Ha en bra kväll where ever you are!

fru hianders/Inger

H

hianders

Guest

Nu sitter vi vid Fatmomakke och skall besöka den stora samebyn imorgon! Tänk om naturen kan berätta vad de har sett under åren! Här finns en kyrka, massor med kåtor och stugor som fortfarande används av samerna, ett fantastiskt och exotiskt folk som vi skall vara rädda om! Vi säger nu godnatt el rättare sagt gokväll, klockan är nu bara 19!

fru o herr hianders o Grabbarna

Toppen