• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Läckande toa Thetford

MABOS

HBK Medlem
Inlägg
64
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
4466
Medlemskap
2024
Hej !
Jag har en Thetford C-250 toa svängbar 2010 som läcker an aning nästan jämt.
När jag tömmer så är det alltid en skvätt 0,5-1 dl uppskattningsvis på botten.
Har provat o fyllt behållaren med vatten o vänt den uppochned då läcker det ingenting utan problemet verkar vara mellan själva stolen o behållaren, någon som känner igen problemet ?
Kan man höja (reglera) underdelen och på så sätt få den tätare ?
eller andra ideer ?

Bosse
 
F

F.d. 24784

Guest
Sv: Läckande toa Thetford

Jag har sett frågan här tidigare.
Då blev svaret en ny packning.
Har detta problem själv ibland det verkar som att det vid körning kan "skvimpa" och läcka ut.

Vid Husvagnsfirman i Kil hänger denna packning och jag skall åka dit och köpa en, dyr dock, omkring 250 kr.

Dvs den packning som tätar från den utdragbara kasettetanken mot skålens underdel.

de
Roy
 
H

hianders

Guest
Sv: Läckande toa Thetford

Sent skall syndarn vakna - d v s i helgen sa gubben (Hasse) att du måste se till att "låsa" handtaget för tömning ordentligt, se till att det hackar i ordentligt i sista läget. Jag har nog lyckats med detta mestadels men nu tänkte jag verkligen på det och det är lätt att missa det sista när man drar reglaget till vänster efter tömningen. Vi hade nämligen lite spill på botten också.

Det bästa är, säger gubben igen, att låta luckan vara öppnad när man sitter där.
:wideeyed:

fru hianders/Inger
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Läckande toa Thetford

Hej. Var noga med att smörja packningen med olivolja då och då. Ta ur avfallstanken mellan resorna (då ger man packningen en chans att återta sin ursprungsform). Ev.kan man bygga upp tanken genom att sätta silvertejp eller liknande under tanken. Vi är också snabba med att se till att få ner allt "blött" i avfallstanken omg.
 

MABOS

HBK Medlem
Inlägg
64
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
4466
Medlemskap
2024
Sv: Läckande toa Thetford

haha det där känner jag igen, skyllde på frugan för liknande, sen upptäckte jag att det satt papper i själva rännan som locket löper i och det gick inte riktigt igen, trodde att det var problemet då men det fortsätter.
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.833
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Läckande toa Thetford

Du har 3 års garanti på Thetford.

Det finns ett problem med vissa av C-250 på en del bilar som gör att de läcker.

Jag fick min ombyggd till C-260 av Thetford i Stenstorp utan kostnad.

Antingen kan du kontakta din säljare eller någon av företagen på nedan länk så hjälper de till.

Dealers & Service centres | Thetford
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Läckande toa Thetford

Är det när du drar ut kassetten och tömmer du får lite vatten på botten?

Då har jag haft samma sak men löser det genom att före jag drar ut och tömmer kassetten så går jag in på toan och öppnar och stänger luckan en gång. Om det står lite vatten i toan, vilket det alltid gör i min, så rinner det undan och inget läckage uppstår.
 

laxes

HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Varberg
HBK-Nr
6776
Medlemskap
2024
Sv: Läckande toa Thetford

Hej, Jag har haft samma problem. I rännan där hjulen går, limmade jag dit ett

3m.m. tjock gummi.Höjde på det sättet upp kasetten. Mitt har fungerat bra.

Hoppas att det funkar för er oxå.

Ha, en bra midsommar

Hälsar Laxe
 

kjellemona

FD HBK Medlem
Inlägg
186
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
5065
Medlemskap
2022
Sv: Läckande toa Thetford

Det är ett fabrikationsfel på, C-250, som åtgärdas gratis av Thetford. Man byter ut plastbrickan som klämmer mot gummipackningen. Fick detta åtgärdat, hos Bengt i Örkelljunga, innan vi åkte till Spanien i höstas.

Ring Thetford i Göteborg.
Tel 031-3363580

Kjelle
 
Y

Yjons

Guest
Sv: Läckande toa Thetford

Fick problemet när jag bytte packning. Vid undersökning kan konstateras att denna har två funktioner. Dels tätar den neråt mot locket man stänger vilket den gamla inte gjorde med skitlukt som följd. Den nya packningen tätar neråt men gummit är tydligen för stelt och tätar inte uppåt mot toastolen som den gamla gjorde. Utrymme finns heller inte att höja burken och packningen är enl beskrivning den som skall sitta i burken på denna modell. Undras om man kan hoppas att packningen mjuknar efterhand. Som det nu är så får man läckage även när man sitter med luckan öppen och gör det man gör på toan.
 
Y

Yjons

Guest
Sv: Läckande toa Thetford

Jag kan ha kommit på en lösning. Jag lossade skruvarna som håller packningen en aning och sannolikt räckte detta för att den skulle höja sig något och hålla tätt uppåt. Möjligen att jag skruvade åt för hårt när jag bytte packning. Detta kan ju vara värt att prova vid läckage uppåt mot stolen. Läckage mot stängningen neråt missar man inte pga skitlukten. Då gäller bara packningsbyte.
 
Toppen