• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Läckande Thetford

Zeke_02

HBK Medlem
Inlägg
114
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
28236
Medlemskap
2025
Förre ägaren till min husvagn har försökt åtgärda en läckande Thetford kassettoalett och nu läcker det igen..

Toan är troligen original från 2008. Det jag slutit mig till är att läckan kommer från vattentanken i toan. Inte från toastolens avlopp. Antingen vattentankens in- eller utlopp.

Hur länge håller dessa toaletter och ska jag fundera på att köpa ny?

Ska kika på det i helgen och göra felsökningar. Har inte modellnumret på den, men tänkte demontera den för att se hur den är uppbyggd.

Tips och idéer?
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.767
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Hvis du finder modelnummer på toilettet kan du på nettet finde en sprængskitse.

Her kan du finde de rigtige reservedele når du har lokaliseret stedet hvor det lækker.

Det er sandsynligvis en pakning som er blevet for gammel.
 

Zeke_02

HBK Medlem
Inlägg
114
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
28236
Medlemskap
2025
På de med innebygget vatntank så kan tanken sprenges av frost.

Jag tappade ur systemet på vatten inför förra vintern, men man vet inte om något blivit kvar eller om föregående ägare slarvat.

Hvis du finder modelnummer på toilettet kan du på nettet finde en sprængskitse.

Her kan du finde de rigtige reservedele når du har lokaliseret stedet hvor det lækker.

Det er sandsynligvis en pakning som er blevet for gammel.

Ska försöka hitta modellbeteckningen. Det borde stå på avloppstanken eller på undersidan av toaletten?

Om man vill montera ur toaletten, i vilken ände börjar man!?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Normalt er det noen skruer i golvet i kassetrommet og feste rundt døråpningen med noen skruer. På noen modeller er det plugger over skruene - se etter runde felter.
 

Zeke_02

HBK Medlem
Inlägg
114
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
28236
Medlemskap
2025
Har kikat på toaletten och det är en Thetford C-200 CS. Utan vattentank tydligen.

Hittade en skiss över toaletten
https://www.thetford-europe.com/api/v1/Document/935/ContentDownload

Hittar inga skruvar alls inne i toalettutrymmet, utan den verkar skruvas loss underifrån!?

Men det kan å andra sidan inte vara så många saker som kan läcka. En vattenslang som går upp till toaletten där förmodligen någon packning läcker.

Ska försöka plocka bort den svängbara delen på toastolen (skålen).
 

Bilagor

  • 10E15F88-B46F-4240-A76C-EDFF9AAC4EC1.jpeg
    10E15F88-B46F-4240-A76C-EDFF9AAC4EC1.jpeg
    152,8 KB · Visningar: 22
Senast ändrad:
F

F.d. 940

Guest
Har kikat på toaletten och det är en Thetford C-200 CS. Utan vattentank tydligen.

Hittade en skiss över toaletten
https://www.thetford-europe.com/api/v1/Document/935/ContentDownload

Hittar inga skruvar alls inne i toalettutrymmet, utan den verkar skruvas loss underifrån!?

Men det kan å andra sidan inte vara så många saker som kan läcka. En vattenslang som går upp till toaletten där förmodligen någon packning läcker.

Ska försöka plocka bort den svängbara delen på toastolen (skålen).

Kan detta vara till någon hjälp.
Thetford C200 demontera pga dålig spolning..
Arne
 

Pudel

HBK Intresserad
Inlägg
18
Kommun
Linköping
Troligtvis har du problem med kopplingen till magnetventilen som brukar spricka vid vinteruppställning, mycket känslig för kyla, och Thetford säljer många sådana under våren varje år, är väl det största problemet som finns på dessa modeller.
Du får plocka bort skålen underifrån genom luckan till tanken, lite bökigt men med en spegel och mycket tålamod går det bra och kanske ett foto innan man plockar bort fästena, sedan är det bara lyfta upp skålen så hittar du magnetventilen med filter och kopplingen på slangen.

Det är skruvkopplingen till magnetventilen som spricker vid kyla, och finns som lös reservdel hos Thetford. Tror den heter 23851 som lös del till magnetventilen, vet att många åker till en rörfirma och köper en med samma gänga och mått i metall istället för att montera en ny i plast, men risken är att något dyrare får ta smällen när det fryser.
 
Senast ändrad:

Zeke_02

HBK Medlem
Inlägg
114
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
28236
Medlemskap
2025
Troligtvis har du problem med kopplingen till magnetventilen som brukar spricka vid vinteruppställning, mycket känslig för kyla, och Thetford säljer många sådana under våren varje år, är väl det största problemet som finns på dessa modeller.
Du får plocka bort skålen underifrån genom luckan till tanken, lite bökigt men med en spegel och mycket tålamod går det bra och kanske ett foto innan man plockar bort fästena, sedan är det bara lyfta upp skålen så hittar du magnetventilen med filter och kopplingen på slangen.

Det är skruvkopplingen till magnetventilen som spricker vid kyla, och finns som lös reservdel hos Thetford. Tror den heter 23851 som lös del till magnetventilen, vet att många åker till en rörfirma och köper en med samma gänga och mått i metall istället för att montera en ny i plast, men risken är att något dyrare får ta smällen när det fryser.

Fick loss toaskålen enligt anvisningen och det gick fint. Upptäckte att det droppade från den där plastkopplingen som skruvas på.

Upptäckte också att en vit platt plastsak med någon sorts vaccumfunktion hade gått sönder i ena fästet. När den hålls upp och ner kommer det vatten ur den. Men ska det göra så!?
 

Bilagor

  • 3FB8C56C-D33C-4D61-A14A-39B0ADCCD5A4.jpeg
    3FB8C56C-D33C-4D61-A14A-39B0ADCCD5A4.jpeg
    707,2 KB · Visningar: 107

Zeke_02

HBK Medlem
Inlägg
114
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
28236
Medlemskap
2025
Jag sökte efter orsaken till läckan och tror det var packningen som var sliten. Köpte ny packning, smörjde in den och skruvade ihop det igen. Skönt att kunna kika på foton på hur det såg ut innan ingreppet. :)

Hittade ingen spricka i plastmuttern, så jag hoppas på det bästa! Nu är systemet tömt på vatten och lämnar snart in vagnen för vinterförvaring.

Men det är klart; det bästa hade varit att byta plastgrejen mot något i metall. Men såg ingen spricka och fick inte loss ”skiten” från slangen heller. Det läckte dock inte vid senare kontroll med ny packning.

Tack för all hjälp!!
 
Toppen