• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Läckande spillvattentank/gråvatten

ElinL

HBK Medlem
Kommun
Nacka
HBK-Nr
41694
Medlemskap
2024
Hej!
Vi har i år blivit med husbil, en Adria 650SK från 2010.

Vi har tyvärr märkt nu att spillvattentanken droppar. Vi har tyvärr inga instruktionsböcker och de jag hittar på nätet har inte någon vidare info. Vet någon här om man kan komma åt gråvattentanken inifrån för att göra ett byte själv? Tanken är isolerad om det är av betydelse…

Kaehne4363

HBK Medlem
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Du skriver ikke hvor på tanken det drypper.

Hvis det drypper fra afløbsrøret ville jeg åbne afløbet og spule røret og ventilen udefra for at se at det hjælper. Eventuelt med sådan et hoved, hvis du kan få det ind i afløbet

Hvis det lækker fra tanken, som sidder under bilen er du nødt til at fjerne isoleringen for at konstatere hvor lækken er. Jeg har ingen Adria, men der sidder sikkert en rund renselem med gevind, som kan skrues ud af tanken. Hivs du er heldig er det måske bare en pakning som skal skiftes.

ElinL

HBK Medlem
Kommun
Nacka
HBK-Nr
41694
Medlemskap
2024
Hej,
Tack för så snabba svar! Det vi ser är att det läcker från isoleringen mer än så ser vi tyvärr inte. Det är inte från själva öppningsventilen.

Jag var rädd för att man skulle vara tvungen att ta bort isoleringen underifrån. Jag som inte är van vid meckning av bilar tycker det är lite obehagligt men det får man vänja sig vid nu! men det är nog så vi behöver gå vidare.

PL 8

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Kan vara anslutningen till tömningsventilen, brukar inte sällan sluta med att man får såga upp en öppning i isolerlådan, ifall det inte finns en servicelucka under.
Det låter drastiskt. Jag har inte kollat så noga på min och den är inte hemma just nu. Men jag är/var av uppfattningen att min isolering består av två delar som kan skruvas isär.

Sysk167

HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
31099
Medlemskap
2024
Jag hade läckage på utgående rör som är en enhet med både utloppsrör och avstängning Tömningsset för avlopp
Det visade sig som att det läckte från isoleringen runt tanken (frigolit).
Det byttes av "expert"... Efter bytet drog vi iväg & nästan direkt var det läckage igen.
Efter mycket frågande runt på olika ställen efter nytt lock till tank (då jag misstänkte jsut locket) fick jag reda på att jag måste först ta bort locket till isoleringen. Backa ut på ett dike & drog & vred & bökade med locket. Det satt rätt hårt. När det locket var borta var det inte svårt att vad problemet var.
"Experten" hade glömt att dra åt det inre locket till tanken...
Case closed.

ElinL

HBK Medlem
Kommun
Nacka
HBK-Nr
41694
Medlemskap
2024
Hej alla igen.
Nu har vi åkt ut till husbilen och med tips från sysk187 kom vi att köra upp mot en backe så vi(läs min man) hade det lite mer lättåtkomligt.
Vi såg att det droppade lite från locket men efter rengöring och ditsatt igen så började det läcka ännu mer, så nu behöver vi hitta rätt lock/packning. Packningen såg väldigt tunn så den har nog suttit den sen start(2010/2011) så nog på tiden att packningen byts. Vi såg inget märke på locket för eller något mer specifikt kännetecken. Någon som har bra tips för att hitta ny packning till locket? Alternativt nytt lock.
IMG_2541.jpegIMG_2543.jpeg

Sysk167

HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
31099
Medlemskap
2024
Hej alla igen.
Nu har vi åkt ut till husbilen och med tips från sysk187 kom vi att köra upp mot en backe så vi(läs min man) hade det lite mer lättåtkomligt.
Vi såg att det droppade lite från locket men efter rengöring och ditsatt igen så började det läcka ännu mer, så nu behöver vi hitta rätt lock/packning. Packningen såg väldigt tunn så den har nog suttit den sen start(2010/2011) så nog på tiden att packningen byts. Vi såg inget märke på locket för eller något mer specifikt kännetecken. Någon som har bra tips för att hitta ny packning till locket? Alternativt nytt lock.
Visa bilaga 236425Visa bilaga 236426
Mitt lock var åt andra hållet dvs innergänga…
Med en rätt rejäl packning.

ElinL

HBK Medlem
Kommun
Nacka
HBK-Nr
41694
Medlemskap
2024
Ja du har nog rätt Peter det var nog en konisk, nu var den helt platt. Tror du att det håller tätt med oring eller behöver man hitta en försäljare av en konisk? Vi var inne på att beställa lite olika från kullagret som hade otroligt många oringar, där kunde man ta lite olika tjocklekar. Vi tänker 2-3mm i tjocklek.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Ja du har nog rätt Peter det var nog en konisk, nu var den helt platt. Tror du att det håller tätt med oring eller behöver man hitta en försäljare av en konisk? Vi var inne på att beställa lite olika från kullagret som hade otroligt många oringar, där kunde man ta lite olika tjocklekar. Vi tänker 2-3mm i tjocklek.

"Problemet" är att den grova gängan i locket gör att man inte "orkar" dra det tätt med en hård ordinär o-ring, den koniska profilen i den mjuka tätningen har mycket lättare att bli tät med den kraft man har i fingrarna.

Toppen