• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Läckande kran i duschen

Stefanswede

FD HBK Medlem
Inlägg
319
Kommun
Upplands Väsby
HBK-Nr
27014
Medlemskap
2022
Hej,

Har precis kommit fram till campingen när jag märker att duschkranen läcker i springan mellan den nedersta ringen och mellanringen, se bilderna och hoppas ni förstår vad jag menar

Är det någon som känner igen kranmodellen och vet hur man plockar isär denna, tänkte undersöka om det går att åtgärda på plats.

Bilen är en Knaus Sun Ti 700 mx 2017

Tack på förhand!
 

Bilagor

  • IMG_20200410_182743.jpg
    IMG_20200410_182743.jpg
    1,2 MB · Visningar: 92
  • IMG_20200410_182728.jpg
    IMG_20200410_182728.jpg
    1,5 MB · Visningar: 95

Olansson

FD HBK Medlem
Inlägg
484
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
4288
Medlemskap
2022
Hej,

Har precis kommit fram till campingen när jag märker att duschkranen läcker i springan mellan den nedersta ringen och mellanringen, se bilderna och hoppas ni förstår vad jag menar

Är det någon som känner igen kranmodellen och vet hur man plockar isär denna, tänkte undersöka om det går att åtgärda på plats.

Bilen är en Knaus Sun Ti 700 mx 2017

Tack på förhand!
Har inte sett en likadan nen övre delen med vredet tar man bort brukar vara en täckbricka överst sen skruv under sen kan du lyfta isär hela kranen troligen en oring som gett sig då rinner vattnet ut som står islangen men det kan du testa om du lägger ner slangen är det trycksidan kan det vars värre att fixa på plats.
 

Stefanswede

FD HBK Medlem
Inlägg
319
Kommun
Upplands Väsby
HBK-Nr
27014
Medlemskap
2022
Har inte sett en likadan nen övre delen med vredet tar man bort brukar vara en täckbricka överst sen skruv under sen kan du lyfta isär hela kranen troligen en oring som gett sig då rinner vattnet ut som står islangen men det kan du testa om du lägger ner slangen är det trycksidan kan det vars värre att fixa på plats.
Hej Olansson,

Provade som du föreslog att bara lägga ned duschslangen, men det är inte från slangen det kommer ifrån, utan det är när pumpen går igång och trycksätter systemet då läcker det från kranen! Fick lös skruven men jag får inte isär resten, och jag vet inte om jag var för feg? Men trots att jag tog i så lossade inte kranen :mad:
 

Olansson

FD HBK Medlem
Inlägg
484
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
4288
Medlemskap
2022
Hej Olansson,

Provade som du föreslog att bara lägga ned duschslangen, men det är inte från slangen det kommer ifrån, utan det är när pumpen går igång och trycksätter systemet då läcker det från kranen! Fick lös skruven men jag får inte isär resten, och jag vet inte om jag var för feg? Men trots att jag tog i så lossade inte kranen :mad:
Låter lite konstigt om packningarna inte gör tätt borde det komma genom slangen och inte iskarven på kranhuset kan det ha frusit så det fins nån spricka inuti som gör att det läcker där försök ta isär o byt packningarna kan vara någon annan typ av tärning också många engreppsblandare har oringstätning du åker nog på en ny blandare.
 

Laika 730

HBK Medlem
Inlägg
158
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
6048
Medlemskap
2024
Hade samma fel en vår för några år sedan. En droppe hade frusit och tryckt o-ringen ur läge. Det läckte i kranen när systemet var trycksatt. Tog isär kranen och la o-ringen i läge så blev det tätt. Kommer inte ihåg hur jag tog isär kranen. Kanske någon annan vet.

Glad Påsk
Håkan
 

Stefanswede

FD HBK Medlem
Inlägg
319
Kommun
Upplands Väsby
HBK-Nr
27014
Medlemskap
2022
Hoppades att det är som du hade det Håkan, att det bara är o-ringen som är problemet, känns som det iaf. men det är just hur man tar itu resten efter jag skruvat isär toppen, ser ingen fästskruv eller om man skruvar ur mellanringen, eller om man bara drar den rakt upp :msn_wall: Jag avvaktar om någon annan vet hur man gör, annars så får det bli att lämna in den efter påskhelgen. Tack iaf för förslagen och ha nu en trevlig Påsk! :)
 

Olansson

FD HBK Medlem
Inlägg
484
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
4288
Medlemskap
2022
Låter lite konstigt om packningarna inte gör tätt borde det komma genom slangen och inte iskarven på kranhuset kan det ha frusit så det fins nån spricka inuti som gör att det läcker där försök ta isär o byt packningarna kan vara någon annan typ av tärning också många engreppsblandare har oringstätning du åker nog på en ny blandare.
Hej lyfte du av överdelen på kranen under borde finnas en förskruvning ev stor sexkantmutter sen drar man delarna uppåt
Läckan är nog så liten att allt rinner ut vid oringarna annars skulle slangen fyllts om du får tätt oringarna och tätningen sitter över läckstället så är du klar annars måste du fixa tätningen mot trycksidan .
 

Stefanswede

FD HBK Medlem
Inlägg
319
Kommun
Upplands Väsby
HBK-Nr
27014
Medlemskap
2022
Hej lyfte du av överdelen på kranen under borde finnas en förskruvning ev stor sexkantmutter sen drar man delarna uppåt
Läckan är nog så liten att allt rinner ut vid oringarna annars skulle slangen fyllts om du får tätt oringarna och tätningen sitter över läckstället så är du klar annars måste du fixa tätningen mot trycksidan .
Jag kom så långt att jag ser den där stora sexkantsmuttern, men jag får tyvärr inte lös mellanringen så att jag kommer åt den, jag får väl helt enkelt prova ta i lite mera o dra upp den!
 

Olansson

FD HBK Medlem
Inlägg
484
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
4288
Medlemskap
2022
Hej Olansson,
Idag har jag fått tid att montera lös hela armaturen och ser då att det läcker internt någonstans, och där jag inte kommer åt, så det blir till att beställa en helt ny. Och tack för hjälpen!
Köp en på vvsbutik o inte på husbiishandlare så du får en kvalitets blandare sen måste den tömmas helt så den inte fryser på vintern.
 

Stefanswede

FD HBK Medlem
Inlägg
319
Kommun
Upplands Väsby
HBK-Nr
27014
Medlemskap
2022
Köp en på vvsbutik o inte på husbiishandlare så du får en kvalitets blandare sen måste den tömmas helt så den inte fryser på vintern.
Ok, skall kolla på detta, och är något speciellt jag bör tänka på vid köp blandaren från vvs butik?

Tyckte att jag hade fått ut allt vatten i höstas när jag tömde alla kranarna, men tydligen inte! :(
 
Toppen