• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Läckage under pannan

Jörgen Kalkhäll

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Gotland
HBK-Nr
19077
Medlemskap
2024
Jag upptäckte i dag efter att jag tagit ut bilen efter vinterförvaring att det ligger frysvätska från värmesystemet på golvet. Att något skulle ha frusit är jag väldigt tveksam till eftersom det är just den vätskan. Har någon erfarenhet av detta, tänker att jag kan få bra tips innan jag lämnar in eller åtgärdar själv, lite pyssel med att plocka sönder så alla tips är välkomna.
/ Jörgen
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.362
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Hej.
Vill inte förstöra din dag.
Jag antar det är en alde panna du har.
Har du otur och det är den stora packningen i pannan som inte håller tätt, så får du byta pannkroppen.
Den packningen byter man inte.
Vid byte av pannkropp flyttar man över brännare, fläkt och datakortet från den gamla pannan.

Har nyligen fått gjort ett sådant byte hos Alde i Färlöv utanför Kristianstad.
Det tar 4 till 6 timmar beroende på bilmodell att göra bytet.
Vårt byte gick på över 20000 med glykol byte och någon ny slang.

Men det kan ju va en läcka på någon slang eller koppling.
Får man hoppas.

Hälsn.
Krister.
 
Senast ändrad:

Jörgen Kalkhäll

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Gotland
HBK-Nr
19077
Medlemskap
2024
Hej och tack för ditt svar. Ja det är en alde panna. Jag får leta vidare, blir väl tvungen att plocka ur den för att om möjligt kunna se vad det är. Jag är ganska säker på att den inte frusit för så kallt har vi inte haft och dessutom står den inomhus visserligen i kallgarage. Jag skulle tippa att det runnit ut max en halv liter av ren glykol och allt under pannan. Behållaren för glykol är helt tom så det motsvarar det som läckt. Det är ju inte värdens bästa placering heller så det är ju nästan omöjligt att se och upptäcka.
 

LOFBO

FD HBK Medlem
Inlägg
27
Kommun
Skärhamn
HBK-Nr
4132
Medlemskap
2023
Jag upptäckte i dag efter att jag tagit ut bilen efter vinterförvaring att det ligger frysvätska från värmesystemet på golvet. Att något skulle ha frusit är jag väldigt tveksam till eftersom det är just den vätskan. Har någon erfarenhet av detta, tänker att jag kan få bra tips innan jag lämnar in eller åtgärdar själv, lite pyssel med att plocka sönder så alla tips är välkomna.
/ Jörgen
Hej
Min son råkade ut för liknande problem förra året. Det visade sig vara packningen på en av elpatronerna som hade gett sig. Det kan stämma att det läcker ut någon halvliter. Den läckande elpatronen sitter ganska högt upp på pannan.Vi beställde två nya elpatroner, tvättade ur hela systemet och fyllde på ny glykol. Har fungerat fint sedan dess. Du behöver nog montera ut hela pannan för att komma åt lättare. Det finns bra ritningar hos Alde hur det ser ut
Lycka till
 

mega-liner

HBK Medlem
Inlägg
45
Kommun
Falun
HBK-Nr
6582
Medlemskap
2024
Hej.
Vill inte förstöra din dag.
Jag antar det är en alde panna du har.
Har du otur och det är den stora packningen i pannan som inte håller tätt, så får du byta pannkroppen.
Den packningen byter man inte.
Vid byte av pannkropp flyttar man över brännare, fläkt och datakortet från den gamla pannan.

Har nyligen fått gjort ett sådant byte hos Alde i Färlöv utanför Kristianstad.
Det tar 4 till 6 timmar beroende på bilmodell att göra bytet.
Vårt byte gick på över 20000 med glykol byte och någon ny slang.

Men det kan ju va en läcka på någon slang eller koppling.
Får man hoppas.

Hälsn.
Krister.
 

mega-liner

HBK Medlem
Inlägg
45
Kommun
Falun
HBK-Nr
6582
Medlemskap
2024
Vi fick oxå byta pannkropp i Örkelljunga Den läckte när varmvattnet var på inte när pannan var kall, sedan så var det mysko på muttrarna till en elpatron det var en hög med liknande svetspärlor runt elpatronerna sp den vänstra el patron, Ingen glykolläcka,har inte fyllt på glykol kanske endast en halv kaffekopp under årens gång,Alde skyller på dåligt Vatten, vi har bekanta som oxå råkat ut för pannhaveri med läckor trots vi har varit i varmare länder Vi är fyra pannhaverier den nyaste pannan var bara 3,5 år gammal,Sedan så går tankarna är det så lyckat att sätta rostfritt och aluminium i samma låda (Galvaniska -strömmar)
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Det är kanske där det "dåliga vattnet" kommer in i bilden.
Om man har mineraler i vattnet som agerar elektrolyt mellan de olika materialen?

Frågan är ju om vätskebytena är gjorda enligt schema, annars har ju korrosionsskyddet slutat fungera, förut var ju intervallet 3 år tror jag, numera 5 år med ny glykol.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Frågan är ju om vätskebytena är gjorda enligt schema, annars har ju korrosionsskyddet slutat fungera, förut var ju intervallet 3 år tror jag, numera 5 år med ny glykol.
Absolut, men jag tolkade "dåligt vatten" som vatten i dricksvattenkretsen/varmvattenberedaren.
Som jag nämnt i en annan tråd i ämnet läckande Aldepannor, så har detta diskuterats i Linertreff.com och samma argument framförts från Alde om orsaken. ("dåligt vatten")
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Absolut, men jag tolkade "dåligt vatten" som vatten i dricksvattenkretsen/varmvattenberedaren.
Som jag nämnt i en annan tråd i ämnet läckande Aldepannor, så har detta diskuterats i Linertreff.com och samma argument framförts från Alde om orsaken. ("dåligt vatten")

Kunde ju vara surt vatten som orsakar korrosion i varmvattenberedaren, men var får man tag i sådant numera? Alla vattenverk justerar väl Ph till
ca 7? Tänkte annars att värmepannan kan ha börjat läcka p.g.a. bristfällligt korrosionsskydd i värmevattnet. det kan man ju också beteckna
som "dåligt vatten" En annan risk för skador på pannan kan ju vara bristfälligt/ej tömd varmvattenberedare vintertid.
 
Toppen