• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Läckage takluckor

F

F.d. 17034

Guest
Hej alla !
Har fått läckage i både främre och bakre taklucka , har inte märkt något förrän
på sista tiden då det regnat mycket . Kan jag använda sikaflex 521 fc, inhandlat för
att bättra på yttre tätningar som tidigare ägare gjort med silikon . Tacksam för råd om
detta :(
Mvh
Bosse Lindberg
 

Thomas och Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
623
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
489
Medlemskap
2023
Senast ändrad:
F

F.d. 25038

Guest
Sv: Läckage takluckor

Hej bästa resultatet blir nog om du demonterar luckramen helt gör rent frän gammalt tätningsmedel låter det torka och använder butyltätning är nog ett utav de bästa tät produkter.
 
F

F.d. 17034

Guest
Sv: Läckage takluckor

Tack för era svar !
Jo jag tänkte ta bort takluckorna , blir bara å förvirrad över alla olika tätningmedel
som finns . Bytultätning skall inhandlas kan ni rekommendera var jag kan köpa detta ?

Bosse
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Läckage takluckor

Sikaflex 251 er en butylmasse med litt bedre limegenskaper enn vanlig butyl. 292 eller 295 tåler mer agresivt miljø enn 25x utgavene. Spesielt 295 UV skulle passe bra på takluker - tåler masse UV lys.

Bruker selv Kürapop som tilsvarer Sikaflex 29x serien, men har litt annen herdetid. En sak som de fleste glemmer er at alle butylbaserte lim bør brukes sammen med primer, en veske som flatene vaskes med 20 til 40 min før limet påføres - dette øker festet ekstremt, men hvert lim har sin egen primer.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 17034

Guest
Sv: Läckage takluckor

Hej !
Tog idag bort takluckor främre och bakre , i främre luckan var en skruv avdragen +
dåligt tätat . Så fort jag lossade skruvarna så lättade främre takluckan , den bakre
fick jag ta en slipad spackelspade för att få loss . Den bakre var tätad med bytylmassa
men på ett ställe så hade man missat ,förmodligen med rengöring kanske bara ett par
millimeter men det räcket för att vattnet kom in . Gjorde rent bägge luckorna och taket ,
la på tätmassa samt skruvade fast , så nu blir dett spännande och se om det blir tätt.
Tyvärr så hade vattnet krupit in mellan takklädsel och isolering . Skall försöka att limma
om detta , vet inte vilket lim jag skall använda . Kanske någon har ett tips om lämpligt
lim ?
Mvh
Bosse Lindberg:eek:
 

göte27

HBK Medlem
Inlägg
183
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
27
Medlemskap
2024
Sv: Läckage takluckor

Hej "snigeln" Det finns ett problem med läckande takluckor nämnligen om den är tillverkad av polypropylen (PP). Det finns ingen fogmassa som fäster tillräckligt bra på PP.Jag håller på att hitta en lösning med olika limfabrikanter det mest lovande är i nuläget 3m.Jag återkommer så fort jag får svar ifrån dom .

M.V.H. Göte27
 
F

F.d. 50064

Guest
Sv: Läckage takluckor

Hej snigeln
Har skrivit på ett annat ställe om Tec7 Novatech - Startsidan
kolla upp det får du se om det går att använda.Jag har tätat med Tec7
tycker det fynkar bra.
Lycka till.
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Läckage takluckor

Ett litet tips när man håller på med butylgummijobb= Det brukar vara ett litet helsike att få bort överblivet gummi från i princip allt. Testa då att ta en lämplig pinne och linda butylgummi i ena ändan på den. Slå sedan lätt på överskottet med klibbpinnen så när tekniken sitter så rensar man snabbt upp.

Lite utanför tråden men iaf ett tips.....

Anders
 
F

F.d. 17034

Guest
Sv: Läckage takluckor

Hej !
Tack för alla svar , Tec7 verkar lovande . Skall inhandla detta + trycka in limmet samt
ta en platta metall eller trä och pressa upp mot taket . Återkommer med resultat om det
lyckas . Skall även om det går ta bort fönstret i alkoven det som sitter i färdriktningen,
tror inte det är tätt , sitter i en gummilist . Hoppas få bort det utan att förstöra fönstret.
Ser på nya alkovbilar att det inte finns något främre fönster , är nog onödigt .
Mvh
Bosse Lindberg :)
 
F

F.d. 25038

Guest
Sv: Läckage takluckor

Onödigt eller ej men alltid gott med ljusinsläpp men kan bli ett läckage problem i framtiden därför undviks det nog i nyproduktion har själv en 06 med alkovruta både fram och på sidan guld vid tvärventilering varma sommardagar
 
F

F.d. 55271

Guest
Sv: Läckage takluckor

Det er en ting en må komme i håg. Om det er kommet vatten in under tak dekke så må det tørkes opp før en tetter. Om ikke kommer det mugg og den lukten er vanskeligt å få bort.
Lykke til.
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Läckage takluckor

Jag har på andra husbilar av nyare årsmodeller sett hur mindre takluckor i glasklar plexiglas och med ett låsvred i vit plast på mitten av luckan, efter en tid deformerats nedåt på mitten efter att ha varit alltför länge låsta i det nedre läget. Då har också de yttre hörnen av luckan böjts uppåt och sedan tätar inte tätningslisten i skumplast längre.

Lösningen på detta problem är nog inte att experimentera med diverse tätningsmassor, utan i första hand att inte dra åt låsningshandtaget mer än absolut nödvändigt, eller till och med låta luckan stå en tid utan åtdraget låsvred. Eventuellt kan det hjälpa luckan att återta sin ursprungliga form om man - OBS mycket försiktigt OBS - vämer den med en hårtork el motsv.

Diverse lim- och tätningsmassor ska man vara försiktig med när det gäller luckor i glasklar plast (PMMA / polymethylakrylat=plexiglas eller PC / polycarbonat). De innehåller oftast komponenter, som verkar spänningsutlösande och förorsakar sprickbildning på plastdetaljer som står i spänn. Glasmästarn vet detta och kan ge mer råd.
 
Toppen