• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Läckage från fönster

elliotflord

HBK Intresserad
Inlägg
5
Kommun
Nacka
Hej!
Jag har precis köpt en hymercamp 64 1989.
Har märkt att det blev fuktigt kring ett av fönstrerna bak som inte går att öppna. Detta kommer behöva tätas men jag vill fråga om ni tror denna skada är något man behöver åtgärda eller kan det räcka med att torka ut det.
Det är alltså träskivan som sitter efter isoleringen som är blöt och ser lite risig ut. Det luktar ingenting.

Tacksam för svar!
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.590
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Eftersom det är en Hymer -89 så är det mycket troligt att det jässkumisolering i väggen med slutna celler och som då inte drar åt sig vatten och förhoppningsvis inte heller släppt ner vatten mellan ytterplåten och isoleringen, för isoleringen skall sitta fast mot plåten. Så med lite tur så kan du "bara" ha fukt i träramen runt/ under fönstret och ner på innerskivan. Tyvärr så brukade Hymer ha beklädnad av innerväggar av plastmaterial så det kan ta tid att torka skivan om fukten tränkt långt ner på väggen utan att ta bort plastbeklädnaden.
Du bör nog plocka bort fönstret med ram och allt för att få överblick och kunna torka ut eller byta träramen runt fönstret och ge det tid att att torka innan montering.
Som Zeke 02 skriver, det beror mycket på hur länge det har läckt, men om det varit "tätt" mellan isoleringen och ytterplåten så fukten inte nått golvet därute utan bara krypt ner på innerskivan så borde det vara helt greppbart.

M.v.h. JANKRO.
 
Toppen