• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Läckage fönster

Rotax

HBK Medlem
Kommun
Luleå
HBK-Nr
976
Medlemskap
2026
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato
Chassietyp: Standard
Motortyp: 2,8 idTD 90 kw
Årsmodell Chassie: 1999
Husbilsfabrikat: Hymer
Husbilsmodell: Hymer Camp 644
Husbilstyp: Alkov
Årsmodell Husbil: 1999
Ämnesområde: Karosseri/Chassi
När regnvatten rinner på taket mot alkoven, blir det stora mängder vatten som rinner över fönstret vid dinetten. Det har resulterat i att dynorna och kuddar blir blöta med jämna mellanrum. Tar för givet att tätningen fönster/kaross är dålig, tar ut fönstret rengör noga med T-röd, tätar med 8mm Butylband för Bilglas 3M. Monterar fönstret med alla plåtklamrer.
Idag duggregnar det, och är alldeles blött på gummilisten i husbilen.
Vad gör man för att få det tätt?

F

F.d. 4811

Guest
Vi hade läkage på ett fönster när vi hade husvagn och fick då tipset om att smörja listerna 1 gång/år med vasselin, tro det eller ej men det hjälpte!

F

F.d. 51491

Guest
Hej . Du måste ta ut rutan igen och gå till glasmästarn och köpa ett nytt 3-M band, samtidigt måste du köpa en primer av honom, utan primer fungerar det inte. Rengör med lacknafta både på kaross och ramen noga tvätta sedan med t-Röd . pensla på primer på både kaross och ram, var noga med att tejpa för det är svårt att få bort svart primer på karossen där den inte skall vara. fäst sedan 3-M bandet på ramen tryck mot karossen och skruva i skruvarna. Nu är det tätt!!!!! MVH Christian W. växjö

Rotax

HBK Medlem
Kommun
Luleå
HBK-Nr
976
Medlemskap
2026
Lustigt, glasmästaren nämde aldrig om någon primer då jag fick rådet att montera in 3M bandet. Men det verkar vara utomordentlig vidhäftningsförmåga på 3M bandet, så jag låter det sitta kvar.
Däremot så har frugan smort gummilisterna med Klöver vaselin köpt på apotek, det verkar vara rätta medicinen för nu är det sågottsom tätt. Endast några droppar regnvatten på gummilisten inne i bilen.

Stigbjörn

Toppen