• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kylskåpständningen..

Libom

HBK Medlem
Inlägg
458
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
1345
Medlemskap
2024
Hej..
Vi har sen 11 år en Knaus 640 -98, Efter en tanklös(?) högtryckstvätt för några sedan slocknar inte glimtändaren blinka när kylskåpslågan tänts.
Jag går ut och känner på kylskåpsgallret om den tänt.. släcker sen knappen manuellt.. Inget stort problem, men det finns kanske enkel lösning.
Någon som har tips..?
Tack så länge..
Bo Mårtensson
Libom
1345
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, lite svårt att säga om avkänningen vid gnistpinnen i lågan inte funkar eller om elektroniken fick sig en rotblöta , men borde gå att få ordning på.
Men jag tänkte på att om du har tändgnistan avstängd med knappen så tänds ju inte lågan upp igen om den blir utblåst eller slocknar av någon anledning.
Ingen direkt fara med det för det märker man ju när det börjar bli för varmt i kylskåpet. Men du bör ju kolla extra noga så att avkänningen som stänger gasolflödet efter x antal (kanske femton) sekunder efter det att lågan slocknar och inte tänds om igen, funkar på ett säkert sätt och stänger ventilen/gasolflödet.

M.v.h. JANKRO.
 

Libom

HBK Medlem
Inlägg
458
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
1345
Medlemskap
2024
Hejsan, lite svårt att säga om avkänningen vid gnistpinnen i lågan inte funkar eller om elektroniken fick sig en rotblöta , men borde gå att få ordning på.
Men jag tänkte på att om du har tändgnistan avstängd med knappen så tänds ju inte lågan upp igen om den blir utblåst eller slocknar av någon anledning.
Ingen direkt fara med det för det märker man ju när det börjar bli för varmt i kylskåpet. Men du bör ju kolla extra noga så att avkänningen som stänger gasolflödet efter x antal (kanske femton) sekunder efter det att lågan slocknar och inte tänds om igen, funkar på ett säkert sätt och stänger ventilen/gasolflödet.

M.v.h. JANKRO.
Hejsan, lite svårt att säga om avkänningen vid gnistpinnen i lågan inte funkar eller om elektroniken fick sig en rotblöta , men borde gå att få ordning på.
Men jag tänkte på att om du har tändgnistan avstängd med knappen så tänds ju inte lågan upp igen om den blir utblåst eller slocknar av någon anledning.
Ingen direkt fara med det för det märker man ju när det börjar bli för varmt i kylskåpet. Men du bör ju kolla extra noga så att avkänningen som stänger gasolflödet efter x antal (kanske femton) sekunder efter det att lågan slocknar och inte tänds om igen, funkar på ett säkert sätt och stänger ventilen/gasolflödet.

M.v.h. JANKRO.
Tack för gas-säkert tips..!
Bo.m
 
Toppen