• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Kylskåpsproblem

Came54

HBK Medlem
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
1665
Medlemskap
2025
Jag undrar om någon har någon aning om varför kylskåpet fortsätter att gå på12v även när motorn är avstängd .Alltså det slår inte över till gasdrift . Gasdrifren får jag slå över till manuellt Undrar om det finns något relä eller?

Kjell1351

HBK Medlem
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2025
Sv: Kylskåpsproblem

Normalt skall kylskåpet fortsätta att gå på 12V ca 15 minuter efter att motorn stängts av. Vet inte varför det är så, men det är ju bra när man skall tanka bilen eller bara gör ett kortare stopp.

Hälsar Kjell

Came54

HBK Medlem
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
1665
Medlemskap
2025

Tack för svaren ,jag vet att det är fördröjning när man stänger av motorn .Det har fungerat i 7 år men när jag bytte start batteri så dök detta problemet upp.så t.ex om jag har stått på 220 V o tar ut sladden när kylskåpet står på auto så slår den inte om till gasdrift utan går över på 12v .tacksam för svar

KarinoBengt

HBK Medlem
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
2025
Medlemskap
2025

Du nämner inte om skåpet står på automat när du kör?
När motorn då stängs av så tar det inte 12v, har jag lärt mig.
Går det inte att köra på automat så är det troligen kretskortet i kylskåpet.
Bengt

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025

Troligtvis fel på styrkortet(kretskortet). Hade samma problem på mitt Dometic skåp till husvagnen. Servicetekniker kom ut (står i Trysil på camping) och kollade upp först men bytte styrkortet. Detta gick på garantin.

Toppen