• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kylskåpsproblem

Roggan & Irene

FD HBK Medlem
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
2996
Medlemskap
2022
Gaslågan till kylskåpet slocknar när jag kör bilen. Jag upptäckte det varje gång jag stannade nu på semestern. Nu fungerar 12 volts driften bra så det blev aldrig akut men den går bara med motorn igång. Jag vill ju att allt ska fungera. Kylskåpet är dessutom svårstartat på gasol. Vad kan det vara för fel?

goldfinger

HBK Medlem
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026
Sv: Kylskåpsproblem

Det brukar vara så att om man kör kylskåpet/frys på Automatik så växlar det automatiskt från gasol till bilens 12 volt ett litet tag efter det att man startat motorn, det vill säga att då slocknar gasolen. Om man sedan stänger av motorn så skall gasolen i kylen på samma sätt starta automatiskt.
Om man ligger ansluten till 230V så kopplar kylen automatiskt över till 230V drift om man valt Automatik på väljaren.

Bo&Monica

HBK Medlem
Kommun
Uppvidinge
HBK-Nr
4538
Medlemskap
2024

Jag har varit ute för att def varit rost och oxsid på jordningen till brännaren samt på själva bränneren. Detta har gjort att det inte känner av det är låga så då stängs gasen av.
Mvh
Boaarv

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

På lite äldre bilar (lite äldre skåp) så finns inte sådan automatisk omkoppling och inte heller automatisk återtändning om lågan blåser ut. Det fick jag leva med i våra första husbilar och även med att lågan kunde blåsa ut i stillastående om vinden låg på från fel håll.

aake

F

F.d. 30461

Guest

Har du till gång till tryckluft så är det att ta bort nedre gallret ock blåsa in där brännaren sitter som första åtgärd. Brukar hjälpa.
Lycka till

Kristina & Janne

HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2024

Moderna kylar stänger av gasolen då man startar motorn. Istället går kylen över till batteridrift.
Då man stänger av motorn igen så dröjer det ca 10-15 minuter innan kylen återigen startar med gasol. Detta för att man ska undvika att ha en öppen låga på t.ex. bensinstationer.

Är det en äldre kyl så vet jag inte.

Moderna kylskåp indikerar gasoldrift under tändningsfasen som är ca 30 sekunder. Skulle kylen inte tända då så stängs gasen av. Om man bara tittar på indikatorn då man startar kylen och sedan går därifrån så ser man inte att kylen faktiskt aldrig tände.

Har du kontrollerat (troligen bakom gallret på utsidan) att gaslågan antänds?

Suning

HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
7133
Medlemskap
2024

Vi har haft 3 st husbilar på 18 år och aldrig haft det minsta problem med kylskåpen.

Tills nu.

Nu är det totalstopp, det blir inte kallt på något av energislagen, 12v, 230v eller gasol. AES-automatiken fungerar perfekt.

Lågan brinner fint, men jag har ändå, för säkerhets skull, bytt både brännare och munstycke utan framgång. Har t o m bytt gasolregulator.

Ventilationsgallret känns varmt på alla tre energislagen.

Någon som har förslag till lösning?

Suning

tomhoff

HBK Medlem
Kommun
Skövde
HBK-Nr
14258
Medlemskap
2025

I Österrike fick vi problem med kylskåpet som inte ville gå över till gasol efter att vi stannat för en fikapaus. När jag läste instruktionsboken framkom att det kunde uppstå störningar när gasol skulle gå igång om man befann sig på en höjd av 1 000 Meter över havet. Vi var då på 1 450 meters höjd. Senare fungerade kylen perfekt. Man lär så länge man lever.
Tomhoff

Suning

HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
7133
Medlemskap
2024

Skräpflagor i rörsystemet som hindrar kylmediumet att cirkulera.
Lösningen brukar vara att ta ut kylen och vända runt den några gånger.

Har du eller någon annan här på forumet praktiserat det där med att vända på kylskåpet några gånger?
Det verkar vara ett omfattande arbete, så man bör ju veta om det fungerar.

Tacksam för svar.

Suning

Rusken

HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024

Har hatt driftsforstyrrelse på kjøleskap på to husbiler. Leverte de ganske enkelt til Jømna Caravan (i Norge) som brukte særdeles kort tid(minutter) på feilsøking og delebytte. Og problem løst... Finn ett autorisert merkeverksted for kjøleskapet.

Toppen