• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kylskåp Kylskåpsproblem

Daniel-s

HBK Medlem
Inlägg
37
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
40560
Medlemskap
2024
Behöver hjälp med vårt kylskåp, ser bara att det heter hymer och fungerar med 230v, 12v och gasol. Det fungerar bra med 230v, blir kallt.

Nu när jag kör med gasol så är enbart frysfacket kallt(frost) så det är minusgrader där. Och under så är det 14grader. Själva regler spaken var ställd på 5 men nu provar jag med 1 för att se om det blir någon skillnad.

Lågan är blå, men tycker inte jag ser någon skillnad när jag vrider på reglerspaken från 1 till 5.

Behöver tips på vart jag ska felsöka!
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    3,6 MB · Visningar: 44

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.846
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Kylskåpet är ett Electrolux- eller Dometic-kylskåp.

Inne i kylskåpet finns en stor skylt med både fabrikat och modellbeteckning.

Med utgångspunkt från den informationen, kan du på nätet hitta en bruksanvisning.

Pålle
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
545
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Ta en bild av typskylten inne i kylen, så vet du vad du har även den dag då skylten är oläsbar. (dvs när smält smör och glass, öl och flott solkat ner den till oläsbarhet).
Vissa kylar har ett gasreglage som är en form av termostat, dvs vid en viss punkt på reglaget går den från pilotlåga till arbetslåga.
Vi talar då om den högra vredet, 0 - 5 eller 0-7.
Men brytpunkten inträffar förmodligen först när det blivit tillräckligt kallt.
Den vänstra ratten är termostat för 230 V.
Andra versioner av kylen har en regulator för gasen som bara ger lågans storlek, men får hitta ett läge där det bli "lagom" kallt....
Men med rätt handbok ser du vad som gäller.

Lågan är alltid blå, både pilotlåga och arbetslåga.
Blir det inte kallt tillräckligt är lågan för liten.
Man börjar med att kolla munstycket, och antecknar munstyckets nummer ifall man måste köpa ett nytt. (munstycket borttappat i halmen, grusgången eller på gräset).

12 V, 230 V och gas ger värme som behövs för att systemet skall skapa frånvaro av värme, kallat kyla.
Funkar 12 V och 230 V så är det för lite värme i gaslågan.
Med lite träning hör man hur lågan brusar utanför nedre gallret. Men det händer först när du fått full fjong på lågan.

Rensning av munstycket sotning etc har beskrivit hundratals ggr på forumet.

Men handboken beskriver nog detta oxo.

Roysan
 

Daniel-s

HBK Medlem
Inlägg
37
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
40560
Medlemskap
2024
Det är en electrolux rm 4401,

Lågan verkar vara bra och reagerar när jag vrider på termostaten.

Har plockat ner munstycket, blåst rent samt pillat i det lilla hålet med koppartråd.

Frysen är kall säkert minusgrader.

Kan man tänka sig om frysen är kall att det inte är något fel med själva förbränningen? Att nästa steg blir att byta kylpastan?
 

Jari.T

HBK Medlem
Inlägg
175
Kommun
Tierp
HBK-Nr
34904
Medlemskap
2024
Det är en electrolux rm 4401,

Lågan verkar vara bra och reagerar när jag vrider på termostaten.

Har plockat ner munstycket, blåst rent samt pillat i det lilla hålet med koppartråd.

Frysen är kall säkert minusgrader.

Kan man tänka sig om frysen är kall att det inte är något fel med själva förbränningen? Att nästa steg blir att byta kylpastan?
Koppartråd i dysan är big no-no du har förmodligen förstört den. Jag böt kylpastan i mitt skåp och det blev som nytt håller 4C eller lägre
 

Daniel-s

HBK Medlem
Inlägg
37
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
40560
Medlemskap
2024
Även om det brinner bra? Tog en tunn tråd från en elkabel, diametern var mindre än hålet. Är den förstörd så får jag köpa ny men kylpasta först, nått bra som man kan köpa på ett vanligt varuhus?
 

Jari.T

HBK Medlem
Inlägg
175
Kommun
Tierp
HBK-Nr
34904
Medlemskap
2024
Även om det brinner bra? Tog en tunn tråd från en elkabel, diametern var mindre än hålet. Är den förstörd så får jag köpa ny men kylpasta först, nått bra som man kan köpa på ett vanligt varuhus?
Jag använde den här tror inte den finns på vanliga varuhus. Kosta ca 500 på nätet, finns på flera ställen
IMG_4074.jpg
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.653
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Fick en gång ett tips om kylen i vår gamla SMV, som inte fungerade. Ställ kylet upp och ned ett par timmar. Gjorde så och det fungerade i flera år sedan.
Kanske värt att testa om du ändå har loss det.
 
Toppen