• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kylskåpsproblem

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.394
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Frågan är hur mycket ett kylskåp på max kan kyla? Såg att mina båda elpatroner var på 130 W både 230 volt och 12 volt och man kan ju anta att gasolen är motsvarande? Fast å andra sidan är ju gasolbrännaren samma på alla de kylskåp jag sett baksidan på. Kanske ger då gasolen mest värme/kyla för att kunna räcka även till större skåp?
Vad jag kommer ihåg är effekten ca: 100% mer vid gasdrift av kylskåpet. Så är det på mitt gamla kylskåp från 1989. Skillnaden är nog mindre med nyare skåp.
Vid högre effekt blir det även mer värme bakom kylen som behöver transporteras bort.
Får man inte bort värmen på ett bra sätt kommer effektökningen inte att bli så mycket mer. Det blir bara en massa överskottsvärme som gör att kylen fungerar sämre. Även elektroniken kan ta stryk av konstant hög värme.
Effekten på 12V beräknas även på 0% spänningsfall. Så är det nog inte i många bilar.
Även effekten på 230V minskar rejält vid låg spänning i stolpen.

En god regel varje år är att ta bort båda gallren på utsidan av bilen. Städa och bara kolla att allt ser bra ut.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.740
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Vad jag kommer ihåg är effekten ca: 100% mer vid gasdrift av kylskåpet. Så är det på mitt gamla kylskåp från 1989. Skillnaden är nog mindre med nyare skåp.
Vid högre effekt blir det även mer värme bakom kylen som behöver transporteras bort.
Får man inte bort värmen på ett bra sätt kommer effektökningen inte att bli så mycket mer. Det blir bara en massa överskottsvärme som gör att kylen fungerar sämre. Även elektroniken kan ta stryk av konstant hög värme.
Effekten på 12V beräknas även på 0% spänningsfall. Så är det nog inte i många bilar.
Även effekten på 230V minskar rejält vid låg spänning i stolpen.

En god regel varje år är att ta bort båda gallren på utsidan av bilen. Städa och bara kolla att allt ser bra ut.

Effekten på 12v stämmer nog enligt Specen eftersom det normalt bara används när bilen rullar och generatorn alstrar ca 13,5-14,5V.
Då borde minst 12V komma fram till kylen, annars är det något allvarligt fel på vägen dit.
 

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
508
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
Effekten på 12v stämmer nog enligt Specen eftersom det normalt bara används när bilen rullar och generatorn alstrar ca 13,5-14,5V.
Då borde minst 12V komma fram till kylen, annars är det något allvarligt fel på vägen dit.
Jag mekade med mitt häromdagen då jag har en del märkliga fel.....Spänningen som kom fram var 12.45 volt med 230 voltskabel in i bilen! Så du har rätt som vanligt!
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.394
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Effekten på 12v stämmer nog enligt Specen eftersom det normalt bara används när bilen rullar och generatorn alstrar ca 13,5-14,5V.
Då borde minst 12V komma fram till kylen, annars är det något allvarligt fel på vägen dit.
Är det 12V fram till kylen är det ett ganska stort spänningsfall, visst det fungerar men dåligt. Resistansen i elpatronen eller glödtråden i en lampa är fast oberoende av spänningen. Tex en 12V patron med med resistansen 1.2 Ohm ger en effekt på 120W.
Vid 14V är effekten ca: 160W med samma resistans. Glödlampor till strålkastarna har för mig att tillverkaren har räknat ut att driftspänningen är runt 13,5-13,6V.
Allt det där kan du.
 

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
508
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
Är det 12V fram till kylen är det ett ganska stort spänningsfall, visst det fungerar men dåligt. Resistansen i elpatronen eller glödtråden i en lampa är fast oberoende av spänningen. Tex en 12V patron med med resistansen 1.2 Ohm ger en effekt på 120W.
Vid 14V är effekten ca: 160W med samma resistans. Glödlampor till strålkastarna har för mig att tillverkaren har räknat ut att driftspänningen är runt 13,5-13,6V.
Allt det där kan du.
Ska mäta spänningen i morgon med bilen igång. Måste ändå lyfta spisen för att koppla om 230 voltspatronen så den inte går via termostaten......Jordfelsrelät löser då och jag är säker på att jordfelet ligger i termostaten. Tänkte först byta denna men ny kombinerad gasol och 230 voltstermostat kostar 3000 kr.....Och 12 volten har ju ingen termostat så det enda som kan hända om det funkar som jag tänkt är att kylskåpet blir för kallt...
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.740
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Vad gäller frysdelarna brukar det ju i alla fall på äldre skåp inte vara mer än en eller 2 frysstjärnor. 2 betyder max -12 och det har jag trots allt fått med god marginal.
Du har ju helt rätt i att biltillverkare verkar strunta i kylskåpstillverkarnas installationsanvisning. På min bil är exempelvis nedre ventilationsgallret täckt av bakljusrampen (Hymer....) Vilket är helt emot kylskåpets installationsanvisning!
Finns det någon ordentlig öppning för luft underifrån till skåpet. annars måste det ju fixas.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.921
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
När jag hade problem med mitt kylskåp så ansåg Dometic att en spänning fram till kylskåpet på 12,6V inte var tillräckligt utan att den borde ligga på minst 0,5V högre. Innan den gjorde det tänkte dom inte ta något ansvar eller undersöka om det var något fel på kylskåpet.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.921
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Den som inte har något roligare för sig kan ju läsa min gamla tråd om kylskåpsproblem


Alltid kan det väl hjälpa någon.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Frågan är hur mycket ett kylskåp på max kan kyla? Såg att mina båda elpatroner var på 130 W både 230 volt och 12 volt och man kan ju anta att gasolen är motsvarande? Fast å andra sidan är ju gasolbrännaren samma på alla de kylskåp jag sett baksidan på. Kanske ger då gasolen mest värme/kyla för att kunna räcka även till större skåp?
Hejsan, det sitter ett munstycke klämt mellan röret och brännardelen som bestämmer maxlågan på kylskåpets brännare.
Men generellt så är det mer effekt på gasolen.

M.v.h. JANKRO.
 
Toppen