• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kylskåpsproblem vid gasdrift

Anders/Ylva

HBK Medlem
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
3128
Medlemskap
2025
Hej Fick problem med kylen under Frankrike semestern, dålig kyla med gas.
Besökte en firma i Frankrike och en i Tyskland i Frankrike blåste en reparatör med munnen sedan sa han att det var ok,men det var samma problem kvar.När vi åkte genom Tyskland kollade vi lite på nya husbilar då passade jag på att fråga om dom kunde kolla på kylen, han blåste med tryckluft, sedan sa han att nu var det ok.Är nu hemma så jag lät bilen stå på gas över natten den håller inte kylan.
Monterade bort brännaren och blåste med tryckluften bakifrån men samma problem kvarstår.När jag monterade bort brännaren ramlade en en liten skålformad bricka ur med ett mycket litet hål i.Jag antar att där ska gasen gå igenom.Lågan brinner men jag tycker det låter mycket lite, som den går hela tiden på sparlåga?Jag kan väl prova att byta brännaren men osäker på om det hjälper.Jag lagar elektronik så gas är inte min starka sida.Tacksam för tips.

Eva o Sven-Uno

HBK Medlem
Kommun
Hagfors
HBK-Nr
67
Medlemskap
2025
Sv: Kylskåpsproblem vid gasdrift

Den där lilla skålformade brickan är munstycket. Byt till ett nytt och prova sedan. Sitter strax efter gasanslutningen.
Tips det finns utförlig beskrivning på kylskåpsproblem på hbk:s sidor.
Om jag inte missminner finns det också en bildserie om brännare och munstycke.
Lycka till med sökandet och kylskåpet.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Hejsan, ja den lilla skålformade brickan är munstycket, pilla inte i det lilla hålet med något hårt för det är etsat ut, rektangelformat och känsligt för åverkan.
Om du rensat och blåst rent inne i den fyrkantiga hylsan m.m. så borde den vara ok. så det är troligare att du har något annat fel på kylskåpet än brännaren. Det beror en hel del vad du har för konstruktion på ditt kylskåp och ålder, men om du har termostat eller annan reglering, och den runda brännaren på fyrkantshylsan, så skall lilla pilotlågan vara ca. 1,5 till 2 cm hög och stora lågan ca. 5 till 6 cm hög. Man måste kolla lågans höjd i mörker för när det är ljust eller t.o.m. solsken så syns inte höjden alls. Lågan skall knappast höras alls även när den brinner på fullt för den brinner rätt lugnt. Sedan finns det andra konstruktioner på kylskåp som inte har pilotlåga m.m.

Lycka till. JANKRO.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Normalt problem på eldre skåp er koksing i den firkantede hylsan og her kan en bruke sterk redskap. Orenheter i gasolen fastnar på veggarna og blir til koks - til slutt blir det ingen flamma als. Problemet kan komma fort om en er uheldig med butan i Spania og Portugal - mye oljerester blir til mye koks, og da kan problemet oppstå i løpet av ett år.

Anders/Ylva

HBK Medlem
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
3128
Medlemskap
2025

Mitt skåp är ett Domitec C40/110 Typ RM7655L bilen är en 05.Det är samma som på bilderna.Jag får väl kolla i kväll på lågans höjd tack för tipsen.

Anders/Ylva

HBK Medlem
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
3128
Medlemskap
2025

Hej Kollade lågan i går kväll den brann men enl vad jag kom ihåg av ljudet när det var ok mycket tyst.Tekniker som man är, började jag att knacka lite på el boxen och sedan på enheten som gasen först kommer till för att sedan gå till brännaren
det är väl någon typ av magnet ventil eller liknade?Då startade brännaren för fult
så nu i dag helt ok med gas.E:v byta ut den om problemet återkommer.Tack för alla tipps.Anders:)

Toppen