• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kylskåpsproblem Dometic 5380

Cittran

HBK Medlem
Inlägg
65
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
1365
Medlemskap
2024
I min plåtis årsmodell 2018 är ett Dometic 5380 kylskåp originalmonterat. Gasolanläggningen är utrustad med Truma Mono Control med slangbrottsventil och krocksensor. Fungerat utan problem tidigare, men i år när jag tog husbilen i bruk efter vintern så började kylskåpet krångla vid gasdrift. Det startade på gas, men efter 1-2 timmar slocknade lågan och det kylde inte längre. Jag gjorde ett flertal omstarter under några dagar men samma fel igen. Efter att ha kört cirka 10 mil utan att ha kylskåpet igång för en dagstur, startade jag skåpet och då fungerade det. Därefter blåste jag rent runt brännare och hade även den inne på en husbilsverkstad för sotning och rensning. Sedan dess har det fungerat utan de tidigare problemen och skåpet har varit avstängt och påsatt ett flertal gånger för flerdagars husbilsturer. Jag har även tagit loss anslutningen till gasoltuben för att väga tuben och återanslutit till samma tub igen. Kylskåpet har fungerat även därefter.

När gasolen tog slut i förra veckan när vi var ute på en tur och jag kopplade in på en ny tub så återkom problemet. Kylskåpet slocknade efter att ha varit i drift ett tag och trots otaliga omstarter under en hel natt så slocknade lågan efter allt ifrån 15 min till 1 timma. Det blev för varmt i kylen och i frostfacket tinade det. Givetvis hade jag tryckt in knapparna för krocksensor och slangbrottsventil. Gasolspis och Trumavärmaren fungerade på gas. Därefter hände samma sak igen, att efter jag kört en rätt så kort sträcka dagen efter, så fungerade kylskåpet och även de två resterande dagarna vi var ute utan att stänga av sig. Noteras bör också att det var kring 20 gr under dagarna och kring 15 gr under natten när det krånglade.

Finns det någon som råkat ut för liknande och löst problemet eller någon som har förslag till lösning?

//Lennart
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.182
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Att värmaren fungerar talar iofs emot nedanstående, Men:

Finns det ett gasolfilter mellan gasflaska och Monocontroller? Det kan ha tätnat och behöva bytas.
Om det inte finns filter kan tyvärr Monocontrollern ha tätnat. Det hände mig. Garanti gäller tyvärr inte i detta fall.
 

Cittran

HBK Medlem
Inlägg
65
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
1365
Medlemskap
2024
Att värmaren fungerar talar iofs emot nedanstående, Men:

Finns det ett gasolfilter mellan gasflaska och Monocontroller? Det kan ha tätnat och behöva bytas.
Om det inte finns filter kan tyvärr Monocontrollern ha tätnat. Det hände mig. Garanti gäller tyvärr inte i detta fall.
Det finns ett gasolfilter monterat och det byttes i våras. Monocontrollern är av den tidigare modellen där man byter hela insatsen och inte bara en pad. Så där bör inte orsaken till felet finnas.
 
Toppen