• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kylskåpsfläkt

Lorden

HBK Medlem
Inlägg
69
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
5412
Medlemskap
2024
Jag köpte 2 st super silent 12V fläktar på kjell & Company som jag seriekopplade så ljudnivån blev väldigt låg. Jag satte fast fläckarna med buntband i det översta gallret.
Jag köpte också en anliqgnings termostat på Rinkaby rör som jag satte på ett högt upp sittandes rör på baksidan av kylskåpet.
Denna har fungerat utmärkt i 3 år nu. Om jag inte minns fel så satte jag termostaten på 60 grader.
Fördelen med detta är att ingen elektronik behövs, att tänka på är att koppla det till bilens bodelens 12V som är via huvudströmbrytaren i bilen så att fläktarna inte startar när man inte är där.

Pierre
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Även jag, dock med den kvadratiska manöverpanelen.

Lättmonterad och fungerar utmärkt tack vare den integrerade termostaten.

Pålle
 

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
838
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Om man tätar runt fläktarna gäller det bara att se till att fläktarna alltid är igång när det är gasoldrift som gäller. Annars lär väl koncentrationen av gasolavgaser upptill bli otrevligt hög och kanske leda till oren förbränning även om ett par stillastående fläktar inte är helt täta. En del luft går ju alltid igenom.

Men varför inte sätta fläktarna horisontellt (tätt) över kylflänsarna? Då drar de ju luft genom flänsarna och kyler dom och luft som går bakvägen genom gallret är ett mycket mindre problem.

MVH
Hans
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Inspirerad av diskussionen om fördelarna med fläktassistans för kylen, så gick jag till Kjell&Co och köpte några fläktar (92x92 mm). Så här blev det. Som synes ligger kylflänsarna under kanten på luckan, till skillnad från hur många andra bilar ser ut. Det som syns rakt fram är ugnen. De två gråa anslutningarna till höger går till en bimetalltermostat. Återstår att vänta till sommaren för att se om det hjälper. :)
DSC_0489_liten.jpg
MVH
Hans
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Inspirerad av diskussionen om fördelarna med fläktassistans för kylen, så gick jag till Kjell&Co och köpte några fläktar (92x92 mm). Så här blev det. Som synes ligger kylflänsarna under kanten på luckan, till skillnad från hur många andra bilar ser ut. Det som syns rakt fram är ugnen. De två gråa anslutningarna till höger går till en bimetalltermostat. Återstår att vänta till sommaren för att se om det hjälper. :)
Visa bilaga 183985
MVH
Hans
Jag skulle kunna koppla på samma sätt verkar vara samma typ av bil,vilken termostat köpte du,var monterade du den?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Pålle var har du satt termostaten.
MVH. Anders

Köper man original Dometic fläkt, termostat, (som jag gjorde) följer det med monteringsanvisning på de olika modellerna av kylskåp.
Fläkt samt termostat har inte samma placering på de olika kylskåpen.
Sök på forumet, det finns fler trådar med info om placering.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Jag skulle kunna koppla på samma sätt verkar vara samma typ av bil,vilken termostat köpte du,var monterade du den?

Bilen är en Carthago c-line

Köpte termostaten på Elfa i Solna. De hade den i lager i butiken. Det är en Elmwood 60 grader art.nr 137-91-456. ( 2455R-01000079 | Köp Termostat 60°C 45°C 1NO | Elmwood ) . Har du ingen lust att åka in till Solna så är Elfa ganska snabba på postleveranser. Jag köpte en för 50 grader också. Får testa vilken som fungerar bäst.

Jag monterade den på metallblecket som är svetsat på röret som går in bland flänsarna (varmaste stället) precis innan själva flänsarna börjar. Metallbleckets andra ände är svetsat till samma rör efter det att det har lämnat flänsarna. Röret går i en båge från vänster till höger efter flänsarna. Egentligen hade jag velat sätta termostaten på själva röret men det var knöligt att få fast det. Nu sitter den med ett buntband. Få se om det duger eller om jag får göra något bättre.

Strömmen hämtar jag från 12V som går till ugnen och den anslutningen kommer i sin tur från kylskåpets kontakt som Dometic använder för sitt fläktpaket. Det går ca 0.2A så det borde inte vara något problem.

Fläktarna = 2 st Kjell art.nr 61502 (mycket tysta!)

MVH
Hans
 
Toppen