• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Kylskåpsbrand

F

F.d. 52982

Guest
Hämtade min husbil idag efter oljebyte.
Reparatörerna höll på att lyfta ut ett kylskåp som hade brunnit i en husbil.
Jag frågade vad det handlade om?
Kylskåpet hade under färd fattat eld på baksidan och orsaken var vindar som tryckt lågan mot något brännbart.
Alltså ska man inte köra med gasol under färd!?
Hade ingen aning om detta.
Mvh
Stefan

EPersson

HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2025
Sv: Kylskåpsbrand

Lågan på ett kylskåp är tänd i en icke brännbar miljö så ingen större risk med det. Problemet kan vara brist på service så att det vart t.ex. stor mängd damm på fel ställe.

Det kan böja brinna av 12V också då det är relativt höga strömmar till kylskåpet.

Ett gott råd kan ju vara att hålla lite koll på vad som finns innan för gallren.

turbin

HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
10155
Medlemskap
2025

Hej.
Har mycket svårt att tro vinden skulle kunna trycka lågan mot nåt brännbart bakom kylskåpet! För så fort det har varit hård vind från sidan och vidare in genom ventilationsgallret när vi har åkt med husbilen så har den lilla pytte lågan slocknat. Har numera satt ditt halva vinterskyddet på ventilationsgallret och lågan slocknar nästan alldrig. Japp jag kör alltid med gasoldrift på kyl/frysen. Körde i 23 år med husvagn med gasoldrift på kylen och inga problem, och vet vad som gäller vid tankning och färjor mm. Tar man bort gallret och kollar in bakom kylen så ser man att det finns inget brännbart som den lilla lågan skulle kunna antända! Måste ha varit nåt extra ordinärt i denna händelse.:confused:

Leifw

FD HBK Medlem
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021

Har kört över 20 år på 12V med 6 olika husbilar runt i Europa långa resor aldrig haft bekymmer. Skulle inte köra på gas enbart bara på korta sträckor 12V fungerar mycket bra, bilen är gjort för det gör den inte det är det något fel.

Leif

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Det var en serie kylskåp fra Dometic som manglet et feste for gassrøret i 2006 2007, det var en global recall for disse. Det som skjedde på n biler før modifikasjonen var at det ble sprikk i gassrøret slik at det ble brennbar gass utenfor brenneren. Men ikke alle ble modifisert, så det kunne være et av disse skåp du såg.

Toppen