• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Kylskåpsbrand

trevik

FD HBK Medlem
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Sv: Kylskåpsbrand

Vad kan det vara som gör att det börja brinna i kylskåp? Sot, smuts??

Nisse oi Näsåker

HBK Medlem
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
64
Medlemskap
2025

För några år sedan gjorde Dometic en konstruktionsmiss som gjorde att de skickade ut en servicekille som bytte lite grejor samt monterade lite fler stöd för rören på skåpets baksida. Detta för att eliminera viss brandrisk.
Det var så angeläget att han åkte runt på vintern och gjorde det. Jag fick skotta fram till bilen för honom. Vi hade en meter snö då :).
Positivt var att han talade om vad jag skulle göra om skåpet får "tuppjuck" och inte kyler som det skall.
Man gör skåpet strömlöst genom att ta ur säkringen en halv minut.
Sedan fungerar allt ok igen. Fungerar på mitt AES skåp.
/Nisse

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025

Tack för säkringstipset :)

Senast ändrad:
F

F.d. 24929

Guest

Ofta är brand bakom kylskålp felaktig installation från tillverkare. Till exempel fordon med Thetfords kylar med avgasröret innan för gallret. Utloppet från röret kan sitta för nära brännbart matetial, med stor brand risk som följd. Detta gäller med stor sannolikhet alla kylar med "invändigt" avgasrör.

Toppen