• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kylskåps tips..

F

F.d. 28653

Guest
Sitter och funderar på ett litet kylskåp / box, helst en modell som man öppnar uppifrån, typ dom enkla kylboxarna. Dock så tar dom billiga för mkt ström vad jag kan förstå. och så klart vill man ha så billigt som möjligt, kommer ej ha så mkt, elektriskt i bussen förutom några få ledlampor, sen ev, en tv som man kan se 1 film per kväll eller nått, Men jag vill inte ha gasol i bussen förutom det lilla spisen med refilltuber. Min tanke är att ha 2 st 120 amperes batterier, har ett redan dock a la biltema kvalitet. Mina turer är tänkt sträcka sig mellan 1-3 dygns fisketur om längre så ska det finnas 220 volts stolpe.
Några förslag och ideer.

F

F.d. 10115

Guest
Sv: Kylskåps tips..

Vi köpte en kompressordriven kylväska på Harald nyborg. Funkar mycket bra och kräver väldigt lite ström.Drog inte ur batteriet vid två dagar användning utan 220v.

pirat

HBK Intresserad
Kommun
Kristianstad

Kolla på Waecos hemsida där finns många kyl - frysboxar. Vi har en 40 l av deras sortiment håller -18 - -20 C oberoende av utetemp. drar nog ca 3 - 4 A i timmen.

Piraten

F

F.d. 28653

Guest

Den såg ju lämplig ut, men ingen postorder och bara varuhus långt ner i landet..
Någon som är duktig här på elförbrukningsräkning. en enkel billig kylbox som drar 35watt per timme som max hur länge klarar man sig på ett 120 amperes batteri??

Hqhusbil

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
5263
Medlemskap
2024

Den såg ju lämplig ut, men ingen postorder och bara varuhus långt ner i landet..
Någon som är duktig här på elförbrukningsräkning. en enkel billig kylbox som drar 35watt per timme som max hur länge klarar man sig på ett 120 amperes batteri??
35W innebär att den drar 3A. Har du 120Ah timmar så räcker det teoretiskt i 40 timmar. Nu ska man ju inte tömma sitt batteri så räkna med 20 timmar om du vill ha det halvtomt.

En solcell kan vara ett bra eltillskott på sommaren. Sen behöver du ju inte ha den på hela tiden. Beror ju lite på vad du har i boxen.

Ser du till att det du stoppar i boxen är riktigt kallt så sparar du också ström. Ett klassikt båtägartips är att frysa mjölken hemma innan du åker.
Ett par kylklampar hjälper också till att hålla kylan.

F

F.d. 28653

Guest

35W innebär att den drar 3A. Har du 120Ah timmar så räcker det teoretiskt i 40 timmar. Nu ska man ju inte tömma sitt batteri så räkna med 20 timmar om du vill ha det halvtomt.

En solcell kan vara ett bra eltillskott på sommaren. Sen behöver du ju inte ha den på hela tiden. Beror ju lite på vad du har i boxen.

Ser du till att det du stoppar i boxen är riktigt kallt så sparar du också ström. Ett klassikt båtägartips är att frysa mjölken hemma innan du åker.
Ett par kylklampar hjälper också till att hålla kylan.

Tackar precis vad jag behövde veta.. :wink:

Toppen