• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kylskåpets gasbrännare.

F

F.d. 52920

Guest
Tänkte göra ren kylskåpets gasbrännare från sot o skräp,skåpet hade svårt att hålla kallt förra sommaren.
Som framgår av bilderna så ser det inte så vackert ut runt brännaren,men så har jag en fundering angående mutter nr:5.är det normalgäng eller såkallad vänstergäng?"verkar sitta väldigt hårt"
Annars sitter väl brännaren bara med 3 skruvar? nr: 1.2.3.

imgp0014___kopia.jpg


imgp0016.jpg
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.594
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Kylskåpets gasbrännare.

Den är vanligt gängad höger. När du lossar muttern så se upp att den lilla dysan som sitter innanför inte försvinner. (Det är den som ger rätt mängd gas.)

1 i övre bilden är samma som 5 i den undre.

För att ta loss brännare lossa skruvarna 2 och 5 samt kablarna till tändstiftet.
 
F

F.d. 53000

Guest
Sv: Kylskåpets gasbrännare.

Får du inte ordning på brännaren ,så kolla kopparremsan som sitter i avgasröret,den hade hoppat ur på min den var bara 2 år gammal,kylskåpet alltså
 

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Inlägg
3.568
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: Kylskåpets gasbrännare.

När man ska göra rent sådant här, ska man ta isär "så lite som möjligt". Risken finns alltid att man skadar någon gänga eller drar av en skruv. Inne i brännaren är det bara gas som passerar, och den smutsar inte ner nåt nämvärt.
Kontrollera att det inte finns en massa sot i röret åvanför brannaren. Sot är en väldigt brqa isolering, och där handlar det ju om att överföra så mycket värme som möjligt.
En läskstång med tillhörande mässingborste är effektivt.
Det finns att köpa hos vilken vapenhandlare som helst.
Calle
 
F

F.d. 52920

Guest
Sv: Kylskåpets gasbrännare.

Så här kan en brännare till kylskåpet på en drygt 2 år gammal LMC se ut


imgp0018.jpg


imgp0021.jpg

Och här är den lilla dysan som Gunnar kallade den i sitt inlägg.

imgp0036.jpg

Och nu är allt rengjort ock insmort med kopparpasta,bara ut o montera ihop o hoppas att allt fungerar.

Mvh.Folke
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen