• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kylskåpet tömmer bodelsbatteriet på ett par sekunder

Johan76

HBK Medlem
Inlägg
72
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
38327
Medlemskap
2024
Ja, ni läste rätt. Hur är det möjligt? Allt frid och fröjd så länge landström är inkopplat. Allt funkar, el, belysning etc men slår man på kylen så drar strömmen ur på 5 s. Bodelsbatteriet laddar inte upp under körning heller men den gröna lilla symbolen på displayen lyser och indikerar att det sker någon form av utbyte mellan motor och bodelsbatt. Är det fel på batt eller kylskåp (Thetford T2000)? Min volmeter (Liten gul Mastech MAS830B) verkar inte kunna mäta bilbatteriers status.
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
772
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
Du säger inget om vilken typ av bodelsbatteri du har. Men ett "gasolkylskåp" drar väldigt mycket ström på 12V. Du kan ju ha ett kasst batteri. Jag rekommenderar dig att installera en DC-DC modul emellan startbatteri/generator och bodelsbbatteri. Skaffa även en SmartShunt (t.ex. fabrikat Victron Energy) så får du koll på laddningsförloppet.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.341
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Ja, ni läste rätt. Hur är det möjligt? Allt frid och fröjd så länge landström är inkopplat. Allt funkar, el, belysning etc men slår man på kylen så drar strömmen ur på 5 s. Bodelsbatteriet laddar inte upp under körning heller men den gröna lilla symbolen på displayen lyser och indikerar att det sker någon form av utbyte mellan motor och bodelsbatt. Är det fel på batt eller kylskåp (Thetford T2000)? Min volmeter (Liten gul Mastech MAS830B) verkar inte kunna mäta bilbatteriers statu
Gasolkyl drar ca 15A ,men den kör man normalt på 12V med motorn igång, annars gäller gasol eller 230V, mät på bodelsbatteriet med och utan motorn igång, problemet är nog ditt bodelsbatteri, har du inte batteriladdare igång när du har 230V kopplat?
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Thetford T verkar vara kompressorkylar som drar 26A - 47A beroende på modell så troligtvis är det något med batteriet eller laddningen av det, kom ihåg att många blybatterier börjar tappa orken efter 4 -5 år även om de är välskötta.
En kontroll som man kan göra med multimeter är att först ladda upp batteriet helt, koppla bort laddare och annat( ta bort minuspolen), vänta nån timme så batteriet får vila, mät spänningen på batteriet, ett friskt batteri skall vara över 12,7 V i vilospänning (under 12 V är det slut), koppla påminus igen och mät spänningen samt slå på alla förbrukare, sjunker spänningen långsamt men ändå håller sig över 12 V är det nog inte dåligt, men tvärdyker spänningen lägre än 12 V eller ännu lägre så är det slut.
Thetford T kylar:
 

Peter & Lorella

HBK Medlem
Inlägg
526
Kommun
Täby
HBK-Nr
31686
Medlemskap
2025
Hur gammalt är batteriet?
Min killgissning är att ditt batteri inte tar så mycket laddning längre, som flera andra redan innan.
Om du inte kör kylen på batteriet när du drar ur strömmen, men lamporna. Får du samma fenomen då?
I så fall skulle jag prova med ett annat batteri.
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.185
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
" 1A -3A per timme " Undrar vad det betyder ??
Lite ellära:
En strömförbrukare drar en viss ström, mäts i A, t.ex. 3 A, inte Ah.
Om denna förbrukare drar 3 A kontinuerligt blir energiförbrukningen för ett dygn (24 h) 72 Ah (3A * 24h).
"1-3 A per timme" är inte korrekt uttryckt
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
627
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Ett gammalt blybatteri får en mindre användbar yta så 100ah kan gå ner till 10ah när man mäter obelastat ser det bra ut men vid belastning har man bara 10ah så det dyker ganska snabbt. En gammal testare typ värmekamin fungerar bra för att kolla, man kan ställa det på laddning innan minst ett dygn så ser man hur läget är. Det finns ju snabbtestare, jag fick hjälp av mekonomen gratis en gång de hade en riktigt bra och dyr mätare och såg att det var generatorn som var skum. Bytte och allt var ok.
Har det fungerat förut tror jag inte man ska dribbla med att skaffa mer elektroniska leksaker utan byta det som är trasigt, däremot ska man nog byta bobatteri till lfp eftersom de är mycket bättre och numera inte så dyra på Amazon t.ex. Nackdelen är att man ska inte ladda i minusgrader en del har inbyggt skydd andra inte så en brytare kan vara bra att ha.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.403
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Ibland kan jag sakna att man förr kunde mäta syravikten i ett öppet blybatteri. Då kunde man se om någon battericell avvek från de andra. Lite som idag att kunna se balansen mellan cellerna i ett Lifepo4 batteri.

Jaa, det är vad "underhållsfritt" står för = man kan inte underhålla det batteriet :(

Men det finns BMS för bly/syra-batterier, men då måste man bygga ett med lösa celler som LFP.
 

lappi

HBK Medlem
Inlägg
26
Kommun
Ludvika
HBK-Nr
187
Medlemskap
2024
Hej
Förmodligen kortslutning i batteriet eftersom det inte går ladda, haft samma problem
flera ggr både i båten och husbilen. Har man typ 2 batterier paralellkopplade och ett kortsluter
så töms förmodligen det andra också, varit med om det också.

MVH
Björn
 

Johan76

HBK Medlem
Inlägg
72
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
38327
Medlemskap
2024
Nytt batteri inköpt och utbytt. Det var 0,001 laddning i det gamla. Ett sk underhållsfritt. (fnys!) Troligen dött pga det kanske varit lite för kallt någon gång då det inte var helt fulladdat. Eller att det gått tomt lite för ofta. Vill minnas att jag fick rådet vid inköpet av husbilen för 2,5 år sedan att man inte ska ha landström ikopplad hela tiden om bilen inte används. Det var då en jävla tomte till o ge mig fel instruktioner för det är ju tydligen precis det man ska fick jag rådet nu. Vi använder ju vårat rullande kontor året runt men skulle den stå en tid så vrid om huvudsäkringen då.
Jaja, det var "bara" en knappt 4000 kr dyr läxa.
Det måste funka nu för imorgon kör vi till Strängnäs, nästa vecka blir det Middelfart i DK och veckan därpå Barcelona.
Tack alla som engagerat sig i detta! :msn_heart:
 
Toppen