• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Kylskåpet tänder inte på gasol

RocDoc

HBK Medlem
Kommun
Säter
HBK-Nr
41656
Medlemskap
2025
Vi har åkt genom Sverige och Danmark nu framme i Tyskland.Då startar inte kylen på gasol!!
Har haft gasolen avstängd under båtresan,allt annat fungerar på gasol.
Har provat att starta om flera gånger enl.instr.boken.
Har alltid startat tidigare,Dometic RMD 8505
Tips!?
Lite panik nu med massor av mat i kyl och frys.

Petcam

HBK Medlem
Kommun
Åmål
HBK-Nr
30638
Medlemskap
2026
Hej.
Du har väl ett galler på ut sidan bort med det be andra hälften att trycka på "start" se om du har gnista förmodligen så kommer det ingen gas fram. Vet inte kan vara ett batteri i knappen.. sök här på forumet finns många bra tips. Jag fick byta allt hade RMD8230 räckte nog med den lilla brickan men nu vet jag att det är nytt kolla sprängskissen.
Mvh P

Roysan

HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2025
Steg ett måste vara att kolla om det slår gnistor vid brännaren.
Inga gnistor och du kommer att pysa ut gas hela tiden vid startförsök, inte bra med utsläppt gas överallt.....
Slår det gnistor är frågan om det kommer gas.
Försök tända med tändsticka.
Efter detta kan man sen felsöka.

Roysan

HenkeAls

HBK Medlem
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2025
Om det någonstans går att få snabb och proffsig hjälp med fordon så är det väl i Tyskland! Och I det tätbefolkade landet måste det väl finnas husvagn/husbilsfirmor var ni än befinner er. Fråga någon granne på ställplatsen om råd!

sandstroem

HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12388
Medlemskap
2026
Senaste gången vi råkade ut för samma problem som du har, hade det lossat en liten flaga troligen sot som lagt sig på brännaren. Min felsökning:
Ta bort undre gallret.
Lyssna efter gnista = ok
Knacka på gasventilen och kolla anslutningarna.
Försökte tända igen, ingen gaslukt.
Lossade kåpen och brännaren men lät gasröret sitta kvar. Knackade på brännaren med ett skruvmejselskaft och blåste rent den.
Nytt försök och nu tände det ok och har funkat sedan dess, men när vi kom hem från resan så fick det en riktig rengöring och sotning av skorstenen.
Om du väljer att lossa gasröret från brännaren så se upp så att den lilla hatten som är en gasdysa/nossel (se bild) inte faller bort, du får dessutom inte peta i hålet på den.

Hälsningar
Peter

Bilagor

• mini-20241213_115435 Kylskåp gasnossel.jpg
    mini-20241213_115435 Kylskåp gasnossel.jpg
    311,2 KB · Visningar: 15

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2025
Hade ett liknande fel. Gnista = ok, men ingen gas. Började med gasventilen = ok. Sot i brännaren = ok. Men om jag plockar bort brännar munstycket, japp där var det täppt. Blåste det baklänges med tryckluft. Sen hoppade det i gång

Jack & Eva

HBK Medlem
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
15760
Medlemskap
2025
Mycket trolig orsak är kontaktsvårigheter hos reläet, som styr det hela (den styr både gasventilen och brännaren)!! Så'na kontakter (den vita 8-poliga) finns ej att få tag på. Man måste köpa hela "nystanet" för cirka 700:- spänn.
Jag köpte små stiftkontakter och klämde fast dem en & en (med krympslang på). Då, simsalabim, fungerade alltsammans!!

M.V.H. Jack43

Bilagor

• IMG_2580.JPG
    IMG_2580.JPG
    4,5 MB · Visningar: 24
  • IMG_2662.JPG
    IMG_2662.JPG
    4 MB · Visningar: 25
  • IMG_3022.JPG
    IMG_3022.JPG
    4,2 MB · Visningar: 27
  • IMG_3024.JPG