• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kylskåpet slutar inte starta (ticka) men fungerade bra

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
hej
Lite råd om någon vet.
Kylskåpet ett lite äldre Electrolux har fungerat bra i 3 år. Senaste året så trots att efter man startade det så slutade det aldrig starta utan tickandet gnistan alltså som ska tända slutade aldrig utan tickade dygnet runt. Jag har gjort rent allt som går tror jag. Nu har det blivit värre för nu så startar kylskåpet och går en stund i bland en timme eller 10 min sen slocknar lågan så man får starta det igen.

Jag noterar att när det slocknar så knäpper det till bakom start-vredet det vred som man trycker in för hand för att starta och som man kan vrida för önskad kyla i skåpet. Alltså det verkar som den magnet grejen som ska stänga av gasen stänger av ändå fast elden brinner..

Jag trycker in 15 sekunder släpper och det brinner i 7 sekunder sen hörs ett "snäpp" ljud bakom vredet och elden slocknar.
Jag trycker in 15 sekunder släpper och det brinner i 12 sekunder sen hörs ett "snäpp" ljud bakom vredet och elden slocknar.
Jag trycker in 15 sekunder släpper och det brinner i 3 minuter sen hörs ett "snäpp" ljud bakom vredet och elden slocknar.

Vad är det då man ska byta/laga/köpa nytt?

IMG_20201010_104221569.jpgIMG_20201010_104211058.jpgIMG_20201010_104201000.jpg
 
Senast ändrad:

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.365
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Att det inte tickar hela tiden längre är nog att avståndet har ökat ( hålet i termoelementet ) mellan tändstiftet och termoelementet. De har suttit för nära varandra. Gnistan har haft för kort väg till minus. Då hoppar gnistan hela tiden. Lågan har kunnat tändas ändå. Gnistan har nog dock varit ganska liten.

Då spelar nog joniseringen ingen roll pga det nära avståndet. Jag är dock ingen kemist. Jag tror att joniseringen innebär att när lågan brinner uppstår en positiv laddning i atomerna runt elektroden på stiftet.. Gnistan som är positiv hoppar inte till positiv. Tändningen upphör. Hoppas att det är rätt. Var länge sen jag gick i skolan.
Pålle kanske vet.

Termoelementet är nog trasigt med det hålet. Ledaren inuti är nog sönderbränd.

Åke
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, det mesta är väl redan sagt :) men kan tillägga lite kanske.

Det verkar vara lite diffust hur delarna skall sitta och jag är inte heller helt säker efter att ha sett flera varianter på olika ofta äldre brännare som förmodligen flera har plockat med tidigare under åren.
Som gnistpinnen sitter i din brännare har jag sett och det har troligen funkat, men gnistan hoppar ju till närmaste jord och det borde ju innebära att din gnista hoppar över till termoelementet som du skriver, och inte till brännarmunstycket där gasolen kommer ut. Jag har tidigare tittat på bilder som syns dåligt, och bilder som visar pinnens läge olika och inte blivit klokare av det men....
Jag har även tidigare hittat bilder på att köpa nya brännare med gnistpinnen monterad i brännaren och då sitter pinnen neråt helt enkelt.

Brännare kylskåp.JPG
Brännare kylskåp 2.JPG
Man ser ju också läget på keramiken och den borde förhoppningsvis också vara i rätt läge. Jag har också sett andra försäljningsbilder och även där sitter pinnen neråt. (Pålle den där klacken i keramiken som både du och jag saknar för att säkra positionen finns inte på den här varianten verkar det som. Eller?)

Om lågan slocknar och inte brinner mot pinnen så hoppar ju gnistan igång direkt för återtändning. Om elektronik/gnistboxen är hel så borde ju en hoppande gnista betyda att pinnen inte känner av lågan tillräckligt för att stoppa boxen att skicka gnistor, i alla fall i teorin.
Om nu omplacering av pinnen enl. bilderna skulle hjälpa och fungera bra så kan man ju fundera på om gnistan som troligen länge har hoppat över (till det elektriska :p tony, ta det på rätt sätt ;)) termoelementet och sabbat det med evigt gnistande.
(Även gnistboxen kan ju ha blivit trött och skadad efter att i stället för bara behöva skapa gnistor i kanske tio sekunder någon gång ibland ha skapat gnistor flera veckor i rad.)
Om gnistan funkar och helt slutar hoppa när lågan brinner om du ändrar på pinnens läge, men lågan ändå slocknar kan man kanske prova med att flytta läget igen även på termoelementet eller helt enkelt köpa ett nytt.

Det finns många olika som säljer delar, men priset från andra ställen och länder verkar skilja så lite, så här har du en länk till delar, både den på bilden samt lösa gnistpinnar och termoelement med olika längd på anslutningen.
BRÄNNARE TILL KYLSKÅP

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Tack Pålle jag följer dina instruktioner och du har rätt där är ju ett "spår" där tändsäkringen går in i!
Satte också tändaren "gnistan" så den slår i botten där gasen kommer ut.
Förändrade inget annars lågan brinner fint och tänder på en sekund men slocknar när jag släpper startvredet även jag håller intrykt i 2 min .

Jag hittade denna pdf där det står såhär vad tror du/ni?

" Löser inget av detta problemet, kan det vara trögheten i magnetventilen som släpper igenom gasen, eller att värmen från brännaren inte leds till ventilen via koppartråden som styr tändsäkringen. Detta sker mycket sällan i nya kylskåp, men kan uppträda efter några års användning. Är du någorlunda händig, kan man åtgärda problemet själv. Placeringen av mekanismen beror på om skåpet har kontrollen på botten eller på toppen. Om det är på botten, kan du lägga kylskåpet på sida för att komma åt ordentligt. Där tändning sitter på toppen, måste du skruva av locket för att komma åt. Åtgärden sker först o främst med att följa kopparledningen från brännaren in till gasventilen. Den sitter där ansluten till gasventilen med en mutter. Skruva bort den från gasen ventilen på skåpet. Plocka ut magnetventilen och smörj ventilen med 5-56 eller liknande smörjmedel. Sätt magnetventilen och huvudet på plats och dra åt muttern ordentligt. Var noga med att inte använda för mycket kraft, då gängan lätt dras sönder."
 

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Gjorde en förstoring av din bild och det syns ju rätt tydligt att det är ett gnistat hål i termoelementet som Herbet skriver. Behövs nog ett nytt för att lågan inte skall slockna.

Visa bilaga 201018

M.v.h. JANKRO.

JA JÄKLAR TACK Jankro hade aldrig sett detta utan din/er hjälp!
Följdfråga kan man svetsa igen hålet med tenn-lödning kanske slippa handla nytt?
 

Bilagor

  • IMG_20201015_113236571.jpg
    IMG_20201015_113236571.jpg
    1,9 MB · Visningar: 30

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Ja du ser det var en/ett skada/hål där som jag sa i inlägg #11. :spinny: :spinny:
Bara att kasta den i skrotlådan när du beställt en ny.
Jag tyckte mej se att det stod ett nummer på den tillplattade delen av röret till avkännaren.
Annar så får du beställa en som passar din kyl.

Visa bilaga 201031

Ja du hade rätt tack för all hjälp.
Ser man kan beställa den från Electrolux Domestic ska ringa Tack igen!
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
......
Följdfråga kan man svetsa igen hålet med tenn-lödning kanske slippa handla nytt?
-----------
Med största säkerhet inte. den får nog förklaras förbrukad och får nog inte funktionen tillbaka om man lyckas att täppa hålet.
I vilket fall som helst så duger inte lödning, för pinnen är ju inne i lågan och är i princip rödglödgad och fem gånger så varm som en tennlödning tål. Kolla längden till anslutningen och köp en ny på länken jag gav eller något annat ställe.

M.v.h. JANKRO.
 

stenö

HBK Medlem
Inlägg
136
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
17504
Medlemskap
2024
Hade problem med kylskåpet i våras. Sotade och rengjorde. Brann med bra låga då tändsäkringen var intryckt. Drog fram skåpet och rengjorde och sprayade alla kabelanslutningar mellan tändsäkringen och vredet för val av spänning och gas. Sedan har det fungerat. Så rengör detta om du har skåpet ute.
 

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Jag köpte det termoelementet och monterade det.
Det var lätt att sätt dit och ta bort.
Problem är dock att där är ingen skillnad typ när jag startar håller in knappen i någon minut kanske och släpper knappen så slocknar lågan efter valfri tid. 10 min, 3 min, 30 sec. Mycket oregelbundet
Har någon en idea för vad jag måste byta på kylskåpet?

Såg någonstans en beskrivning hur man plockar isär den upp-på skåpet gaskoppling(som start vredet sitter på).
Termoelementet går in i den jag drog ut innehållet det är en spole koppar typ som då blir magnetiskt av termoelements ström tror jag. Den lilla saken kanske man kan byta.

Tips var man kan köpa den?

Ser ut så här:
1604509829727.png
Den sitter ju i denna:

IMG_20201010_104201000.jpg
 

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Ok nu fungerar skåpet igen och jag tror jag är få förunnad lyssna på detta,
Jag E-postade Köp Gasolprodukter, Byte av gasol & Gasolautomat Online och frågade om en tänd säkring, en sån här då:
1604726475300.png
Leif på loofsgasol ringde då mig och och sa att jag skulle prova en sak nämligen detta,

IMG_20201106_140108499.jpg

På vänster sida på skåpet sitter det vredet för gas/el/12v och kontakten för gasol (de två svart på bilden) ska skapa en sluten krets( som jag gör med den gröna ståltråden) men om det är ärg och rost inuti vredet så blir inte kretsen 100% sluten och då kan det blir som jag har upplevt att det fungerar ibland och oregelbundet.

Han sa jag skulle vrida gas/el/12v vredet 30 gånger on/off så kontakterna inuti skulle få bättre ström-kontakt och inte bara ha den gröna ståltråden, man kan ju glömma ståltråden och sen kommer någon och koppla om för el/12v och då blir det ju lite fel med både el/12v och gasol på samma gång
 
Toppen