• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kylskåpet slutar inte starta (ticka) men fungerade bra

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
hej
Lite råd om någon vet.
Kylskåpet ett lite äldre Electrolux har fungerat bra i 3 år. Senaste året så trots att efter man startade det så slutade det aldrig starta utan tickandet gnistan alltså som ska tända slutade aldrig utan tickade dygnet runt. Jag har gjort rent allt som går tror jag. Nu har det blivit värre för nu så startar kylskåpet och går en stund i bland en timme eller 10 min sen slocknar lågan så man får starta det igen.

Jag noterar att när det slocknar så knäpper det till bakom start-vredet det vred som man trycker in för hand för att starta och som man kan vrida för önskad kyla i skåpet. Alltså det verkar som den magnet grejen som ska stänga av gasen stänger av ändå fast elden brinner..

Jag trycker in 15 sekunder släpper och det brinner i 7 sekunder sen hörs ett "snäpp" ljud bakom vredet och elden slocknar.
Jag trycker in 15 sekunder släpper och det brinner i 12 sekunder sen hörs ett "snäpp" ljud bakom vredet och elden slocknar.
Jag trycker in 15 sekunder släpper och det brinner i 3 minuter sen hörs ett "snäpp" ljud bakom vredet och elden slocknar.

Vad är det då man ska byta/laga/köpa nytt?

IMG_20201010_104221569.jpgIMG_20201010_104211058.jpgIMG_20201010_104201000.jpg
 
Senast ändrad:

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.394
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Det finns en tändsäkring vid brännaren. Säkerhetsfunktion.
Om den är för långt från lågan kommer gasen att stängas av.
Och tickandet börjar. Kylskåpet försöker att återstarta.

Det som är lite konstigt är att kylskåpet har fungerat samtidigt som det försöker att återstarta. Det kan vara att vredet som man ska trycka in vid start har fastnat i intryckt läge. Då sätts säkerhetsfunktion med att gasen ska stängas av automatiskt om lågan slocknar, men lågan brinner vidare. Slocknar lågan strömmar det ut gas.

Gasolspisen fungerar på samma sätt med tändsäkringen.
Pinnen bredvid brännaren/lågorna.

Det finns massor att läsa om kylskåp i forum.

Åke
 

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Tack Herbert!
Jag noterar att när det slocknar så knäpper det till bakom start-vredet det vred som man trycker in för hand för att starta och som man kan vrida för önskad kyla i skåpet. Alltså det verkar som den magnet grejen som ska stänga av gasen stänger av ändå fast elden brinner..

Jag trycker in 15 sekunder släpper och det brinner i 7 sekunder sen hörs ett "snäpp" ljud bakom vredet och elden slocknar.
Jag trycker in 15 sekunder släpper och det brinner i 12 sekunder sen hörs ett "snäpp" ljud bakom vredet och elden slocknar.
Jag trycker in 15 sekunder släpper och det brinner i 3 minuter sen hörs ett "snäpp" ljud bakom vredet och elden slocknar.

Den tändsäkring/pinnen du nämner ser jag ger en svag ström när den blir varm och då bakom vredet så släpps gasen på.

Vad tror du kanske man måste byta den tändsäkring/pinnen och hela kopparröret som den sitter i hela vägen upp till vredet?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.580
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Ja, något kan vara galet, men det finns olika modeller på porslinsbiten och en del styr inte läget.
HansErik lossa stjärnskruven på första bilden och släpp ner brännaren så syns det både hur gnistpinnen och och tändsäkringen sitter fast i förhållande till lågan.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Ja, något kan vara galet, men det finns olika modeller på porslinsbiten och en del styr inte läget.
HansErik lossa stjärnskruven på första bilden och släpp ner brännaren så syns det både hur gnistpinnen och och tändsäkringen sitter fast i förhållande till lågan.

M.v.h. JANKRO.

Tack Jankro, så här ser det ut uppifrån vad tror du?
Jag har testat lite olika avstånd på hur tändsäkringen sitter över lågan men inget verkar fungera. Där hörs ett ett knäppande ljud från startknappen och så slocknar lågan hela tiden och det bör väll vara tändsäkringen tror jag som tror elden slocknat??
 

Bilagor

  • IMG_20201014_150829909.jpg
    IMG_20201014_150829909.jpg
    3,4 MB · Visningar: 77
Senast ändrad:

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
På röret i mitten (från avkännaren vid brännaren) finns en klämskada ser det ut som på
bilden. Mot ventilen ser det också skumt ut.
Kontakten som ligger vid det vänstra röret (gulgrön kabel) borde inte ligga mot röret som det ser ut som om det gör på bilden.

Visa bilaga 200970
Tack , bifogar en tydligare bild på det: Verkar som det ska vara så ser inte man-made ut!
 

Bilagor

  • IMG_20201014_151235469.jpg
    IMG_20201014_151235469.jpg
    3,4 MB · Visningar: 50
Senast ändrad:

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Vad tror ni kan denna ha något med saken att göra? Den förser gnistan ser jag och eftersom kylskåpet har fungerat i ett år trots att den aldrig slutade "tända" (man hörde ständigt ett tickande ljud), så kanske den är trasig!
 

Bilagor

  • IMG_20201014_155255249.jpg
    IMG_20201014_155255249.jpg
    3,5 MB · Visningar: 29

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.478
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Som tändstiftet är riktat (på förra bilden) så kan nog tändspolen
gått sönder.
Det ser ut "på brännarbilden" som om tändstiftet nästan ligger mot avkännaren och att
avkännaren fått en skada när gnistan slagit i avkännaren.
Tändstiftet skall nog ligga åt ett annat håll eller längre ifrån avkännaren men jag hittar inga bra bilder på detta när jag sökte på google.
 

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Som tändstiftet är riktat (på förra bilden) så kan nog tändspolen
gått sönder.
Det ser ut "på brännarbilden" som om tändstiftet nästan ligger mot avkännaren och att
avkännaren fått en skada när gnistan slagit i avkännaren.
Tändstiftet skall nog ligga åt ett annat håll eller längre ifrån avkännaren men jag hittar inga bra bilder på detta när jag sökte på google.

Ja det har du rätt i gnistan slår mot avkännaren eller tändsäkringen tack hade aldrig tänkt på det!. riktar ner den så gnistan slår mot botten i stället.
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.478
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Den tändsäkring/pinnen du nämner ser jag ger en svag ström när den blir varm och då bakom vredet så släpps gasen på.

Vad tror du kanske man måste byta den tändsäkring/pinnen och hela kopparröret som den sitter i hela vägen upp till vredet?
Jag förstår inte det där med "svag ström". Mäter du Ampere med multimeter på kopparröret. Den är inte elektrisk.

Det är nog ingen idé att plocka isär gasolventil om du inte är säker på vad du gör. Gör du fel i dessa grejor kan allt hända.

Kolla avkännaren så att det inte är hål på den. Är det hål på den så kasta den i skroten efter att du beställt en ny.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.600
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Även om du specifikt frågar Jankro vad han tror, så dristar jag mig till att försöka svara.

Tändstiftet har en "utbuktning" som ska passa i urtaget i metallhållaren. Denna "utbuktning" syns nu mellan metallfästet och brännaren. Eftersom tändningsfunktionen känner av förändringen av joniseringen när lågan brinner, får tändningsautomatiken inte rätt information när tändstiftet (som även känner joniseringen) sitter fel.

Även avkännaren till tändsäkringen har en styrning som ska passa i motsvarande urtag/fördjupning i metallfästet. Även avkännaren verkar sitta fel (för långt in över brännaren).

Lossa torx-skruven i mitten av metallfästet och justera läget på tändstift och avkännare så att du känner att dessa sitter i sina urtag.

Har du tur, fungerar nu kylskåpet som det ska, har du otur har avkännaren till tändsäkringen förstörts av att att ha suttit inne i lågan. Då är det bara att byta hela kopparröret med avkännare, från brännaren och till förskruvningen i ventilet.

Lycka till.

Pålle
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.478
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Vad tror ni kan denna ha något med saken att göra? Den förser gnistan ser jag och eftersom kylskåpet har fungerat i ett år trots att den aldrig slutade "tända" (man hörde ständigt ett tickande ljud), så kanske den är trasig!
Bra förklarat Pålle.

Hör du ett tickande ljud så är det ett överslag du hör.
När det är mörkt ute så kan du se vart det är överslag och förhoppningsvis när du fått till avståndet mellan chassie och tändstiftet
så skall du få gnistan precis där och inte någon annanstans på vägen i tändkabeln mellan "tändspolen" (peizo tändenhet)
och stiftet.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.600
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Jag förstår inte det där med "svag ström". Mäter du Ampere med multimeter på kopparröret. Den är inte elektrisk.

Tändsäkringen består av ett termoelement ("förtjockningen" vid brännaren och ett kopparrör med innerledare som fungerar som (värmetålig) strömledare.

När du håller vredet intryckt för att kunna tända, öppnas en liten magnetventil inne i armaturen. Denna magnetventil har inte någon draglindning,utan bara en hållindning. När termoelementet är tillräckligt varmt är spänningen från detta så stor att magnetventilen hålls öppen. Skulle lågan slockan svalnar termoelementet, spänningen sjunker och hållindningen "släpper taget" (ventilen stängs).

Pålle
 

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Bra förklarat Pålle.

Hör du ett tickande ljud så är det ett överslag du hör.
När det är mörkt ute så kan du se vart det är överslag och förhoppningsvis när du fått till avståndet mellan chassie och tändstiftet
så skall du få gnistan precis där och inte någon annanstans på vägen i tändkabeln mellan spolen och stiftet.

Det tickande ljudet är gnistan som aldrig slutar tända även då lågan brinner dygnet runt(eller gjorde), det i kombination med att lampan fram på skåpet blinkar i takt.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.394
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Det är en del sot och rost på och i brännaren.
Prio är att lågan är okej.
Det är många som har lyckats rengöra sina brännare.
Jag tror att Jankro har skrivit om att det kan finnas ett filter vid gasanslutningen till
brännaren.
Men det kan gå snett. Peta inte i hålen.

Jag bytte brännaren och tändstift för 10 år sen.
Brännaren var rostig och sotig.
Det var kabelbrott till stiftet.
Har fungerat felfritt sedan dess.

Passa på att sota skorstenen när kylskåpet är ute.
Sök på forum om hur det ska gå till.
Du kommer säkert att få bort en massa sot.

Byt även reducerventilen vid gasoltuben om den är gammal.
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.478
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Tack Pålle för perfekt förklaring. Du kunde ju bara sagt att jag skall googla på termoelement. :spinny:
Då kan man ju mäta både ström och spänning på denna.
Jag har aldrig satt mej in i hur dom fungerar. De vi har på bilarna har ju
"vanliga" kablar så dessa i gasolsystemet trodde jag byggde på värme/tryck.
Nu ""trodde"" jag och det skall man ju inte göra så jag ber om ursäkt för detta.
 
Toppen