• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kylskåpet går på 12V även om det är avstängt

Steffen

HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Härryda
HBK-Nr
6443
Medlemskap
2024
Hej!

Vi har ett Dometic kylskåp från 2006, model RM7655L, som har fastnat i läge 12V. Även om man slår av strömbrytaren är det fortfarande i gång. Ringde till Dometic som var mycket trevliga och hjälpsamma och som föreslog att relä´et för 12V styrningen fastnat i på-läge. Köpte ett nytt på Biltema (Dometics förslag var Mekonomen eftersom det är ett standardrelä: fyra stift 30, 85, 86, 87). Tyvärr funkade det inte, har mätt och det ser ut som om manöverströmmen till relä´et är konstant på. Testade att lyfta av denna kontakt och då ger relä´et ingen matning till kylskåpet. När jag tittar på schemat ser det ut som om manöverströmmen matas från kylskåpets kraftmodul (låter dyrt....? :().

Någon som varit med om något liknande eller kanske någon som vet?

Mvh
Steffen
 
F

F.d. 25203

Guest
Sv: Kylskåpet går på 12V även om det är avstängt

Fungerar bryggaren som sätter på och av 12V driften? Kan den ha fastnat?
 

Steffen

HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Härryda
HBK-Nr
6443
Medlemskap
2024
Sv: Kylskåpet går på 12V även om det är avstängt

Nej brytaren har inte fastnat. Det är ett vred som man vrider för att skifta mellan

av - gas - 230V - 12V -auto

När man vrider på vredet tänds också den diod som motsvarar valet så så långt fungerar det.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.985
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: Kylskåpet går på 12V även om det är avstängt

Du menar alltså att då du har ställt in kylskåpsvredet på 12v så stängs det inte av när du bryter strömmen med huvudströmbrytaren, det är det som är ditt dilemma.?

Eller har allt fastnat i 12v läget?

Hursomhelst kan vi aldrig heller stänga av kylskåpet med huvudströmbrytaren om det är inställt på 12v.
 

Steffen

HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Härryda
HBK-Nr
6443
Medlemskap
2024
Sv: Kylskåpet går på 12V även om det är avstängt

Nej mitt problem är att skåpet går på 12V oavsett inställning på skåpets strömbrytare. Ställer jag brytaren på gas tänds gaslågan som den ska men skåpet drar också batteri. Ställer jag strömbrytaren på "av" så fortsätter skåpet på batteri. Jag kan se förbrukningen på panelen och det drar ca 15A vilket stämmer med manualen. För att stänga av skåpet plockar jag nu ur säkringen.
 

LasseG

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026
Sv: Kylskåpet går på 12V även om det är avstängt

Nu har jag väl en nyare kyl, men dels behöver ju displayen ström även i gasolläge, dels finns det säkert elektronik som även behöver lite dito.

Jag har en liten strömbrytare mellan dörrarna till kyl och frys som ska vara huvudbrytare tror jag, det finns ingen sådan?
 

Steffen

HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Härryda
HBK-Nr
6443
Medlemskap
2024
Sv: Kylskåpet går på 12V även om det är avstängt

Nej det finns ingen sådan. Vi har haft bilen i 4 år och detta problem uppstod förra veckan. Jag är nu säker på att det är kretskortet för kontroll av elektroniken som är kass. Har beställt ett nytt och får det troligen i morgon.
 
Toppen