• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kylskåpet fungerar inte på gas

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
839
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
Nu har kylskåpet slutat fungera på gas.
Det är ett Dometic RMD8555.

Det sluta fungera när det regna och blåste som mest häromdagen.
Stod parkerad med kylskåpsventilationen mot vinden.
Trodde då att det var vatten som kommit in och orsakat det.
Men där var snus torrt innanför gallren.

Skåpet tänder inte (kommer ingen gnista)
Hur felsöker jag?
Skulle vilja kolla så mycket som möjligt själv innan jag ev lämnar på verkstad
Efter tips i andra trådar har jag knackat på magnetventilen men det hjälper kanske inte om det inte finns gnista.

Upptäckte att skyddslocket till kabelanslutningarna brännt (eller klistrats) fast i den grova röda kabeln till höger i bild.
Tror dock inte det är orsaken till problemet då den inte haft kontakt med något ledande.
Men varför har det blivit så varmt att kabeln smält?
 

Bilagor

  • IMG_8310.jpeg
    IMG_8310.jpeg
    1,7 MB · Visningar: 131
  • IMG_8312.jpeg
    IMG_8312.jpeg
    938,1 KB · Visningar: 132
Senast ändrad:

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
476
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Det jag ser är bränt är kontaktstycket till den tjocka röda och vita kabeln.
Förmodligen är det ett tvåpoligt kontaktstycke.
Att den blivit så varm kan beror på att det varit dålig kontakt med spänningsfall vid hög ström.
Troligen matar dessa kablar elpatronen vid 12 V körning av kylen, då hr vi hög ström, 12 - 15 Amp.

Men om den nu är helt avbrott i kontakten så borde väl gas gå.
För vid gasdrift får vi nog ström till tändmodulen via andra kablar.
Möjligen får både värmepartronen och gaständmodulen 12 V denna väg.

Börja med att kolla om kylen går på 12 V,
Gör den inte det, så kan du dra ut det brända kontaktblocket.
Då ser du om kontaktblecken i den brända pluggen är brända. De brukar vara av mässing , eller cadimerat järn (billigast möjliga) så de ser ut som mässing.

Att få tag på en ny sådant kontaktblock är nog inte så lätt.
en lösning är att montera nya faltstiftkontakter på vid och röd sladd men se till att de då sätts på rätt ställe för att få rätt polaritet.
Då duger det inte att bara klämma nya kontaktstift med tång, det krävs en crimptång., eller att man löder kablarna .

Roysan
 

Night hawk

HBK Medlem
Inlägg
438
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
27533
Medlemskap
2024
Har du monterat bort och gjort rent brännardelen ren med tryckluft och borstat bort sot från piezo-tändaren och "0"-stiften ?
Skorstenen full med sot (blås rent med tryckluft) ?
 

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
839
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
Det jag ser är bränt är kontaktstycket till den tjocka röda och vita kabeln.
Förmodligen är det ett tvåpoligt kontaktstycke.
Att den blivit så varm kan beror på att det varit dålig kontakt med spänningsfall vid hög ström.
Troligen matar dessa kablar elpatronen vid 12 V körning av kylen, då hr vi hög ström, 12 - 15 Amp.

Men om den nu är helt avbrott i kontakten så borde väl gas gå.
För vid gasdrift får vi nog ström till tändmodulen via andra kablar.
Möjligen får både värmepartronen och gaständmodulen 12 V denna väg.

Börja med att kolla om kylen går på 12 V,
Gör den inte det, så kan du dra ut det brända kontaktblocket.
Då ser du om kontaktblecken i den brända pluggen är brända. De brukar vara av mässing , eller cadimerat järn (billigast möjliga) så de ser ut som mässing.

Att få tag på en ny sådant kontaktblock är nog inte så lätt.
en lösning är att montera nya faltstiftkontakter på vid och röd sladd men se till att de då sätts på rätt ställe för att få rätt polaritet.
Då duger det inte att bara klämma nya kontaktstift med tång, det krävs en crimptång., eller att man löder kablarna .

Roysan
12 och 230v fungerar.
Vilken del är tändmodulen?
 

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
839
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
Har du monterat bort och gjort rent brännardelen ren med tryckluft och borstat bort sot från piezo-tändaren och "0"-stiften ?
Skorstenen full med sot (blås rent med tryckluft) ?
Innan vi åkte iväg så fick jag ingen kyla i skåpet.
Då rengjorde jag enl din beskrivning och det blev kanon.
Men nu får jag ingen gnista.
 

KM

HBK Medlem
Inlägg
317
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
17453
Medlemskap
2024
Hade samma problem idag när vi skulle åka, jag misstänkte brännaren, så det går att skruva bort den å göra rent med lite tryckluft.
Är lite jobb att skruva lös , och man får se till att inte mista reducering som sitter i änden på gasolröret som går in i brännaren.
Så nu funkar det.
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
476
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Kronvall ställde frågan: "vilken del är tändmodulen".
Hur den ser ut varierar säkert med vilket kylskåp det är.
Enklast är att följa tändsladden. Ser ut som en sådan sladd som är till tändstiften på bilen, men kan vara smalare kanske 3 - 4 mm.
Denna sladd går givetvis till tändstiftet så det bör vara lätt att indentifiera den.
En sådan sladd har bra isolering då ju tändgnistan har hög spänning.
En erfarenhet jag har var att små gnagare med vassa tänder hade gnagt sönder tändkabeln, så gnistan slog mot kylens chassi istället för vid tändstiftet. Huruvida dess isolation var välsmakande är en bra fråga, men aptiten på den var det inget fel på.

Roysan
 

Nordstrom

HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Linköping
HBK-Nr
37702
Medlemskap
2024
Jag är förståss väldigt sen på bollen. Men just detta blev aktuellt tidigare idag för kylen i min bil.
Hade åkt färja och stängt av gasolen med huvudkranen (på tuben alltså).
Sedan startade den inte mer på gasol. Inget försök till tändning ens...
Jag hittade på något annat ställe tipset att det kunde vara så att det kommit luft i gasolröret till kylen.
Och då jag inte stängde av kylen först så lät det rätt sannolikt (Tänkte att den gick säkert några sekunder på den gasol som fanns i systemet efter jag stängt tillförseln och därmed tömde röret.)

Tipset för lösa det var att prova slå på och stänga av kylen ett par gånger extra och sedan "kvittera" felangivelsen på kylens kontrollpanel.
Det hjälpte åtminstone mig.

/Nordis
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
476
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Det du talar om Nordstrom är att du gjorde en sk Norsk Reset.
Men stängde du av gasen på gaflaskan utan att först ha stängt av kylen? Då får nog logiken i kylen fnatt.
Och behöver en Nors reset, vilken normalt kan va 1 - 10 minuter.

Roysan
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.394
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Japp, så kan det vara! Det gäller Trumavärmaren i ännu högre grad.
Kylskåp. Jag har för mig att antalet tändnings försök är begränsat. Något säger mig att jag har läst att det är 3st, kan vara fler. Är då gasen slut aktiveras skyddsfunktionen med antalet tändnings försök med gasdrift. Det gäller inte riktigt gamla analoga kylskåp.
De kan stå och ticka ända tills man stänger av brytaren för tändningen av gasdrift.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, ja har gasen tagit slut så systemet i princip är tomt på gasol och även av annan anledning, så kan det vara idé att tända ex. spislågorna först så man i alla fall får in gasol från anslutningen till tuben och kanske genom lite mer finesser och långa rör på vägen.
Kylskåpet och för att inte tala om andra grejer beroende på årsmodell och konstruktion som man bara skall tända en liten pilotlåga på innan man kan få full-låga när tändsäkringen gått in, typ äldre luftvärme. Det går åt så litet flöde av gasol så man kan satsa en bra slant på att något är trasigt innan det tänder, och på automattändning så kan det hinna bli ett flertal timeout innan gasolen har kommit fram till brännaren, men en tändning av spiseln först skyndar på flödet första biten i rören.

M.v.h. JANKRO.
 

Roadliner

HBK Medlem
Inlägg
331
Kommun
Härryda
HBK-Nr
30200
Medlemskap
2024
Från gas till el så har vi samma kylskåp, och det återstartar inte när det har varit strömavbrott, bilen har stått hemma på 230v och så var det strömavbrott, och efter det startade inte kylskåpet.
Då ölen blev varma.
 
Toppen