• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Kylskåp Kylskåpet (Dometic RMT7655L) fyller snabbt skålen för kondensvatten vid eldrift

carlosmonte

HBK Medlem
Kommun
Hjo
HBK-Nr
7957
Medlemskap
2025
Vid elddrift (220 V) så fylls skålen för kondensvatten på ett par dagar. Är det normalt, eller vad kan felet vara? Bilen är en Hymer från 2010. Tacksam för svar! Carlosmonte

Tompan60

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Slangen till skålen har jag fäst i nedre kylgallret. Finns en klämma i nederkant på gallret. Mitt kondensvatten rinner så fint ut ur husbilen. Kommer inget i skålen

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Vid elddrift (220 V) så fylls skålen för kondensvatten på ett par dagar. Är det normalt, eller vad kan felet vara? Bilen är en Hymer från 2010. Tacksam för svar! Carlosmonte
Kan vara att avloppet är igensatt, pröva att rensa med en ståltråd, kabelbit eller liknande. Om det uppstår mycket kondensvatten kan det bero på att man ställer in större mängder varma varor som dunstar vatten, mat i öppna kärl, öppnar skåpet ofta, eller att tätningen på dörren inte är tät. Kanske behöver dörren justeras.

Helena & Lasse

HBK Medlem
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
34637
Medlemskap
2025
Dörren öppnas ofta eller så är den otät och tar in fuktig luft in i kylen.
Led ut slangen eller se till att koppen ligger närmare röret, så det avdunstas lättare. Jag satte en bil aluminiumtejp under plastkoppen och det blev fart på avdunstningen.

Toppen