• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kylskåpet blir inte kallt

Lubbis

HBK Medlem
Inlägg
361
Kommun
Linköping
HBK-Nr
22882
Medlemskap
2024
Video hur ett absorptionskylskåp fungerar

Fördelen är att det behövs bara värme för att driva processen. Nackdelar finns dock. Känslig för lutning, igensotning skorsten, brännare. Täppta gasolmunstycken.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.869
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Ett inte ovanligt problem är att växla bort all värme bakom kylskåpet.
Dometic erbjuder en termostatstyrd kylfläkt som kan hjälpa upp detta problem.
Det finns även andra eftermarknadutrustningar
 
P

Pilote630

Guest
Jag vet inte om det är kompressor eller inte men faktum är att trots felsökning hos Electrolux är temperaturen på kylskåpet oftast mellan 10 - 12 gr. Kan någon ge tips om en åtgärder
En
Jag vet inte om det är kompressor eller inte men faktum är att trots felsökning hos Electrolux är temperaturen på kylskåpet oftast mellan 10 - 12 gr. Kan någon ge tips om en åtgärder
Ett inte ovanligt problem är att växla bort all värme bakom kylskåpet.
Dometic erbjuder en termostatstyrd kylfläkt som kan hjälpa upp detta problem.
Det finns även andra eftermarknadutrustningar
Ett inte ovanligt problem är att växla bort all värme bakom kylskåpet.
Dometic erbjuder en termostatstyrd kylfläkt som kan hjälpa upp detta problem.
Det finns även andra eftermarknadutrustningar
Helt rätt!
 

STEFFAMI

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
15005
Medlemskap
2024
Ett inte ovanligt problem är att växla bort all värme bakom kylskåpet.
Dometic erbjuder en termostatstyrd kylfläkt som kan hjälpa upp detta problem.
Det finns även andra eftermarknadutrustningar
Jag fick veta detta av en återförsäljare. En sådan åtgärd borde vara standardutrustning. Vet du om Dometic står för denna åtgärd
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.394
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Sök i forum om kylskåp.
Där finns det många tips.

Har du kollat att inte myggnäten är igensatta på baksidan av ventilerna.
Det borde inte vara så med en så ny bil.

Jag tog bort myggnäten för 20 år sedan.
En av ventilations/värme kanalerna satt även bakom kylskåpet på min bil och blockerade luftströmmen uppåt. Den är borttagen sedan länge.

Ett tips. Lossa på den nedersta luckan.
Lys in med en ficklampa och inspektera.
Stick även in mobiltelefonen och ta kort uppåt.

Att hålla rent från damm bakom kylskåpet är bra.
Det står mer om det i forumet.

Åke
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.137
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Jag fick veta detta av en återförsäljare. En sådan åtgärd borde vara standardutrustning. Vet du om Dometic står för denna åtgärd
Möjligtvis är det standard på bilar som säljs i södra europa men inte i kalla Norden.
Du lär knappast få Dometic att stå för det...

Jag har precis monterat en sådan fläkt, köpt på Campout.
491 kr gav jag för en modell med 2 fläktar och manöverpanel.
Har inte hunnit prova den ännu
 

jojje

HBK Medlem
Inlägg
851
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2024
Trodde länge att det är myggnät,men är antagligen till för att inte vinden skall släcka lågan !
Myggen kan inte komma in i bilen den vägen ,det är tätat
Läste för ett antal år sedan att näten kan hindra ventilationen med upp till 40% !?

Jojje
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.394
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Jag har hört siffran 50 %. Orsaken är att det blir virvelbildning runt varje tråd i nätet.

Pålle
Har man en eller flera fläktar är konstruktionen nog mindre känslig för myggnät och smuts.
Konstruktion bygger på att det ska vara en luftström uppåt bakom kylskåpet.
Samma princip som en konvektor ( slags element) i ett värmesystem.

Kraften i den uppåt strömmen är inte stor.
Därav är konstruktionen gaska känslig.

Antalet % beror nog på hur konstruktionen ser ut.
Hur stora luckorna är och en massa annat.

Åke
 

larsemil

HBK Medlem
Inlägg
682
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
4784
Medlemskap
2024
Det är populärt och mycket snack om att installera fläktar bakom kylskåpet. Många installerar dom i det övre gallret så att dom suger ut luften.
Men, jag skulle vilja installera dom liggandes vid nedre ventilationsgallret så att den blåser luften rakt uppåt så att den stora kylflänsen får mycket luft och på så sätt blir avkyld och sen sugs ut via det övre gallret.
Tänker jag rätt eller fel? Argument för eller emot
 
Senast ändrad:

tordan

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Motala
HBK-Nr
22905
Medlemskap
2024
Jag tänkte också i dom banorna förra året, att det vore bättre att trycka luften uppåt.
Men jag gjorde inte så, utan monterade fläktarna (3 st) i övre gluggen på en någotsänär tätslutande plexiskiva.
Lite pilljobb förståss, men suget blir så starkt i nedre gluggen, att ett A4 ark hänger kvar... godkänt enl min mening.

Varför jag inte gjorde tvärtom? Jo, jag misstänker att gaslågan kan bli störd av den direkta vertikala luftströmmen
och samtidigt finns det (iallafall mitt utrymme) inte plats för att ha ett fläktpaket liggandes för en mer uppåtriktad ström.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.394
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Om jämför med ett vanligt ventilationsaggregat med tilluft och frånluft och värmeåtervinning (VVX). I det fallet vätskeburen värmeåtervinning med. värmebatterier, 2 st.
Eftervärme på tilluften.
Det normala är att fläktarna ska suga luften genom värmebatteri och VVX och inte trycka.
Batterierna ser ut som kylaren på en bil.
Om fläktarna är på trycksidan om batterierna fördelas inte luften över hela batteriet.
Flödet blir mest på mitten av batteriet. En hel del värme går förlorad i värmeåtervinningen.
Även tryckfallet ökar över batteriet pga att flödet är mest på mitten och därmed minskat flöde. Om inte fläkten är tryckstyrd.

Om man jämför det hela med kylskåpet i husbilen så finns det likheter.
En sugande fläkt på det övre gallret fungerar nog bäst.
En frånluftsfläkt är alltid närmast (avluften) frånluftgallret i väggen.
Eventuella avgaser kommer också att sugas ut.

En liggande tryckande fläkt vid nedre gallret kan delvis fungera.
Men inte bra.
Vad som händer med gaslågan då är oklart.
Det kommer nog att bli en hel del turbulens och virvlar när luften träffar allt som finns bakom kylskåpet. Det är risk att luften fastnar längst upp och inte går i ett jämt flöde ut genom övre gallret.
Speciellt om gallret inte är placerat i högsta punkten.

Att montera en böjd plåt bakom och ovanför kylflänsen gör stor nytta.

Jag tror också att det är ett stort plus även för elektroniken som kan vara placerad bakom kylskåpet. Där gör nog fläkten nytta.

Det var en lång lång lång historia för en fläkt.

Åke
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
I min gamla husbil (innan jag konverterade till kompressorkyl) satt det två fläktar uppe och två nere samt två termostater.
Först startade de övre fläktarna, vilket till 80% av fallen räckte, sedan startade de nedre på en högre temperatur till övriga 20%.
Men lika effektivt som ett kompressorskåp blev det aldrig...
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.869
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Beroende på modell av Dometic kylskåp, så ska fläkten samt termostaten monteras lite olika.
På mitt lite äldre skåp, sitter fläkten nere till vänster, och är riktad diagonalt mot övre högra hörnet på skåpet, termostaten sitter på det allra översta röret.
 

Jolie

HBK Medlem
Inlägg
421
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
24753
Medlemskap
2024
Jag har drabbats av det motsatta. Det blir minusgrader i hela kylen oberoende av hur jag ställer temperaturreglaget.
Har tagit lös kylskåpet för att komma åt elektronikdelen med temperaturinställningen.
Vredknappen är påskjuten på en axeltapp. På andra änden av axeltappen är en tapp som är inskjuten i en potentiometer.
När jag demonterat kåpan och tar lös axeltappen ser jag att tappen in i potentiometern är av.
Har filat till en skruv så att jag kan justera potentiometern. Har nu provkört kylskåpet på 230 Volt och nu kan jag reglera temperaturen i kylskåpet.
Har hittat och beställt en ny axeltapp på nätet.
Axeltapp.jpg
Jag upplevde att potentiometern gick tungt när jag började vrida på den med skruven. Efter att jag vridit några gånger gick det lättare.
Om temperaturreglaget är inställt på det varmaste läget när tappen på axeltappen går av kan det bli som forumskaparens problem att det inte blir någon kyla i kylskåpet.

Jan-Olov
 
Toppen