• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Kylskåpet är svårstartad

HansErik

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2025
Ville höra med er och få lite tips. när jag startar kylskåpet håller in knappen så hör jag lågan tändas och det kommer värme i avgasröret. Men när jag släpper knappen så börjar kylskåp ticka igen och lågan slocknar. jag googlade detta och det verkar som om att någon magnetventil måste smörjas. När jag har stått en halvtimme och försökt starta så går det ofta igång. Men det ska ju inte ta en halvtimme att starta
Bifogar en bild och undrar om detta är magnetventilen?

Bilagor

• 20160805_142734.jpg
    20160805_142734.jpg
    2,1 MB · Visningar: 19
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Kylskåpet är svårstartad

Hejsan, du kan börja med att kolla på själva avkännaren som sitter inne i lågan.
Det borde finnas två saker som sitter i/över brännaren.
Dels stiftet som ger tändgnistan och dels en avkännare som också skall bli uppvärmd och skapa en svag spänning som håller magnetventilen öppen (termoelement).
Om lågan slocknar och inte skulle tändas om automatiskt så släpper spänningen efter ett litet tag och magnetventilen stänger av gasolflödet.
Om inte avkännaren för brinnande låga sitter riktigt rätt, och inte blir bra uppvärmd så tjurar också magnetventilen och tar lång tid på sig att stanna öppen.
Det kan ju även kanske bråka inne i magnetventilen men då är det nog termoelementets inskruvade del och inte själva ventilen, men börja med avkännaren.
Det verkar på bilden som den får spänning från sidan (den vita kontakten) när du håller in knappen. Så då är den ju redan öppen, men stänger när lågavkännaren skall ta över att hålla den öppen.

Om något kärvar i ventilen så skulle det vara svårt att ens tända lågan.
Själva ventilen sitter innanför där kopparröret till avkännaren är fastskruvad.
Du måste i så fall troligen släppa även den silverfärgade mellannippeln för att komma åt det som rör på sig, men som sagt det borde vara termoelementdelen som bråkar och även kanske kan vara dålig om allt sitter rätt.

ladda nedjijnnu.jpg

M.v.h. JANKRO.

Ps. Det kan räcka med att det ligger lite sot på brännaren så lågan inte brinner bra just där avkännaren sitter.

Senast ändrad:
Toppen