• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kylskåp Kylskåpbekymmer

Jörpe

HBK Medlem
Kommun
Nynäshamn
HBK-Nr
30753
Medlemskap
2024
Hej!
Kylskåpet i vår husbil ( ett Dometic RM 7655L från 2010) väljer inte automatiskt gasdrift trots att väljarvredet är inställt på auto, bilen är inte kopplad till 230V och motorn är avstängd. Jag har fått olika förslag på orsaken och båda är lika dyra så jag vill inte chansa på det skulle vara det ena eller det andra. Förslagen jag fått är att det kan antingen vara dosan bak på skåpet märkt "Hea Tec" eller att det kretskortet i panelen på skåpets framsida som är trasigt. Jag har visserligen ett mätinstrument men man behöver ju kunna läsa ett kopplingsschema också och det kan jag bara hjälpligt och knappt det. Sägas skall också att gasdriften fungerar när väljarvredet står manuellt i läge gasdrift. Tacksam om jag kan få hjälp med detta.
Vänligen / Jörpe
Ps Var inte meningen att det skulle skapas en ny tråd men det blev tydligen så i alla fall. Ber om ursäkt för det.

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2026
I läge auto skall gasdriften gå in först efter ca 10-15 min . Rätta mig om jag har fel
Helt rätt efter man har stängt av motorn och driften har varit på batteri.
Säkerhet när man kör in på en mack för att tanka bränsle.
Om du har haft el så går gasolen igång med en gång.
Så har mina Dometic kylskåp fungerat.

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
I läge auto skall gasdriften gå in först efter ca 10-15 min . Rätta mig om jag har fel
Helt rätt.

Eftersom gasläget fungerar är ju själva gassystemet OK.
Min tanke är att D+ matningingen felaktigt är aktiv, eller att det är fel i styrkretsen så att kylen tror att D+ är aktiv = signal att motorn är igång. Om detta är intermittent/glappar så är det svårt att upptäcka. Det enda som märs i så fall blir att 15 minuters timern nollställs hela tiden.

Ett enkelt test vore att mäta på D+ ingången till kylen, eller koppla bort den och se om beteendet ändras.

Stämmer som anges i inlägg #9.

Toppen