• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Kylskåp

Lotta o Stefan

HBK Medlem
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
13588
Medlemskap
2024
Hoppas att ni ha bra resor med husbilen
Grund info. Hade ingen bra kyla när jag körde på gas. Plockade bort brännare och petade med en synål, nu blev det jätte fräs på lågan.
Var på ställplats i Dångebo där vi monterade upp nyinköpt resetält. Nu är det så att tält och avgaserna infrån brännaren kommer på samma sida av bilen.
Det blev inte så bra då avgaser kom in i tältet. Jag bedömde att förbränningen inte var effektiv utan lämnade onödigt mycket avgaser.
Nu har jag bytt ut brännaren och fått en mycket lugnare förbränning.
Fråga: finns det olika kvalitet på Gasolen vi har i våra flaskor. Är inte säker på att vi får en acceptabel miljö i tältet efter bytet.

När jag ändå är på tråden så undrar jag hur lång tid skall det ta för kylen att skifta mellan 12 volt och till gas. Har gjort en koll och för min kyl tar det 13 min mellan detta skifte. Skifte mellan andra val 12 v eller 230 v sker omgående.

Stefan

surtecruisers

FD HBK Medlem
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
Sv: Kylskåp

hej ! tror inte kvaliten skiljer sig så mycket åt i gasolflaskor här i sverige ? tiden mellan att kylskåpet skiftar från 12 v till gasol tror jag är normalt det är alltid en fördröjning den vägen ! har du instr bok ? kan du nog läsa om det där ! du kanske kan öppna något fönster lite i förtältet om du upplever det obehagligt ? lycka till !

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2025

Hej.

Det skall vara en tidsbegränsning på 15 min innan gasen startar efter eldrift. (240V eller 12V). En säkerhetsåtgärd så att inte gasen startar om du stannar och tankar t.ex. Det är alltså fullt korrekt med den tidsintervallen.

Mvh / Roland

Linder

HBK Medlem
Kommun
Torsås
HBK-Nr
8937
Medlemskap
2025

Hoppas att ni ha bra resor med husbilen
Grund info. Hade ingen bra kyla när jag körde på gas. Plockade bort brännare och petade med en synål, nu blev det jätte fräs på lågan..............Stefan

Petar du i det lilla hålet i "strypbrickan" så får du fel blandning Syre/Gas och förbränningen blir inte optimal, därav för mycket avgaser som tränger in och ut. Inte bra. Man har svårt att tro att det lilla hålet är så känsligt. Ny bricka kostar ca 100 kronor.

Toppen