• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

kylskåp

Malingsbo

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
5375
Medlemskap
2025
kylskåp RMD 8555 dålig funktion på 12 volt.
kollade spänning på 12volt`s värmepatron när motorn var igång.
10,6 volt.inte undra på att jag hade dålig funktion vid körning på 12 Volt.
Det visade sig att kabelarean endast var 2,5 mm2,längden på kabel från kopplingsplint till plint på kyl=9,0 meter.Värmepatron =170 vatt
Kabelarea är vid kopplingsplint=6 mm2.
Åtgärd:
Utbyte av befintlig.Kabel,ersattes till 6 mm2,längd gick att korta ner till 5.0meter.Mätning av spänning efter modifiering,12,7 volt.
Nu funkar kylen ok.:).

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Sv: kylskåp

Skrämmande dålig originalinstallation.

Har själv "lånat" 12V bakom kylen just p.g.a de rejäla kablarna, till ett cigguttag i garaget,
men jag har aldrig mätt spänningen där, skall nu göras vid första tillfälle.

F

F.d. 50803

Guest

Laddar mina drönarbatterier med en 300W inverter i husbilen.
Inverten pep och larmade att allt inte stod rätt till.
Verifierade funktionen av invertern genom att koppla direkt till batteri och då fungerade allt OK.
Det visade sig att det ciggarettuttag i bodelen som jag använde hade fått sin kablar skarvade med väldigt klena kablar.
Bytte mot kraftigare kablar och sedan fungera det perfekt. :)

Kjell1351

HBK Medlem
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2025

kylskåp RMD 8555 dålig funktion på 12 volt.
kollade spänning på 12volt`s värmepatron när motorn var igång.
10,6 volt.inte undra på att jag hade dålig funktion vid körning på 12 Volt.
Det visade sig att kabelarean endast var 2,5 mm2,längden på kabel från kopplingsplint till plint på kyl=9,0 meter.Värmepatron =170 vatt
Kabelarea är vid kopplingsplint=6 mm2.
Åtgärd:
Utbyte av befintlig.Kabel,ersattes till 6 mm2,längd gick att korta ner till 5.0meter.Mätning av spänning efter modifiering,12,7 volt.
Nu funkar kylen ok.:).

Har samma problem med dålig kyla på 12 V. Har du möjlighet att lägga ut en bild som visar var värmepatronen för 12 V sitter? Måste man lossa kylskåpet för att komma åt värmepatronen?

Hälsar Kjell

Toppen