• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kylskåp

F

F.d. 24372

Guest
Någon som vet/kan?
Vårt kylskåp blev varmare och varmare, fick rådet att byta munstycke i gasolbrännaren, sagt och gjort. Nu blir det kallt igen, men inatt slocknade lågan, vaknade av att lampan på kylskåpet stog och blinkade. Gorde säkert 5 om starter, det bara puffade flera ggr på varje start försök, men på sista så tände det och brann, vad kan detta bero på, finns det någon som varit med om det?
 
F

F.d. 24372

Guest
Sv: Kylskåp

Har tänkt tanken, men det hände ju vid ett tillfälle, sen funkade det hela natten och i dag. Borde inte varmluftpannan få någon driftstörning också?
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.841
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Kylskåp

Det kan ibland ramla ner sotflagor från skorstenen. Blås rent o
och försök "sota" skorstenen.
 

valle

HBK Medlem
Inlägg
157
Kommun
Arvika
HBK-Nr
2275
Medlemskap
2024
Sv: Kylskåp

Nej,inte om det är som på min,Knaus Sun Ti 600 -04.Det är skilda ledningar.Hoppas Teddy läser detta svar,han önskade att vi svarade på hur det gick med olika fel som vi diskuterar på klubben.I mitt fall så upphörde kyl skåpet att tänna,det kom ingen gas genom regulatorn,bytte således den mot en ny och då kom gasen fram till lågan.Jag har tagit upp frågan om gas kan vara smutsig och orsaka olika problem? men fick inte något svar på detta så jag utgår att svaret är nej på detta,även frågade jag hur gasolpriser är så jäkla olika men kammade även noll där.Valle
 
T

Teddi

Guest
Sv: Kylskåp

ja läser valle:) alla lösningar som görs lägger ja kortfattat in i en eller två mappar,,då e dom lätta att komma åt,, för hur de än e så kommer ju de mycke nya medlemmar med kanske i princip samma frågor, efter ett tag,,

o då blir de lättare o hjälpa till,,

ja tackar valle:msn_cake:
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Kylskåp

Gasolkyl är väl ok, när den fungerar och är rätt monterat.
Likväl krävs att man känner till den i detalj, därför att man har med gasol att göra.
Hade en gång (sista gången) en gasolkyl som visade alla upptänkliga uddafel som fantasin knappt räckte till. Alla fel kom liksom en pärlband med några månaders mellanrum. Det sista felet var kondens? vatten i gasolledningen (koppar) just före kylen.
Den gjorde en nedböj där och bildade en perfekt vattenlås. Då tröttnade jag och bytte till en kompressordriven kyl. Vilken skillnad, alltid kallt, man hör lagom gångperioderna och ström drar den ca 25W. Ingen extra spillvärme under heta sommardagar och ingen underhåll. Den går så länge den går, kanske 20år, och sedan byter man kompressorn om inte hela paketet.
Har sett i och för sig fiffiga gasolkyl också, där ägaren själv har förbättrat systemet så att han kunde ta till vara spillvärmen under kyliga dagar och slapp använda pannan, och när det var varmt ute hade han en ventilation med datorfläktar och en sinnrik klaff anordning som blåste värmen ute. Men i standard utförande är de vad jag betraktar som hastverk - själva installationen alltså.
 
Toppen