• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kylskåp Kylskåp tomt på ammoniak?

Kalle.gudmundson

FD HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Åre
HBK-Nr
31177
Medlemskap
2022
Såhär såg det ut på baksidan av ventilationsgallret till mitt Dometic RM7655. Skåpet kyler inte på varken gas (men har låga!), 230V och antagligen inte heller på 12V. Kan det vara tomt på ammoniak och det är torkade rester som syns i ljust grönt på bilden? Känner ingen konstig lukt. IMG_20210426_191120.jpg
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Vi drabbades av något liknande med vårt kylskåp.
Dometic RM 7605 l.
(Skillnaden på 7655 är att dörren är kupad.)

I vårt fall var det troligtvis termostatfel i elektronikboxen. Ibland varmt och ibland någon kyla så vi kunde använda frysen som kyl. Det blev sämre och sämre. Kanske någon läcka. Men har inte känt någon ammoniak lukt.
Efter mycket funderande, att lägga ut en massa pengar på ett kylskåp från 2007, beslöt vi oss för ett nytt.
(Lägger in några bilder ifall någon har nytta av det.)

Det gamla skåpet.
DSC_0061_copy_2393x1346.jpg
Elektronikboxen som troligtvis fått bytas.
_20210427_173947.JPG
Stickkontakt och gas in på vänster sida.

Det nya skåpet Dometic RMD 10,5 T.
_20210427_174355.JPG
Är högre i bakkant, nya elkontakter och gasen in till höger.

Det tog 2,5 timmar för två man, ibland tre att byta skåpet. Man fällde sätet bytte via förardörren.

Man fick bygga om gasledning, ändra el och nya kontakter och flytta ventilationsplåtar, då det nya skåpet är högre i bakkant.
Det var inte till att byta utan ändringar.

I vårt fall har vi inte ugnen ovanför kylskåpet, så det underlättar.

Carthago verkstaden som utförde arbetet gjorde det mycket bra.
Total kostnad för skåpet och arbetet, blev 26000 sv. kr.
Uppskattar att vi sparade uppåt 10000 kr. på att det hände och vi fick det gjort i Polen.
Om man nu skall se det positivt.

Krister.
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.500
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Vi drabbades av något liknande med vårt kylskåp.
Dometic RM 7605 l.
(Skillnaden på 7655 är att dörren är kupad.)

I vårt fall var det troligtvis termostatfel i elektronikboxen. Ibland varmt och ibland någon kyla så vi kunde använda frysen som kyl. Det blev sämre och sämre. Kanske någon läcka. Men har inte känt någon ammoniak lukt.
Efter mycket funderande, att lägga ut en massa pengar på ett kylskåp från 2007, beslöt vi oss för ett nytt.
(Lägger in några bilder ifall någon har nytta av det.)

Det gamla skåpet.
Visa bilaga 209356
Elektronikboxen som troligtvis fått bytas.
Visa bilaga 209357
Stickkontakt och gas in på vänster sida.

Det nya skåpet Dometic RMD 10,5 T.
Visa bilaga 209358
Är högre i bakkant, nya elkontakter och gasen in till höger.

Det tog 2,5 timmar för två man, ibland tre att byta skåpet. Man fällde sätet bytte via förardörren.

Man fick bygga om gasledning, ändra el och nya kontakter och flytta ventilationsplåtar, då det nya skåpet är högre i bakkant.
Det var inte till att byta utan ändringar.

I vårt fall har vi inte ugnen ovanför kylskåpet, så det underlättar.

Carthago verkstaden som utförde arbetet gjorde det mycket bra.
Total kostnad för skåpet och arbetet, blev 26000 sv. kr.
Uppskattar att vi sparade uppåt 10000 kr. på att det hände och vi fick det gjort i Polen.
Om man nu skall se det positivt.

Krister.
Jag köpte samma skåp som du har från Tyskland för 21000 kr inkl.frakt och installerade själv ..i Sverige hade samma skåp kostat 28500 kr + frakt.
 

mattsson81

HBK Medlem
Inlägg
156
Kommun
Tingsryd
HBK-Nr
18019
Medlemskap
2024
jag har bytt men det kan vara lite marigt att både köpa och montera men steg ett är att kontakta en Dometic återförsäljare.
tror det finns bilder å tipps här på forumet om man söker.
Det är inget omöjligt jobb att byta men det är endel jobb så ska man betala för arbetet är det tveksamt om det är lönt.
 

Robert norra

HBK Medlem
Inlägg
19
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
17116
Medlemskap
2024
Var köpte du nya kylen?
De tecken som ni upplever med erat skåp blev min sommarmardröm 2020.Mitt skåp 7655L har nog samma enheter som erat,ungefär tio år gammalt.Totalt dött.Efter kontakt per telefon med reparatör sa han att reservdelar ej kunde erhållas.Ett nytt utbytesskåp behövs. Det tråkiga är att jag har en försäkring som gör att jobbet skall utföras av verkstad. Så om du skall tjäna tid gör det själv ! Jag kan berätta att felet för mig uppkom i början av juni -20,och nu 5maj 2021 får jag det monterat,det har varit lite strul med försäkring och felbeställning så tiden har gått,sommaren 2020 blev ej så rolig.Men nu ser man framåt igen,kostnaden för för nytt skåp som jag fick uppgift om är 38 för skåp och ca.14 för jobbet alltså runt 52 tusen.Hoppas ni får det åtgärdat så fort som möjligt.
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
De tecken som ni upplever med erat skåp blev min sommarmardröm 2020.Mitt skåp 7655L har nog samma enheter som erat,ungefär tio år gammalt.Totalt dött.Efter kontakt per telefon med reparatör sa han att reservdelar ej kunde erhållas.Ett nytt utbytesskåp behövs. Det tråkiga är att jag har en försäkring som gör att jobbet skall utföras av verkstad. Så om du skall tjäna tid gör det själv ! Jag kan berätta att felet för mig uppkom i början av juni -20,och nu 5maj 2021 får jag det monterat,det har varit lite strul med försäkring och felbeställning så tiden har gått,sommaren 2020 blev ej så rolig.Men nu ser man framåt igen,kostnaden för för nytt skåp som jag fick uppgift om är 38 för skåp och ca.14 för jobbet alltså runt 52 tusen.Hoppas ni får det åtgärdat så fort som möjligt.
Ja det måste va en mardröm.Det var många svordomar med våra knappt tre veckor utan kylskåp.
Jag fick ett cirka pris på Dometic RMD 10,5T med montering på uppåt 40000, hos en svensk husbilsverkstad per tel.
Fick också ett besked att reservdelar till vårt RM 7605 l inte längre fanns.

Carthagohandlaren i Polen som vi tog kontakt med har också Dometic service. Dom kunde få fram delar till det gamla skåpet från Dometic lager i Tyskland.
Eftersom det ej blev aktuellt så beställdes ett nytt skåp i stället från samma lager.
Tio dagar senare, satt det nya skåpet på plats i vår bil.
Fast företaget var fullbokade, så tog man sig tid för att hjälpa oss.
(Detta var inte försäkringsfall då vår bil är äldre.)
Som jag skrev tidigare, skåp med mont. 26000 sv. kr.

Krister.
 
Senast ändrad:

leja4

HBK Medlem
Inlägg
488
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
Är det någon som har erfarenhet av att byta kylpaketet istället för att köpa helt nytt skåp? Var kan man köpa sådant isf?
Hej !
Jag köpte kompressor och förångare som paket i en båttillbehörsaffär. Monterade sedan detta utan att ta bort den gamla kylenheten.Arbetet är lätt att göra själv. Köldmediet är förfyllt så delarna är bara att koppla ihop. Kostnad då ca2500:- för ca 10 år sedan .Kanske det dubbla nu?
BBa
 
Toppen