F
F.d. 29925
Guest
Efter problem med kylskåpet byttes kretskortet bak på skåpet (2.500 och det visade sig fungerar direkt efter start.
Men, när prylarna lastades in i skåpet och det verkligen behövdes slutade det åter att vilja göra sin plikt.
Trött på felsökande och med förhoppning att "kunnig personal" från tillverkaren (Electrolux) hade tillgång till kopplingsscheman och liknande för att eventuellt kunna avhjälpa felet visade sig tyvärr vara ett stort misstag.
Den enda hjälpen jag fick var ett byte av en nanöverpanel i skåpet överdel, men detta efter viss handledning från min sida över hur man öppnade panelen och lossade hakarna på panelen.
Något kopplingsschema förutom det som föjlde med kylskåpet, och som är en förutsättning för att kunna felsöka på ett logiskt sätt, fanns inte tillgängligt varken för "reparatören" från Electrolux service eller andra tydligen. (bortkastade pengar)
Med en "dåres envishet" lyckades jag till slut att lokalisera felet, även om det kostade en del "onödiga utgifter" s.s. "Electrolux service" 1.500:-". Men fick en del "hjälp" av en husvagnshandlare i närheten med bättre priser på delar från "Dometic".
Vad vill jag ha sagt med detta?
Anlita inte de vanliga reparatörerna som kommer och fixa kyl, frys och diskmaskin i hemmet.
Vänd er till företag som har erfarenhet av utrustning som sitter i husbil och husvagn. De har troligen den erfarenhet och kunskap som krävs och kan med all sannolikhet felsöka på ett effektivt sätt.
Men, när prylarna lastades in i skåpet och det verkligen behövdes slutade det åter att vilja göra sin plikt.
Trött på felsökande och med förhoppning att "kunnig personal" från tillverkaren (Electrolux) hade tillgång till kopplingsscheman och liknande för att eventuellt kunna avhjälpa felet visade sig tyvärr vara ett stort misstag.
Den enda hjälpen jag fick var ett byte av en nanöverpanel i skåpet överdel, men detta efter viss handledning från min sida över hur man öppnade panelen och lossade hakarna på panelen.
Något kopplingsschema förutom det som föjlde med kylskåpet, och som är en förutsättning för att kunna felsöka på ett logiskt sätt, fanns inte tillgängligt varken för "reparatören" från Electrolux service eller andra tydligen. (bortkastade pengar)
Med en "dåres envishet" lyckades jag till slut att lokalisera felet, även om det kostade en del "onödiga utgifter" s.s. "Electrolux service" 1.500:-". Men fick en del "hjälp" av en husvagnshandlare i närheten med bättre priser på delar från "Dometic".
Vad vill jag ha sagt med detta?
Anlita inte de vanliga reparatörerna som kommer och fixa kyl, frys och diskmaskin i hemmet.
Vänd er till företag som har erfarenhet av utrustning som sitter i husbil och husvagn. De har troligen den erfarenhet och kunskap som krävs och kan med all sannolikhet felsöka på ett effektivt sätt.