• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Kylskåp på automatiskt ?

Lasseboy

FD HBK Medlem
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Funktionen automatiskt på kyl och frysen, gasol 12 volt eller el, varför finns den då det står i hben att gasol intefår va på när man kör, iden spricker ju då, måste ändå ut och sätta på fasiken om man stannar tex för att handla 20 min. Hur gör ni? Jag har kört nu med gasolen på hela resan så den har valt själv mellan de olika lägena, råkade bara se den texten i garderoben idag!

Ä

ärla

Guest
Sv: Kylskåp på automatiskt ?

så fort man kör iväg startar ju 12 volten då stänger gasolen. måste va tryckfel.

Per & Carina

HBP Admin
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2025

Står mitt på auto så går den i första hand på 230Vac om det finns. I 2:a hand gasol. Om bilen är igång så tar den 12Vdc. Alla kylskåp är inte kopplade så de tar 12Vdc om man ställer det på det utan bara när bilen är igång. Vårt nuvarande kan man ha på 12Vdc även om inte bilen är igång. Bra om man åker färja eller bara rastar kortare stunder om man vill spara gas och har tillräcklig kapacitet på batterier och bra laddning. Gäller bara att komma ihåg att ändra tillbaks på auto-läge igen.

H

HighwayHotel

Guest

Hej, när mitt kylskåp står på automatik väljer det i första hand 230v om det finns. Sedan 12v och allra sist gasol. Men om motorn är igång går det på 12v i 20 minuter efter du stängt av motorn. Bra när du stannar och tankar t.ex. Då har du ingen gaslåga på vid tankstället.

F

F.d. 53500

Guest

Helt rätt Mikael. I vår nya Adria fungerar det så och det är bekvämt och bra.
Ingvar

Senast redigerad av en moderator:
K

Kimobo

Guest

Hade en Adria Coral för en par år sen där kylskåpet använde bodelsbatterierna när du stannade bilen utan att ha på varken 230V eller gasol. Det visade sig att en säkring på EBL lådan måste flyttas.

Leif

björns

HBK Medlem
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
1458
Medlemskap
2024

Hade en Adria Coral för en par år sen där kylskåpet använde bodelsbatterierna när du stannade bilen utan att ha på varken 230V eller gasol. Det visade sig att en säkring på EBL lådan måste flyttas.

Leif
Hej kan du vara vänlig och kolla vilken säkring å blocket och vad det står att den heter Har detta problem också Häls Björn :rolleyes:

Lasseboy

FD HBK Medlem
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024

Så ser den ut!

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    2,9 MB · Visningar: 20

sacce

HBK Medlem
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2025

Du kan skaffa en krocksensor så kan du ha på gasol under färd

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    17,6 KB · Visningar: 371
K

Kimobo

Guest

Hej kan du vara vänlig och kolla vilken säkring å blocket och vad det står att den heter Har detta problem också Häls Björn :rolleyes:

Hej
bytte bil i höstas, kommer inte ihåg vilken säkring det var och har nu ett
annat ELB.
Testade mig fram med att ta ut säkringar och läsa Schaudt elschemat.

Leif

Senast redigerad av en moderator:

Ronny P

HBK Medlem
Kommun
Borås
HBK-Nr
13439
Medlemskap
2025

Känns det inte lite lurigt att ha kylskåpet på "auto" när man åker in och tankar..

Om man stänger av bilen och gasolen går på..

Vissa verkar ju ha 20min fördröjning innan den går på.. men iaf.. :eek:

sacce

HBK Medlem
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2025

Känns det inte lite lurigt att ha kylskåpet på "auto" när man åker in och tankar..

Om man stänger av bilen och gasolen går på..

Vissa verkar ju ha 20min fördröjning innan den går på.. men iaf.. :eek:

Det får man inte glömma och samma gäller båtarna ...lite lurigt är det man blir lite lat av automatiken:p:

björns

HBK Medlem
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
1458
Medlemskap
2024

Hej
bytte bil i höstas, kommer inte ihåg vilken säkring det var och har nu ett
annat ELB.
Testade mig fram med att ta ut säkringar och läsa Schaudt elschemat.

Leif
Problem löst. Hade satt i säkring för ständig ström solpanel, tog bort den allt är frid o fröjd . Häls / Björn

Toppen