• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Kylskåp på 12v utan motor igång

trevik

FD HBK Medlem
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
En fråga...

Om man sätter in en 15A säkring där pilen på bilden visar att man ska ha säkring endast om man har ett AES-kylskåp...skulle man då kunna köra kylen på 12v även om motorn inte är igång? (Jag har inte AES-kyl)
Har 200w solceller och riktigt soliga dagar kunde man kanske kört på 12v....
Klart man får slå om till gas/220v när solen går ner..

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    2,5 MB · Visningar: 60

SirMcLain

HBK Medlem
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Kylskåp på 12v utan motor igång

Inget bra svar men jag har gjort så att jag kan köra kylskåpet via inverter med bara solceller (280watt) igång. Och det fungerar när solen är uppe.

Så det borde fungera med din 12 volts lösning och solpaneler. Mitt kylskåp drar ca 175 watt men inte kontinuerligt.

Orsaken att inte använda gas är när det blåser för mycket så gaslågan blåses ut. Men för det mesta går det på gas.

trevik

FD HBK Medlem
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021

Det var mest för att kunna kör kylen på solceller om man vill...samt om man kör bilen, och stannar för att handla så behöver man inte tänka på att slå om till gas...

kenjon

HBK Medlem
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2029

Bara för att handla så kvittar det nog, det håller kylan ändå. Men jag förstår ditt "problem". Jag kör på 230V via invertern vid korta tillfällen.

Peter Lindblom

HBK Medlem
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2026

Kan man låta bli att öppna kyl/frys så brukar man klara en färjeövergång på 6tim utan problem (lämpligen så så flyttar man över några frysklampar till kylen). M.a.o inga problem att handla även om det tar tid.
Jag/vi klarade oss på en P11 från det att vi köpte husbilen (höst) nästan till nästa höst inklusive semestern vid medelhavet, den tog slut näst sista fiskehelgen (fiskade 9 helger, duschade varje helg).
Gasolen räcker väldigt långt. Kan inte svara hur mycket det drar vid uppvärmning då den går på diesel.

Peter :)

Senast ändrad:

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Uppenbart är att de gasoldrivna skåpen inte är särskilt energieffektiva. I tre husbilar, varav de två senaste, har jag haft kompressorkylskåp och dessa drar betydligt mindre energi. Även min separata 50 l frys är påfallande snål.

Men ett gasolskåp har sina fördelar på vintern på så sätt att frysfacket fungerar mer pålitligt när det blir riktigt kallt ute.

aake

trevik

FD HBK Medlem
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021

Tror ni man kan testa att sätta i en säkring för aes-kyl i elblocket för att se om det då går på 12v med motor av....utan att man förstör nått. Dessa soliga dagar hade det varit kul att utnyttja solen till att driva kylen...(medveten om risken att batteriet laddas ur vid moln)
Vet också att kylen drar väldigt lite gas...det handlar inte om att spara pengar, mest för känslan att solen fixar kylen...om ni förstår...jag är lite solcellsnördig.. :twitcy::twitcy::twitcy:

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049

12v elementet har lägre effekt så när det är varmt räcker det oftast inte till.
Jag kör alltid gasol för det tycker jag fungerar bäst.

ekman76

FD HBK Medlem
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
14930
Medlemskap
2023

Vi har AES och säkringen sitter där, men kan ändå inte köra skåpet på 12 volt utan att bilen är i gång. Detta styrs av D+ på generatorn, så om du lägger + på den kabeln till skåpet så får du igång det, men se till så du inte lägger + på generatorn. Kolla på baksidan av ditt skåp så hittar du styrkabeln.

trevik

FD HBK Medlem
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021

Vi har AES och säkringen sitter där, men kan ändå inte köra skåpet på 12 volt utan att bilen är i gång. Detta styrs av D+ på generatorn, så om du lägger + på den kabeln till skåpet så får du igång det, men se till så du inte lägger + på generatorn. Kolla på baksidan av ditt skåp så hittar du styrkabeln.

Okey...jag vågar inte labba...tack för svaret

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025

Vi har AES (2005) går bra att köra kylen på 12V med motorn avstängd,
samt utan 230V kopplat.

Toppen