• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kylskåp på 12 v.

A.Borg

HBK Medlem
Inlägg
1.306
Kommun
Partille
HBK-Nr
71
Medlemskap
2024
Kanske under fel ämneskategori?Jag undrar om man vågar driva kylskåpet på 12 v under 12 timmar färjeresa.Vi skall åka med Kielfärjan och vill gärna ha laddat i frysen under resan.Man kan idag inte få ström ombord på Stenas båtar.
Anders.B
 
S

StorDansk

Guest
Sv: Kylskåp på 12 v.

AndersB, enligt fd. svågern kylingeniör håller ett normalt kylskåp eller frys rätt länge, lätt 24 timmar, största problemet är alltid vid strömavbrott och liknande att nervösa individer springer och öppnar dörren för att kolla om det är tillräckligt kallt.
Så packa fullt i skåpet och ge fanken i att glappa med dörren.
Se till att du har fulladdat bodelsbatteri och all är frid och fröjd.
Måste du veta tempen och har möjlighet att kolla, köp en utomhustermometer du vet sån man normalt har i fönstret med en sladd ut, (finns hos Classe i sjön för femtilappen) lägg utomhusgivaren i kylen eller frysen.
Lycka till!

FinnV
 
Senast redigerad av en moderator:

pirat

HBK Intresserad
Inlägg
288
Kommun
Kristianstad
Sv: Kylskåp på 12 v.

Kanske under fel ämneskategori?Jag undrar om man vågar driva kylskåpet på 12 v under 12 timmar färjeresa.Vi skall åka med Kielfärjan och vill gärna ha laddat i frysen under resan.Man kan idag inte få ström ombord på Stenas båtar.
Anders.B

12 v funkar väl bara när generatorn laddar, att stå med motorn igång under hela överfarten är nog inte tillåtet ?

Piraten
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.637
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Kylskåp på 12 v.

Kanske under fel ämneskategori?Jag undrar om man vågar driva kylskåpet på 12 v under 12 timmar färjeresa.
Anders.B
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Hejsan, visserligen lite beroende på vilket kylskåp du har i bilen men.....
De flesta får som sagt ovan bara 12V ström när bilen är igång, och funkar ej på 12V när motorn är avstängd.
Om det går att mata det med 12V när bilen är avstängd så är det många skåp som inte har termostat på 12V utan matning hela tiden. Vilket innebär att att skåpet säkert drar mellan 10 och 15Amp. hela tiden. Kanske runt ca. 150Amp. under resan. Om du inte har en batteribank på minst det dubbla helst tredubbla så är det risk att batterierna aldrig återhämtar sig om det saknas vakt som stänger av i tid.
Håll dörren stängd och handla upp er på andra sidan vattenpölen i stället :).

M.v.h. JANKRO.
 
C

cheetah1

Guest
Sv: Kylskåp på 12 v.

Kylklabbarna i frysen hade fortfarande frost på sig efter 24 timmar.. Det är rätt spännande. I kylen var det väl dock rumstemperatur tyvärr..
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Kylskåp på 12 v.

Lite teori:
Om du fyller kylen med en tung metall, det förblir länge på låg temperatur.
Lite praxis:
Fyll frysen och eventuellt kylskåpet med vatten i plastpåsar hemifrån frysen.
Da det håller längre tid frystes.
Volymen ger styrka.
Tomma plastpåsar i avloppet efter färjan.
 

chiquita

HBK Medlem
Inlägg
387
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
4243
Medlemskap
2025
Sv: Kylskåp på 12 v.

Hej.

Ett litet tips kan vara att frysa ner några 1 liters mjölkpaket.
Sprid dem i kylen så de fördelar kylan då de tinar.

Det bör vara "röd" (fet mjölk) för den är ok att dricka när den tinat. Blå mjölk smakar inte bra efter den varit fryst.

Så här har vi gjort många gånger och det funkar bra. Det är faktiskt förvånande hur lång tid det tar innan mjölken tinat helt. Det är bra om frysen är välfylld med kompakt mat för då står den sig rätt länge.

Se även till att i god tid före resan (typ ett dygn) ha kylen på lägsta temperatur så håller den sig längre. /Roy
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Kylskåp på 12 v.

Vi frös mjölkpaket och lade i kylen i båten förr och det fungerade utmärkt. Det var var på absorbtionskylskåpens tid, förra årtusendet. Numera har jag kompressorkyl och den går alltid, året runt! :D

Jappe
 

A.Borg

HBK Medlem
Inlägg
1.306
Kommun
Partille
HBK-Nr
71
Medlemskap
2024
Sv: Kylskåp på 12 v.

Tanken är att ev.fylla bara FRYSEN med vatten eller klampar tillsammans med den frusna maten.Detta borde väl hålla.Vi bor ju inte så långt från färjan så det blir"infryst"ganska kort före avfärd.
Anders.
 
S

StorDansk

Guest
Sv: Kylskåp på 12 v.

Tanken är att ev.fylla bara FRYSEN med vatten eller klampar tillsammans med den frusna maten.Detta borde väl hålla.Vi bor ju inte så långt från färjan så det blir"infryst"ganska kort före avfärd.
Anders.

Anders, som jag skrev i det tidigare svaret så är jag övertygad att skåpet klarer 12 tim. utan ström om du låter bli att öppna.
Hinner du så gör ett test på 12 timmar innan du åker iväg, du behöver ingen extrem batteribank eller frusna mjölkpaket/plastpåser.
Övertygad att alla överdriver lite vad gäller behovet av ström för en kortare resa!
 

KaMa1

HBK Medlem
Inlägg
211
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
8710
Medlemskap
2024
Sv: Kylskåp på 12 v.

Jag vill inte gå under med en smäll, finns roligare saker att göra, på scandlines kollar dom inte,man får en remsa att sätta på luckan...

Vi har konstant 12 v. ström till vårt kylskåp nu sedan vi bytte skåp i våras (förklaringen finns i ett annat inlägg)

Nu i juli stod vi med "batteri" på överfarten till Tyskland, dock bara 4 tim.

Annars upplever jag att 12 v. i ´nte "orkar" hålla kylskåpet riktigt kallt,som på gasol,eller el,men det duger under en dag,om man som sagt inte "glappar" med
dörren för mycket
mvh. KaMa1
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Kylskåp på 12 v.

Ett godt komressorskåp bruker lite el. Har selv en 110 liter boks fra Waeco, denne klarer -18°C med en maksforbruk på 45 watt. Når varene er frosset inn så går den ikke mange timene pr døgn.

Det eneste vi hører fra denne boksen er en lownoise vifte.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Kylskåp på 12 v.

Har just avslutat test av hur länge min Electrolux kylskåp RM 4230 ( 105 watt - 125 watt före invertering) kan använda 230 volt inverterad ström från mina 280 Ah AGM-batterier.

Mer än 24 timmar vid maximal frost - 16,5 till 17,3 grader för 15 till 20 grader värme utomhus.

Om jag drar ner 230 volt termostaten på minimum, jag tror det är mer än 36 timmar.
12 volt tillåter inte temperaturreglerande på mitt kylskåp.

Övergången till egeninverterade strömmen är skapat genom användning av överskott strömmen vid körning. Det är enkelt.
http://www.husbilsklubben.se/forums/t61456/

PS. Eftersom frågan är hur länge du kan använda ström från batterierna (12 volt) motsvarar jag temperaturreglerande möjlighet 230 volt som ett alternativ, trots sin förlust på ca. 20% av invertering / omvandling.
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen