• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kylskåp och vintergaller

F

F.d. 29925

Guest
Sv: Kylskåp och vintergaller

I nuvarande husbil sätter jag för båda vinterluckorna endast för att unvika allt för mycket snö på baksidan av skåpet. Har försökt att köra på gasol med båda luckorna på plats vid c:a 3 - 4 plusgrader med då blev kylen ett värmeskåp, men med bara den nedra luckan på funkar det.
Har för mig att det till äldre skåp med manuell omkoppling fanns att köpa en speciell övre lucka med en skorstensförlängning genom luckan. (finns i Kama katalogen 2010 sid.95 art.nr G05-07.01, men där syns inget av skorstensförlängningen utan endast urtaget för densamma)
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Kylskåp och vintergaller

Menar du att luckorna täcker avgasröret? :confused:

Ja, och nej, man måste montera en krökt skorstensförlängare på ordinarie skorsten och genom hålet till höger i luckan som finns i Kamakatalogen leds avgaserna i skorstensförlängaren till utsidan.

För en del år sedan fanns detta komplett som ett "tillbehör".
 
F

F.d. 53086

Guest
Sv: Kylskåp och vintergaller

Jag vet inte om det finns ombyggnadssatser men det finns en enkel lösning på problemet som vi använder själva: vi startar kylen på 220V hemma någon dag före avresa. När jag drar ur landströmmen vid avfärden slår jag över kylskåpet till gasol och ändrar inte det förrän vi kommer hem igen. Det brukar funka bra under hela semestern.

Metoden med att koppla över mellan 12V och gasol resulterade tidigare alltid i smält smör och varm öl ;).

Håller med Dig Michael, men vill lägga till att jag vill styra generatorns ström till att ladda batterierna och inte till att bristfälligt alstra lite kyla!
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.532
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: Kylskåp och vintergaller

Håller med Dig Michael, men vill lägga till att jag vill styra generatorns ström till att ladda batterierna och inte till att bristfälligt alstra lite kyla!

Hej Janne!

Är det verkligen så illa att inte strömmen från generatorn inte räcker till?

Jag kollade i instruktionsboken och mitt Dometicskåp drar 170 W vid batteridrift.
Enligt formeln I=P/U (strömmen=effekten/spänningen) =170W/12V) ger kylskåpet en strömförbrukning på lite drygt 14 Ampere.

Till det tillkommer sedan alla andra förbrukare, mest belysning.
Halvljus 2 x 55W = 110W
Bakljus 2 x 5W = 10W
Sidopositionsljus 6 x 5W = 30W
Pluss lite annat smått o gott.
Med andra ord max ca 200W = 17 Ampere

Med en Generator på 100 Ampere minus ca 30 Ampere i förbrukning ger ett överskott på 70 Ampere till laddning. Borde väl räcka mer än väl till laddning av batterierna.

Tänker jag fel eller................ :confused:

Vi kör alltid på Automatik och 12 volt när vi kör bilen och det har inte varit problem med varken kyla eller laddning. Batterierna laddade och ölen kall (sorry Calle)
 
Toppen