• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kylskåp med dålig kyla

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Mitt kylskåp fungerar inte på 230v (trasig patron) men väl på gasol och 12v. Så har det inte alltid varit.
Tidigare ägare har monterat dubbla kylfläktar med termostater för att få bort värmen bakom skåpet. Detta hjälpte dock inte i somras, när det var drygt 25 ute var det mellan 12 och 15 grader i skåpet vilket gjorde att vi fick ha mjölk å annat känsligt i en elkylväska. Å en värre blev det om man ökade termostaten för mer kyla. Var helt enkelt tvungen att klura ut en lösning.
Att vända på skåpet har jag provat på ett annat skåp och det funkade inte. Fick tips av en kompis att kolla bulben till termostaten. Den sitter bakom kylflänsarna inne i skåpet.
Demonterade kylflänsarna och konstaterade att bulben var ok, dock var kontaktpastan som stenhård modellera och ingen kontakt mellan rör och fläns.
Skrapade bort all pasta och fyllde utrymmet med kopparpasta (är ett bra alternativ att leda värme så det funkar säkert till kyla med).
Efter hopsättning provkörde jag med en temperaturlogger i skåpet, en ute och en vid kylfläktarna.
Termostatvredet ställde jag på ”2” och på morgonen efter hade jag +2 i kylen och -15 i frysen. Kylfläktarna hade inte gått alls på hela natten trots en högsta utetemp på 20grader.
Nu har jag kört så resten av sommaren och hösten och får äntligen njuta av några kalla!
 
Toppen