• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kylskåp kyler inte med gasolen

Kalle42

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
40399
Medlemskap
2024
Hej
Har ett litet problem med kyl/ frysen.
Den kyler hur bra som helst på 230 och 12 volt, men inte när jag kör över den på gasol.
Har provat att bara köra kylen med gasol, kyler inte, provat att köra på gasol när den är kyld av 230 funkar inte.
Har provat att köra den med gasol på låg temperatur, funkar inte.
Om den funkar på 230 då borde den funka på gasolen.
Har kollat så att det blir låga på gasolen.
Allt annat funkar när jag kör med gasol, spis, Truma värmaren. Har gasol på flaskan.
Någon som har en ide
HB Mc Louis Mc2 73g -16
//Stefan

Wessly

HBK Medlem
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2026
Kanske dags att sota?
Jag är ingen expert på detta och mina kunskaper inte så stora, men har som de flesta med äldre husbilar råkat ut för liknande problem.
Jag har blåst rent brännaren med tryckluft och använt en borste till skorstenen, vilket gett ett mycket bra resultat.
Antar att du redan provat detta, och har de kunskaperna. Och då kan du bortse ifrån mitt inlägg.

Petcam

HBK Medlem
Kommun
Åmål
HBK-Nr
30638
Medlemskap
2026
Hej
Vet inte vilket kylskåp du har men jag fick i alla fall byta munstycket som sitter i änden på gasledningen i brännaren, har Dometic nått..
Hade exakt samma problem. Men jag köpte allt nytt var kanske lite onödigt men bara pengar.
Finns olika nummer på munstycket så plocka isär och kolla.
Se bild :

Stefan67

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
19507
Medlemskap
2024
Hade samma problem. 230- och 12V fungerade men inte på gasol.

Det visade sig att ett kretskort hade ärgat.

Verkstaden putsade kontakten på kortet och sen fungerade det på gasol igen.

Uffe puffe

HBK Intresserad
Kommun
Alingsås
Vi hade problem med vårat kylskåp. Jag öppnade ventilationen på utsidan av bilen. Tog isär kontakten några ggr sedan fungerade kylskåpet

annette.bengt

HBK Medlem
Kommun
Svedala
HBK-Nr
8123
Medlemskap
2024
tänder den på gas?
eller blir lågan gul isstället för blå.
har du dessa symptom gör dom vi byt brännare
jag provade med nyy kretskort.ny gasventil och sedan ny brännare och då fungerade allt
våran stod och klickade hella tiden utan att gå igång om din går igång kan det vara sensorn inne i kylskåpet
som tror att det är kallare än vad det är
om inget funkar ta konta med Dometic i Göteborg dom är jättebra på at hjälpa till

Roysan

HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2025
Ämnet har varit aktuellt i åtskilliga trådar här på forumet.
Vanligen är det för klen låga .
Vilken oftast beror på munstycket där gasröret går in i brännaren.
Att köpa ett nytt mustycke, ja det finns de som säger att det inte går att rensa.
En plåtbricka med ett litet hål i, inga problem att ta bort en smutsflaga, sen brinner det för full och kylen blir kall.
Med en lupp ser man problemet, med en tops tar man. bort skiten. Med lite T-sprit på topsen torkar man bort och besiktar i en lupp.
Anteckna numret på munstycket direkt du har ut det. Behövs om du skall köpa nytt.
Dvs om du tappar det i "halmen" på marken.... eller vidtag alla åtgärder för att inte tappa eller kunna se var det tog vägen.
Obs att en bra lupp är billigare än munstycket, och med den kan du sen studera naturen i detalj, små blommor och bin exvis.

Funktionen i en kyl av denna typ är allt annat än linjär, dvs en för liten låga ger ingen kyla, lite mer brasa så blir det kallt.

Roysan

Toppen