• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Kylskåp - hur länge på batteriet.

Elisabeth

HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
113
Medlemskap
2025
Jag har sålt min "gamla" husbil och köpt en ny bil. En helt ny VW California. Har försökt få fram hur länge kylskåpet kan gå på de två bodelsbatterierna utan att laddas. Har inte lyckats få fram detta, inte ens Din Bil i Södertälje kan svara på detta. Jag förstår att det kan vara svårt att ange exakt tid beroende på hur varmt det är ute, hur mycket som finns i kylskåpet osv men en hint om en tidsperiod kan kanske någon i klubben kan svara på?:confused:
Elisabeth

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Kylskåp - hur länge på batteriet.

Er det et kompressorskåp av normal god kvalitet så kan en regne et gjennomsnittelig forbruk under 30W - for enkelhets skyld bruker vi 2A som er en for høy verdi.
Du skriver 2 bodelsbatteriet uten å fortelel hvilken størrelse, så igjen forenkler jeg litt og bruker 2 stk 90 Ah. En kan da ta ut 80 Ah uten noen problemer - det skulle gi 40 timer nesten sammenhengende kjøling. Om en ikke åpner døren på skåpet så kan en lett dobble denne tiden. Så 2 til 5 dager skulle være mulig.

Et typisk 90 liter kompressorskåp er Waeco MDC-90:
1,31 Ah/h vid +25 °C Omgivningstemperatur,
1,88 Ah/h vid +32 °C Omgivningstemperatur,
båda vid +5 °C innertemperatur inuti boxen

Er det et AES skåp så kjør det på gasol! På 12 V uten ladning er det ikke mange timer.

F

F.d. 53078

Guest
Sv: Kylskåp - hur länge på batteriet.

Mitt kompressorkylskáp háller temperaturen 24 timmar 365 dagar om áret.
2 batterier och solpanel. 220 Ah solpanel 150W
Bilen stár i solen fram till kl12.

I Sverige under vintern är det mindre sol, men under sommaren mera.
Sedan beror det oksá om man öppnar mycket och lägger in mat.

Toppen