• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kylskåp Gotland

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Nu har man varit på Gotland för första gången, ett kort besök på tre dagar. Är väl bortskämd med Rödby-Puttgarden (har aldrig stängt gasolen här) där vi reser ett par gånger om året. Kommer ofta till färje läget och stannar inte motorn utan glider ombord direkt. Reser man till Gotland (Oskarshamn-Visby) så skall man vara där 1,5 timmer före färjans avgång! Har letat här på sidan men hittar ingen som skrivet om detta tidigare. Har man otur så kommer där en kille och vill stänga gasoltuben och tejpa igen gasolstuven 1 timme före avresa. Således blir kylen avstängd i 4 timmar.
Mitt budskap till medlemmar är att kör inte till denna färja med fullproppad kyl och frys på sommarhalvåret.
 
F

F.d. 29908

Guest
Sv: Kylskåp Gotland

Nu har man varit på Gotland för första gången, ett kort besök på tre dagar. Är väl bortskämd med Rödby-Puttgarden (har aldrig stängt gasolen här) där vi reser ett par gånger om året. Kommer ofta till färje läget och stannar inte motorn utan glider ombord direkt. Reser man till Gotland (Oskarshamn-Visby) så skall man vara där 1,5 timmer före färjans avgång! Har letat här på sidan men hittar ingen som skrivet om detta tidigare. Har man otur så kommer där en kille och vill stänga gasoltuben och tejpa igen gasolstuven 1 timme före avresa. Således blir kylen avstängd i 4 timmar.
Mitt budskap till medlemmar är att kör inte till denna färja med fullproppad kyl och frys på sommarhalvåret.
Så stort problem är det inte, vi hade proppfull kyl och åkte över från Nynäshamn i juli. När det gäller säkerhet så tycker jag det inte är ngt snack, hellre ngn skämd mat än brand ombord. Jag bedömer att Destination Gotland är kompetenta att bedöma vad som är nödvändigt. Det är min syn på det hela, men vi ser saker och ting på olika sätt.
 
F

F.d. 6535

Guest
Sv: Kylskåp Gotland

Man kan väl bara slå om kylen till 12V drift istället, så är ju problemet löst.
Eller ta några frysklampar från frysfacket o lägga i kylen.
 

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: Kylskåp Gotland

Nu har man varit på Gotland för första gången, ett kort besök på tre dagar. Är väl bortskämd med Rödby-Puttgarden (har aldrig stängt gasolen här) där vi reser ett par gånger om året. Kommer ofta till färje läget och stannar inte motorn utan glider ombord direkt. Reser man till Gotland (Oskarshamn-Visby) så skall man vara där 1,5 timmer före färjans avgång! Har letat här på sidan men hittar ingen som skrivet om detta tidigare. Har man otur så kommer där en kille och vill stänga gasoltuben och tejpa igen gasolstuven 1 timme före avresa. Således blir kylen avstängd i 4 timmar.
Mitt budskap till medlemmar är att kör inte till denna färja med fullproppad kyl och frys på sommarhalvåret.

Hmmmmm
Ju mer fullproppad kyl och frys är - desto längre håller sig varorna kalla.
Är van sen båtlivet att - en kylväska och några kylklampar håller maten i bra skicka i 2-3 dygn. :)
 

Berra

FD HBK Medlem
Inlägg
462
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
536
Medlemskap
2023
Sv: Kylskåp Gotland

Man kan väl bara slå om kylen till 12V drift istället, så är ju problemet löst.
Eller ta några frysklampar från frysfacket o lägga i kylen.


12 Volten går ej utan motorn är igång,batteriet klar inte den belastningen så länge.

Berra
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Kylskåp Gotland

En løsning som burde fungere for de fleste er å skru kylskåpet til maks kyl noen timer før og ikke åpne døren før skåpet er startet igjen. Dette burde holde for en 4-5 timmes avstenging.

En useriøs tanke - hva med elverket?

Selv har jeg brukt 12 volt og EFOY 1600 på automat - det fungerte for en 11 timers reise.
 
F

F.d. 6535

Guest
Sv: Kylskåp Gotland

12 Volten går ej utan motorn är igång,batteriet klar inte den belastningen så länge.

Berra

Dom flesta kylarna är väl på ca 170W på 12V.
Det blir ca. 14A per timme.
4 timmar blir väl 56A om kylen aldrig slår av.

Borde väl fung. tycker jag.

Eller räknar jag fel ?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Kylskåp Gotland

Nimo27, Ditt regnestykke er rett og avhengig av temperatur utenfor bilen og inne i skapet vil forbruket pr. time ligge mellom 10 og 15 Ah. Batteriene bør aldri trekkes ned mer enn 80%, men igjen så skulle det fungere. Problemet oppstår hvis en ikke får en brukbar ladeperiode kort tid etter en sterk belastning, så hvis en skal kjøre en god strekning når en kommer i land - no problem. Er det derimot kveld og en må stå uten el-tilknyttning så kan det fort bli problemr hvis batteriene ikke er overdimmensjonert i forhold til normal bruk.
 

coe

HBK Medlem
Inlägg
288
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
3052
Medlemskap
2024
Sv: Kylskåp Gotland

Vi var på Gotland i somras.
Efter tips här på forumet (minns ej från vem) hade vi 3-4 kylklampar i frysen. Före ombordkörning och gasolavstängning lade vi dessa överst i kylen. Jag vet inte hur mycket de bidrog till att kylan var i princip oförändrad när vi kom fram. Sedan tog vi ur dem och återfrös dem dagen innan vi skulle hem.
De stjäl ju lite utrymme i frysen, men ett bra tips tycker jag det var.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Kylskåp Gotland

Nu har man varit på Gotland för första gången, ett kort besök på tre dagar. Är väl bortskämd med Rödby-Puttgarden (har aldrig stängt gasolen här) där vi reser ett par gånger om året. Kommer ofta till färje läget och stannar inte motorn utan glider ombord direkt. Reser man till Gotland (Oskarshamn-Visby) så skall man vara där 1,5 timmer före färjans avgång! Har letat här på sidan men hittar ingen som skrivet om detta tidigare. Har man otur så kommer där en kille och vill stänga gasoltuben och tejpa igen gasolstuven 1 timme före avresa. Således blir kylen avstängd i 4 timmar.
Mitt budskap till medlemmar är att kör inte till denna färja med fullproppad kyl och frys på sommarhalvåret.



Mitt buskap är skippa Gotland och åk väster ut eller söder ut .

Fick ni köpa dessa soppåsar och slänga skräpet i och bara ta in på camping eller är det bara skriverier och myter .
Vi behövde inte ens stänga av gasolen på Trelleborg-Sassnitz och kom väl dit 30 min innan och ibland så har vi bara kört rakt upp på färjan .
Dessuton så är det billigare och åka neråt .
 
Senast ändrad:
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Kylskåp Gotland

Jag tycker det är synd att såga Gotland. Ingen som har något positivt att berätta :confused:
Hur är det med soppåsen 85kr :confused: hur har ni gjort som varit där i år med sopor, hur har ni stått Camping ? p-plats eller annat ställe? Finns det inga Gotlänningar här i klubben som har tips?

Gurra den nyfikne
 
F

F.d. 29908

Guest
Sv: Kylskåp Gotland

Jag tycker det är synd att såga Gotland. Ingen som har något positivt att berätta :confused:
Hur är det med soppåsen 85kr :confused: hur har ni gjort som varit där i år med sopor, hur har ni stått Camping ? p-plats eller annat ställe? Finns det inga Gotlänningar här i klubben som har tips?

Gurra den nyfikne
Gotland är riktigt trevlig plats, vi bodde på campingen i Ljugarn. En liten fin camping, kanske inte toppklass, men helt klart bra och till bra pris. Det var trångt när vi skulle in på campingen, men campingvärden ordnade till det efter påpekande, och flera husbilar och husvagnar flyttades efter det. Vi var 9 dagar på Gotland och vi tivdes utmärkt, hit vill vi helt klart tillbaka.

Roma kloster var riktigt häftigt, dessutom såg vi en konsert med Janne Schaffer och Björn J:son Lindh ute på Roma kloster. Dessutom såg vi en bluesfestival ute i Hide kulturbrott. Riktigt häftigt med flera bra band och trevlig stämning. Björn Persson bluesband förstärkta med Mats Ronander var huvudnumret.

Sedan ska vi inte glömma all otroligt vacker natur, men ett tips. Sitt gärna ned några kvällar och planera vad ni ska se, det gjorde vi och det hade vi igen. På Gotland finns det hur mycket som helst att se, och det gäller att sortera för att hinna :)

Detta var OT, men jag ville vara positiv och berätta om vår upplevelse från sommaren 2009.
 
Senast redigerad av en moderator:

Harehn

HBK Medlem
Inlägg
89
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
1743
Medlemskap
2024
Sv: Kylskåp Gotland

När vi åker med Finlandsfärjorna (Stockholm - Åbo ) så får vi alltid koppla in el. Det finns eluttag lite överallt på bildäck. Då är det inget problem att ha kylskåpet på, det gäller bara att vara tillbaka i bilen i god tid före ankomst så man hinner koppla ur och plocka undan kabeln.
Kanske det går att få ström ombord på Gotlandsbåtarna också?
 
Senast ändrad:

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Kylskåp Gotland

När vi åker med Finlandsfärjorna (Stockholm - Åbo ) så får vi alltid koppla in el. Det finns eluttag lite överallt på bildäck. Då är det inget problem att ha kylskåpet på, det gäller bara att vara tillbaka i bilen i god tid före ankomst så man hinner koppla ur och plocka undan kabeln.
Kanske det går att få ström ombord på Gotlandsbåtarna också?

Jag frågade både personal på land och ombord på båten, dom såg ut som att dom aldrig fått den frågan förut. Svaret var att det fanns ingen möjlighet till nätanslutning.
 

Per-Åke

HBK Medlem
Inlägg
178
Kommun
Skövde
HBK-Nr
4819
Medlemskap
2024
Sv: Kylskåp Gotland

Inga problem med att ha kylen avstängd. Är den kall i O-hamn så är den max någon grad varmare vid ankomst. Vi hade på hemväg köpt med lokala specialiteer, djupfrysta som låg i frysfacket och de var hårda som träbitar vid ankomsten till fastlandet. Brukar åka varje år på hösten för då är det lugnt på ön efter en jobbig sommar.

Sopor, finns massor av platser med vanlig sopkorg att kasta i vad som uppstått under resan och det har vi utnyttjat, ofta och lite i stället för mycket och sällan.

Vatten finns oftast i hamnar där det är båtplatser.

Ta annars in ca var 3-4 natt på en camping för att komplettera resp kasta sopor så är det inga problem. se till att tömma toan där också. Vi har annars för att minska mängden i toan gjort som en krönikör från södra Gotland men namnet Bison har kallat en av sina böcker: Fri man pinkar i trädgården...

Var över 9 dygn i slutet på augusti, bode en natt i Lauters på Fårö och var kopplade på ström för att ladda telefoner mm, sen var det fritt utom sista natten då vi stod utan el på Norderstrand för att det var nära till båten och hustrun inte ville vara på träffpunkten ovan hamnen. Den kan jag inte rekomnendera, ett jäkla liv med alla som skulle in och traktens motorburna ungdom verkade ha streetrace utanför.

Sen får man enligt skylt stå max 6 tim, skäms Gotlands kommun för de dumheterna. Men vi såg ingen Lapplisa eller Lasse som uppfyllde några myndighetsbeslut.

Så allt om att inte åka till Gotland beroende på myndigheter och dumheter är inte så problematiskt tycker en Gute i diasporan.

Per-Åke
 
Senast ändrad:

Jeepkungen

HBK Medlem
Inlägg
636
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
4441
Medlemskap
2025
Sv: Kylskåp Gotland

Har själv varit på Gotland de senaste 7 åren och brukar vänta med att handla tills vi är på Gotland,tycker det är bra att dom är noga med att kylskåpen stängs av innan ombordkörning för säkerhetens skull.
Annars är det bara att köra skåpet på fullt några timmar innan avgång och sen stänga av det,det sjunker bara några grader på den korta tiden överfarten tar =)
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Kylskåp Gotland

Hejsan!
Känns lite dumt att fråga detta men har det inte en ganska stor betydelse på kylskåpet oxå? Har en känsla av att ett äldre kylskåp har svårare att hålla kylan än ett nyare men det kanske inte har någon större betydelse när det är så pass kort tid det gäller.

pelle
 
Senast ändrad:
Toppen