• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kylskåp Kylskåp gas fungerar dåligt

Deblenh

HBK Medlem
Inlägg
318
Kommun
Linköping
HBK-Nr
25493
Medlemskap
2024
Mitt RMDT8555 har fungerat felfritt hittills men nu strular den på gas. Tyvärr just nu på resa i Frankrike. Ca 15 grader i kylen trots utetemperatur på runt 20. I vanliga fall hör man ett rejält sus från gaslågan när man startar kylen. Nu tänds en fin blå låga men det är precis som att den går på "sparlåga" hela tiden. Jag har testat att knacka på gasventilen bakom kylen, har lyft fram termostaten från kylflänsarna men tyvärr samma resultat. Gas finns i flaskorna, spis funkar perfekt.
Någon som har tips? (ansluten till 230 fungerar bra).
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
4.137
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Mitt RMDT8555 har fungerat felfritt hittills men nu strular den på gas. Tyvärr just nu på resa i Frankrike. Ca 15 grader i kylen trots utetemperatur på runt 20. I vanliga fall hör man ett rejält sus från gaslågan när man startar kylen. Nu tänds en fin blå låga men det är precis som att den går på "sparlåga" hela tiden. Jag har testat att knacka på gasventilen bakom kylen, har lyft fram termostaten från kylflänsarna men tyvärr samma resultat. Gas finns i flaskorna, spis funkar perfekt.
Någon som har tips? (ansluten till 230 fungerar bra).
Haft samma problem under längre tid för några år sedan. Jobbade mycket med brännare, munstycke sotning och lågan. Den tände och hade fin låga, men gick sedan ner på pilotlåga. Bytte bl a magnetventil, vilket kan ställa till med just det här felet. Men det visade sig slutligen att det var fel på kretskortet. Du har inte enbart ett kylskåp..., du har en jäkla dator!
 

Deblenh

HBK Medlem
Inlägg
318
Kommun
Linköping
HBK-Nr
25493
Medlemskap
2024
Haft samma problem under längre tid för några år sedan. Jobbade mycket med brännare, munstycke sotning och lågan. Den tände och hade fin låga, men gick sedan ner på pilotlåga. Bytte bl a magnetventil, vilket kan ställa till med just det här felet. Men det visade sig slutligen att det var fel på kretskortet. Du har inte enbart ett kylskåp..., du har en jäkla dator!
Tack! Ja, jag tror ner på ventil eller kretskort än brännaren. Har lossat kontakterna på magnetventilen och kretskortet men utan resultat. Får fortsätta felsöka hemma, magnetventilen är ju lätt kollad. Vet du hur den funkar, släpper den igenom ett litet flöde avstängd och öppnar helt vid 12 V på flatstiften? Nu blir det varm öl eller elstolpe resten av resan ;)
 

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.285
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
Tack! Ja, jag tror ner på ventil eller kretskort än brännaren. Har lossat kontakterna på magnetventilen och kretskortet men utan resultat. Får fortsätta felsöka hemma, magnetventilen är ju lätt kollad. Vet du hur den funkar, släpper den igenom ett litet flöde avstängd och öppnar helt vid 12 V på flatstiften? Nu blir det varm öl eller elstolpe resten av resan ;)
Magnet ventilen öppnar fullt elr inget. Men som en sa tidigare kolla munstycket plocka bort och blås det baklänges. Inte brännaren som är annat
 

STANTON

HBK Medlem
Inlägg
873
Kommun
Finspång
HBK-Nr
3999
Medlemskap
2025
Fick samma problem på vår förra husbil i Honfleur Frankrike och löste det på samma sätt blåste med ett sugrör så hårt jag kunde på gasmunstycket och upp i skorstenen och fick det att fungera igen :)
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.895
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
En burk med luft får alltid åka med i husbilen:
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.955
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
En burk med luft får alltid åka med i husbilen:
Observera att sprayen är brandfarlig, alltså inte lämplig i samband med värme eller eld/låga. Jag förstår inte att dom får kalla det "Luftspray"
det borde heta Renblåsningsspray * Brandfarlig*
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.895
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Observera att sprayen är brandfarlig, alltså inte lämplig i samband med värme eller eld/låga. Jag förstår inte att dom får kalla det "Luftspray"
det borde heta Renblåsningsspray * Brandfarlig*
Jo man blåser ju inte med lågan på eller när det är för varmt och det gäller ju alla sprayburkar att de är brandfarliga.
Burken är också tydligt märkt med att den är brandfarlig.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.955
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jo man blåser ju inte med lågan på eller när det är för varmt och det gäller ju alla sprayburkar att de är brandfarliga.
Burken är också tydligt märkt med att den är brandfarlig.

Det finns faktiskt sprayer som inte är brandfarliga, man kan använda icke brandfarlig drivgas, t.ex. kväve.
 

Deblenh

HBK Medlem
Inlägg
318
Kommun
Linköping
HBK-Nr
25493
Medlemskap
2024
Observera att sprayen är brandfarlig, alltså inte lämplig i samband med värme eller eld/låga. Jag förstår inte att dom får kalla det "Luftspray"
det borde heta Renblåsningsspray * Brandfarlig*
Jag använder alltid burk med komprimerad luft, inte brandfarligt, när jag jobbar med elektronik. Glömde den tyvärr hemma. Finns säkert sådant du skriver om. Naturligtvis pillar man inte utan att stänga av kylen först.
 
Toppen