• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Kylskåp fungerar inte på gasol

KarinochTommy

HBK Medlem
Kommun
Osby
HBK-Nr
6520
Medlemskap
2025
Vi var ute med husbilen i helgen. En Frankia 790-15.
Det uppstod ett nytt problem . Kylen funkar inte på gasol men på el o batteri.
Det finns gasol för värmen och kokplattorna fungerar.
Jag tänkte att det är nog sot i brännaren. Öppnade luckan på sidan av bilen.
Hoppsan. Det ser inte ut som på den gamla bilen.
Var sitter brännaren på bilden nedan? Och hur rengör man den?
En annan tanke infann sig. Tidigare när det har varit sot i brännaren på gamla bilen har det kommit smygande. Det har blivit svårare och svårare att få det att tända. Nu kom det plötsligt. Förra gången vi var ute funkade det klockrent. Kan det vara något annat fel? Vad i så fall?

Bilagor

• IMG_0255.jpeg
    IMG_0255.jpeg
    1,4 MB · Visningar: 171

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Kontrollfråga innan det blir för besvärlig felsökning.

Vet du om att kylskåpet inte startar på gasol förrän efter ca 15 minuter efter att motorn stängts av?
Detta för att kylen inte skall ta med en öppen flamma in på bensinstationer.

Att kylen går på batteri låter märkligt, att kylen går på ström från generatorn med motorn igång är som det brukar fungera.

KarinochTommy

HBK Medlem
Kommun
Osby
HBK-Nr
6520
Medlemskap
2025
Kontrollfråga innan det blir för besvärlig felsökning.

Vet du om att kylskåpet inte startar på gasol förrän efter ca 15 minuter efter att motorn stängts av?
Detta för att kylen inte skall ta med en öppen flamma in på bensinstationer.

Att kylen går på batteri låter märkligt, att kylen går på ström från generatorn med motorn igång är som det brukar fungera.
Det var det jag menade med batteri. Det är en batterisymbol. Men givetvis går den på generatorn. 15-minutersregeln visste jag inget om och det är inte så i vår Husbil. Förra gången startade vi det direkt vi stannat. Nu testade vi även efter att ha stått still i ett dygn. (Fick ju leta upp en elpats istället)

Jerry1

HBK Medlem
Kommun
Nykvarn
HBK-Nr
29582
Medlemskap
2025
Om inte kylen startar på gas! Meka!
Innan Du mekar , koppla bort både 220V och 12 volt. Skruva loss brännaren och röret som går till brännaren gör rent den lilla lilla plåtdysan, som sitter närmast brännaren. Gör rent allt! OBS dysan är nummermärkt! Brukar funka efter rengöring. Dessutom se till att ha gasfilter efter gasflaskan.
Brännare och dysor finns på Ebay , om man vill byta. Eller anlita reparatör.
Lycka till

Jerry1

HBK Medlem
Kommun
Nykvarn
HBK-Nr
29582
Medlemskap
2025
Ett annat problem, som jag haft tidigare, kan vara att gastrycket är för högt! Trumas fabriksinställning av regulatorer är 35 mm vattenpelare.
Det fungerar inte så bra på kylskåp. Trycket "blåser ut lågan"! Ställ in på 30 eller 28 så funkar det bättre.
Lätt att mäta tryck vattenpelare med en U-formad plastslang. Inställning av trycket kan göras med insexnyckel i hålet under etiketten på baksidan av regulatorn. Om Du inte är kunnig, så låt proffs göra detta!

Toppen