• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kylskåp Kylskåp Dometic RMD8505

ChrisBirger

FD HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Sjöbo
HBK-Nr
28631
Medlemskap
2021
Har tagit ut vår husbil efter vintervilan och ska köra premiärturen för 2021 i morgon
MEN kylen vill inte gå igång på el 230v, gas och batterie funkar..
Vad kan vara felet?
Med vänlig hälsning, Christina
 

ChrisBirger

FD HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Sjöbo
HBK-Nr
28631
Medlemskap
2021
Har tagit ut vår husbil efter vintervilan och ska köra premiärturen för 2021 i morgon
MEN kylen vill inte gå igång på el 230v, gas och batterie funkar..
Vad kan vara felet?
Med vänlig hälsning, Christina
Kylen blinkar med felmeddelandet: Låg nätspänning, kan det vara så att elpatronen inte orkar med när vi har värmen påslagen med el?
 

Deblenh

HBK Medlem
Inlägg
313
Kommun
Linköping
HBK-Nr
25493
Medlemskap
2024
Kan vara så att ni får ett spänningsfall på nätspänningen när värmen drar mycket ström. Kolla med en multimeter/spänningsprovare vad ni har i uttagen i bilen. Problemet kan mycket väl vara 230 V-anslutningen till bilen (utanför bilen) någonstans på vägen från elcentralen. Har varit med om samma sak på ställplatser med "dåligt" nät.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Kylskåpet felindikerar på olika sätt beroende på om det är för låg spänning i 230V eller om 230V värmeelementet är trasigt, så det skall gå att se skillnad på de två felen. Kolla vad instruktionsboken säger.

Mät om 230V är helt borta vid kylskåpet. Man kommer åt anslutningarna bakom nedre ventilationsgallret.

MVH
Hans
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Jag har letat lite på felmeddelande på kylskåpen, men blir inte klok på om "Låg nätspänning" bara innebär för låg nätspänning eller även omfattar ingen nätspänning alls till kylen.
Men eftersom meddelandet finns så är det troligen inget direkt fel på själva kylen, utan "bara" något strul med 230V försörjningen till kylen.

Ni har ingen blöt nätkontakt mellan uttag och husbil. En genomsur stickkontakt och ingen jordfelsbrytare före det uttaget kan dra ner spänning m.m. så det inte kommer fram mycket i slutänden av sladden, och det är inte säkert att värmesystemet m.m. har någon avkänning av låg spänning utan funkar men med dålig effekt i alla fall.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.365
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Kan det vara en säkring i EBL som har löst ut. Jag har för mig att det sitter en säkring på utgången i EBL till kylskåpet. Det borde göra det för att skydda EBL.
 

Jens N

HBK Medlem
Inlägg
159
Kommun
Upplands-Väsby
HBK-Nr
23529
Medlemskap
2025
Nej, det visste jag inte, tusen tack för tipset!!
Luckan ska på vårt Dometic sitta på plats om det är mindre än +10 grader.
Har haft samma problem med pipande kylskåp pga ”dipp” i elnätet.
Det kan räcka om Ni står så att Ni är bland dom sista som får el. De nya kylskåpen är tydligen väldig känsliga. Handlar om några watt så kan det börja pipa.
Kylskåpet kyler trotts detta, men inte med samma effekt.
 
Toppen